871    16    5  

Asfaltering i bratt bakke

 3     Kvinnherad     1
Hei

Har lenge lekt med tanken på og asfaltere veien til huset, men etter alt regnet den siste tiden med følgene at grusveien forsvinner hver gang har jeg bestemt meg for og gjennomføre Asfaltering. 

Jeg har da begynt og lure litt på hvordan jeg burde gjøre det i et bratt parti jeg har,  der er ca 14m stigning på 35m vei. 
Jeg har selv tenkt på 3 rister i asfalten for og lede vannet ut mot side grøft for og unngå at vannet får for stor fart nedover bakken. Er dette og anbefale eller blir det for glatte partier med ristene når det blir vått og på vinteren? Noen med erfaring? 

Har også skjønt det slik at man får asfalt i flere forskjellige typer og former der noen drenerer bedre mot grunn enn andre for og hindre frost av overvann. 
Har også hørt om noen som legger asfalten og deretter bare raker den og lar den størkne  slik for og få steinene opp for og lage mer friksjon på vinteren. Noen her inne som har erfaring rundt slik løsning? 
Andre tips rundt asfaltering i bratte bakker med tanke på vinter, drenering og fremkommelighet tas gladelig i mot:)

   #1
 264     1
Min erfaring er at det blir veldig glatt på vinteren, du måker, og så står sola på, ting smelter, så kommer natten meg kuldegrader.....
Jeg la ikke noe rister, la litt fall mot siden, er ikke mye som skal til før det renner av.
   #2
 299     Nittedal     0
Det blir glatt, men glattest blir det de gangene det herlige underkjølte regnet melder seg. Det ser du ikke og plutselig er du i bunnen av bakken Smile
  (trådstarter)
   #4
 3     Kvinnherad     0
14 meter på 35 meter er ekstremt bratt., hele 40%! Er du sikker på at den faktisk er så bratt?

http://www.dinside.no/reise/verdens-bratteste-gate/62066003

Etter litt nærmere måling på kart så var det unøyaktig måling av meg i begynnelsen desverre, er 9m høydeforskjell på 35m vei.
Men fortsatt relativt bratt.
  (trådstarter)
   #5
 3     Kvinnherad     0
Har også tenkt på vinteren og at smeltevann fa snøen fryser på igjen om natten og farene det medfører på tur nedover, samtidig er også underkjølt regn en faktor som er like skummel.
Har asfalt rundt ingangspartiet per dags dato og vil vel gjerne legge merke til det dette der før en eventuelt setter utfor bakken? Og da kan man kansje salte litt i hjulsporene før man setter utfør?

Mener også og ha hørt om at det finne "drenerende" asfalt som skal slippe smeltevann igjenom for og hindre at det fryser på, samtidig har jeg hørt om at asfalten kun har blitt raket ut og ikke valset i slike bakker.
Men som sagt bare hørt om det, har ikke truffet på noen som har gjennomført det og fått høre hvordan evt sånne ting fungerer desverre.
   #6
 58     Akershus     0
Det er riktig at det finnes drensasfalt. Den består av grøvre stein med mindre bitumen (bindemiddelet som er den svarte gørra som er asfalt). Den legges med lavere temperatur og gir et porøst dekke. Brukes spesielt på sportsdekker på flate flater. Feks. en flate som vannes for å gi skøyteis om vinteren, og benyttes til ballspill om sommeren. Da dreneres regnvannet sommerstid gjennom dekket og flaten er fri for pytter med stående vann. Det forutsetter at massene under også er drenerende. Selv om solen vinterstid noen timer midt på dagen klarer å smelte snø og is er gjerne underlaget like frossent og slipper ikke gjennom vann.

HSt
   #7
 13 719     Sørum     0
Og de sier at drenerende asfalt poretetter seg over tid så effekten forsvinner. Litt forsiktig sidefall er nok beste løsning.
   #8
 43     Møre og Romsdal     0
Jeg hadde samme utfordring som deg. Bratt bakke og grus som ble vasket bort i kraftig regnvær! Jeg fikk tak i gammel asfalt fresemasse som jeg la i hele bakken for noen mnd siden (ca 150 meter+). Veldig fornøyd så langt. Den bør legges noe tykkere enn vanlig asfalt! Jeg ble anbefalt bortimot 10cm for å få den til å holde. Denne massen binder seg over tid men beholder en slags ru overflate.
HSt
   #9
 13 719     Sørum     0
Jeg vil tro at rim og underskjølt regn gir like god is på dette. På hytta har vi et par slike asfalterte bakker, en kan rutsje hele bakken ned ... I praksis er det kun piggsko som holder og bilen parkert på topp av bakken hvis forholdene er ugunstige. I fjor kjørte jeg bilen opp siste kvelden før jeg skulle hjem, ellers hadde nok bilen stått igjen der.
   #10
 5     0
* Dette er en gammel tråd som jeg gjenåpner nå;
problemstillingen vår er den samme som TS beskriver i det bratte partiet sitt:
Hva skal vi gjøre med underlaget i en skikkelig bratt bakke?

* @Betong, hvordan fungerer freseasfalten som underlag nå som du har hatt det i 1 vinter så langt?