43,464    31    1  

Fullisolert garasje/verksted - trenger teknisk hjelp og tips

 154     Nordland     0
Skal til å bygge garasje så snart snøen og tela gir seg. Mye å tenke på både med tanke på det tekniske og løsninger på sånt som plasering av porter, vindu, dør..

Skal bygges ca. 70m2 med takhøyde for løftebukk, men på samme tid så lavt som mulig p.g.a. at huset er i et plan.

Tror jeg kommer til å bruke glava ringmur eller jackon ringmur, pga. isolering.kom gjerne tips til andre løsninger:)

Mellom 48x98 stendere så skal jeg isolere med 100mm, legge dampsperre og lekte ut for 50mm isolasjon, samt legge strøm o.l.

Bør det være diffusjonsåpen dampsperre siden det ikke alltid vil være oppvarmet?

Trenger man noe mer vindtetting enn Glava Vempro vinsperreduk?

Er og interresert i ideer til vinduer, da jeg må bestille snart fordi jeg trenger til huset også..

Alle tips og råd mottas med stor takk:)
Legger ved en tegning, ikke kommet til taket enda. Den er her tegnet i 7.5x9m. kom gjerne med inspill.
Fullisolert garasje/verksted - trenger teknisk hjelp og tips - Uten tak.jpg - sanstran

   #1
 5,112     Troms     0
en fullisolert garsje ef vel ikke noe anderledes enn et hus slik du beskriver det og slik jeg forstår innlegget. Et fullisolert bygg bør aldri være vekselvarmt, men alltid ha en viss lunk.
I garasjen blir jevnt mer fukt enn i et hus, så et godt styrt ventilasjonsanlegg separat fra huset er nok lurt. I tillegg er det krav til verksted ift oljeavrenning oppsamling. Sjekk dette så du ikke tramper i baret. Ut over det så er det bare å følge krav til fullisolerte hus og velge materialer som gir deg dette, men som samtidig er ment å brukes i fuktigere miljø.


jeg er ikke fagmann, men lufter tanker for å hjelpe deg.

oppsummert: Skikkelig ventilasjonsanlegg, mulighet for en jevn lunk hele tiden, fall og avrenningsrist, materialer beregnet på mer fuktige miljø enn hva man finner i bolighus.
Signatur
   #2
 1,027     0
Skal du skru bil i garasjen går du fort lei av to porter; invester i en bred en istedet slik at du kan sette bilen midt på gulvet og komme til på skikkelig vis hele veien rundt.
  (trådstarter)
   #3
 154     Nordland     0
Takker for tilbakemeldinger, kom gjerne med flere :)
Har vært litt stopp siden jeg la inn denne tråden, men håper å få gjort graving å støping så snart som mulig.

Blir vel ca. samme standard som et moderne hus ja, men har aldri bygd hus jeg..
Ventilasjonsanlegg blir det ikke, men hvis det er ugunstig at det er vekselvarmt vil det jo være kurant med varmepumpe. Skal vel ikke koste allverden å holde +10 i et godt isolert bygg.
En fullisolert garasje funker vel dårlig som daglig parkering. så bruksbilen får nok stå ute til jeg en gang i fremtiden får bygd en carport. Og da skal ikke fuktighet bli noe stort problem(?)

er vel ikke krav om oljeavrenning hvis det ikke er sluk?

Ang. porter så tror jeg det er greit med to stk. bl.a. så sparer man litt varme når men åpner på vintern, og den ene blir jo mot løftebukken uansett. tror det blir såppas stort at det blir god plass uansett.

Kom gjerne med flere innspill og forslag.
Bygger fullisolert garasje/verksted og trenger teknisk hjelp og tips - garasje.jpg - sanstran
   #4
 962     Figgjo     0
Om du har to biler, så ville jeg prioritert å hatt begge inne hele året.
Selv om det er en bruksbil, så ville jeg unngått måken og vindusskrape om du kan slippe.
Tenk praktisk, om det lar seg gjøre. :)

Få montert en varmepumpe. Raskt og enkel om garasjen er isolert og tett!
De kveldene du skal holde på så er det veldig godt.

Oljeavrenning er ikke påbudt så lenge du ikke har sluk nei. Om du legger opp med sluk, så kreves det en oljeutskiller. Men det koster flesk!

70m2 er jo enormt bra da! Smile
Ville kjørt luftebukken langt inn om jeg var deg, så har du mulighet for å parkere biler forran, altså nærme porten. F.eks bruksbilen...
  (trådstarter)
   #5
 154     Nordland     0
Det blir varmepumpe Smile skal vel ikke koste allverden å holde plussgrader der gjennom vintern hvis man er nøye på å gjøre den tett.

Har 3 biler Smile prosjektbil, bruksbil og reservebil.
Må bare se det ann etterhvert om det funker å ha bruksbilen inne, det er jo helt klart å foretrekke. Men har også planer om carport i tilknyttning til huset i fjern framtid, så tar ikke den biten så tungt uansett.

Ang. plassering av bukk, så blir jo det vurdert når den skal monteres, men sikkert ikke dumt som du sier å få den lengst mulig inn.
   #6
 160     1
Planlegger akkurat samme garasje som deg.

bygger du 70m2 eller mer kommer det noen brannkrav inn, så min blir 69,5m2.


Slenger med et bilde av noen tegninger.

Bilene på tegningen er 2stk Volvo Xc90 så det er plass nok.

Planen min er og senke gulvet ca 130 under bakkenivå for og slippe at garasjen blir så høy i forhold til huset, blir en nedkjøringsrampe til garasjen. Så fra veien vil det se ut som en vanlig garasje, helt til du kommer opp på tomta og ser nedkjøringsrampen.


Bygger fullisolert garasje/verksted og trenger teknisk hjelp og tips - garasje3.jpg - Allright

  (trådstarter)
   #8
 154     Nordland     0
Blir jo som en liten kjeller, så det må dreneres godt ja.
Selv bor jeg på landet så jeg kan leve med at den "ruver" litt i forhold til huset. forsåvidt nesten like stor grunnflate som huset og..

min blir og under 70m2 ja. på tegningen over er den jo 67.5

Har du tegnet garasjen selv? hvilket program isåfall?
   #9
 160     0
Er klar over at jeg må ha drenering.

Vet den bare er 67,5 på tegningene, blir utvidet litt under bygging.

Tegningene laget i autocad, tegnet av en kompis  Cool
  (trådstarter)
   #10
 154     Nordland     0
Var min tegning jeg mente som er 67.5.

Tar gjerne imot tips til isolerte porter. Hvis noen har erfaring med at noen er bedre eller dårligere enn andre.