7,175    13    0  

Kompetanse hos betongbilsjåfør

 11     0
Et lite hjertesukk fra en amatør. Hva kan vi forvente av en betongbilsjåfør? Jeg skal bygge barnerom under husets altan, og sist fredag var det tid for støping av såle.

I forkant har jeg forskalt, lagt ut avrettet pute av pukk, isolert med 2 x 10 cm XPS med fuktsperre mellom, samt lagt på armering og varmekabler på toppen. Ettersom arealet er lite og innrammet av eksisterende grunnmur på tre sider, har jeg lagt opp til å støpe ringmur og såle i ett (dvs avsluttet isolasjonen 15 cm fra forskalingen, slik at jeg får massiv, armert betong i forkant). Planen er å legge en 10 cm såle på toppen av isolasjonen.

Betongbilen (Ølen Betong, avd Bergen) ankommer, svinger ut teleskoprennen og begynner å dumpe fin, tykk betong innerst på xps-platene. Så langt alt vel. Vi jobber oss utover mot forskalingen, og da er det sjåføren finner ut at jeg trenger en tynnere blanding. Ettersom jeg er amatøren her, stoler jeg på at han har erfaring og vet hva han gjør.

Etter litt miksing kommer så den tynnere blandingen seilende - og den er veldig tynn! Rene vellingen, faktisk. Den renner som en lystig surklebekk ned i forkant av isoporen, som flyter opp som en kork og løfter med seg både armering, varmekabler og undertegnede. Nå er gode råd dyre, men etter å ha fjernet ett lag isopor fra området som fløt opp mest, kommer vi oss ned under støpehøyden igjen. Sjåføren tilsetter nye stoffer, slik at betongen tykner til igjen, og vi får gjort oss ferdig. Fordi vi har tatt ut en god del isopor, er det bare såvidt det blir nok betong, men sjåføren synes fornøyd ettersom vi har fått ham ut av en pinlig knipe.

Der og da er vi glade for å se ham dra og for at ingen armering eller varmekabler stikker opp. Sålen blir plan og fin, men vi sitter med følelsen av at dette var direkte uprofesjonelt. Samtidig spør vi oss hva det kan bety for effekten fra varmekabler og for isolasjonsevnen generelt at det mangler 10 av de planlagte 20 cm med isopor i deler av gulvet? Vil minstejenten bli kaldt på beina, eller er det bare en god historie?

Har forumet noen synspunkter?

Mvh
Sturlalv :-\


   #1
 22,342     Akershus     0
Kompetanskravene er nok ikke de største. Noen kan knapt kjøre eller snakke norsk. Andre er flinke.

Jeg har opplevd mye rart når det gjelder støp. Feil kvalitet, manglende kjemikalier, rot med tidspunt. Man blir litt svett da. Jeg har da klaget og fått prisavslag, noe du burde tenke på.

Hvis du ikke skadet kablene kan du bruke dem. Det kan hende at gulvet blir litt kaldere der du bare har 10 cm isolasjon, men store forskjellen blir det ikke. Det er verre hvis kabelens avstand blir endret. Da kan du få varme punkter på gulvet.

  (trådstarter)
   #2
 11     0
Klagebrev er allerede i produksjon, for å si det sånn  ;)

Jeg forutsetter at kablene er hele - de var stripset forskriftsmessig til armeringsnettet av elektriker, slik at det går nok bra.

Mvh
Sturlalv
   #3
 489     0
Jeg har hatt besøk av to betongbilersjåfører den siste tida. En med pumpebil, og en med transportband. Begge to var veldig flinke til jobben sin. Han med transportbandet la ut gulvet helt perfekt. Pumpebil resultatet ble også meget bra.

Kanskje vi var heldige, men jeg tror nok jeg bruker samme firma, og ber om samme sjåfør når jeg skal fylle BEWI-muren min!
   #4
 822     Ullensaker     0
Du har helt klart krav på prisavlag. Sjekk kvitteringen fra sjafør. Du skal ikke betale for Sp stoffer,forlenget tømmetid/ventetid,og du skal ha kompensasjon for kvalitetforringelse!
Det beste er å ikke skrive under før man har tatt en telefon til sjefen på blandeverket.
Selv om betongsjafører skal ha grunnleggende betonkunnskaper er det nok kunden som har ansvaret for utstøpingen. Allier deg med en erfaren forskalingssnekker eller murer neste gang!
Etter 15 år i bransjen vet jeg at det er stor forskjell på sjafører, men det kan lønne seg og si at man faktisk er nybegynner ved bestilling av betongen.
   #5
 533     0
Har en kamerat som nettopp har begynt å kjøre betong og kan underskrive på at det ikke er mye kompetanse som kreves. Det som kreves er i bunn og grunn lastebillappen. Han fikk 1 eller 2 dager opplæring før han sto på egne bein. Han har veldig lite greie på hvordan betongen skal påføres etc, så jeg tror man så absolutt kan risikere å få såpass uerfarne betongbilsjåfører (personlig mener jeg dette ikke er holdbart...)
   #6
 822     Ullensaker     0
Det er litt merkelig at stat og regjering,krever kontroll og strenge krav på alle mulige bygningskonstr.,men at en privat "amatør kan risikere å tape tusenvis av kr på ukvalifisert personell...
   #7
 152     0
Hei.

Kunden må bestille det produktet som er riktig.
Sjaføren frakter varen fra blanderiet til kunden og heller det det hvor kunden vil ha det.
Sjaføren skal ikke måtte ha noen kunskap i støping. Tviler på at noen blanderier har sjafør som er utdannet forskallingssnekker, jærnbinder og murer.

MVH.

   #8
 22,342     Akershus     0
Her hadde sjåføren anbefalt å endre på betongen. Hadde han ikke peiling burde han ikke overprøve andres besluttning.
   #9
 822     Ullensaker     0

Hei.

Kunden må bestille det produktet som er riktig.
Sjaføren frakter varen fra blanderiet til kunden og heller det det hvor kunden vil ha det.
Sjaføren skal ikke måtte ha noen kunskap i støping. Tviler på at noen blanderier har sjafør som er utdannet forskallingssnekker, jærnbinder og murer.

MVH.



Ser at sjaføren både har blandet ut betongen med SP,for deretter å prøve å rette sin egen feil med annet stoff. Han hadde tydeligvis kunnskap om hvilke produkter men ikke mengde,er dette noe han har plukket opp etterhvert??
Var sjaføren virkelig uvitende ville han hatt vann i trommelen. Da reduseres kvaliteten på betongen vesentlig.
Det skjer faktisk ofte at kunden får levert et annet produkt enn bestilt. Er det bestilt slump/synk 20 kan dette være feks 16 ved levering pga trafikkfors. og høy temperatur.
Sjaføren kan da anbefale å blande ut betongen. Vet han ikke riktig mengde får han heller la vær..
   #10
 22,342     Akershus     0
Bestilling av betong er noe herk. Spesielt ett firma har levert mye rart og glemt tilsettninger.