8,054    6    0  

Hvordan få seriøse tilbud på asfalt?

 183     Bergen     0
Borettslaget sliter med å få seriøse tilbakemeldinger på asfaltering av parkeringsplasser og gangstier i borettslaget. Først tar det eviglang tid å få svar, hvis selskapene svarer. Så varierer prisene enormt på de tre forslagene vi fikk inn. Da vi ba om detaljer og at de gikk igjennom prisene på nytt hørte vi ikke noe mer fra noen av selskapene. Det har gått tre år å komme så langt.

Vi i styret er oppgitt, men vi trenger asfalt. Er det noen som sitter med noen gode tips om hvordan vi bør gå fram? Når på året er riktig tidspunkt å henvende seg? Hvem bør vi høre med (vi holder hus i Bergen)? Hva kan vi gjøre for å være best mulig forberedt?

Takk for alle innspill
Signatur

   #1
 33     Laksevåg, Bergen     0
Det er ikke uvanlig at du må ringe å mase endel for å få tilbud hos asfalt firma. Når det er sagt, så kan det komme endel an på plassering og størrelse av området dere ønsker å asfatere. Er det et stort område med grei tilkomst så pleier større firma som Lemminkainen og NCC å være interssert. Hvis ikke bør dere sikte dere inn mot mindre lokale asfalt firma. Søk på "asfalt, Bergen" på gule sider så finner du endel som burde være relevante.
Personlig har jeg god erfaring med kundeservicen fra Asfalt og Maskin fra da jeg jobbet som anleggsgartner. Har hørt reklame for Vest Asfalt (på radio) som holder holder til i Bergen vest, uten at jeg har noe kjennskap til dette firmaet så virker det som de ønsker nye kunder.

Når det gjelder at dere ønsket en ekstra runde med detaljer og gjennomgang av prisene, så blir ofte selskap litt lunkne. Særlig dersom dere har gitt et uspesifisert anbud og fått tilbud, for så å bruke tilbudene til å bedre spesifisere jobben på nytt og få nye tilbud. Endel selskap oppfatter dette som en uærlig prosess da deres lure ideer blir tilgjengelig for konkurerende selskap samt at de må prise samme anbud en gang til.

Dersom anbudet deres er veldig godt spesifisert er det lettere å få inn tilbud. Ulempen er at ting som ikke er inkludert kommer som tilleggsarbeid (som ofte er overpriset). Beste tid å få inn tilbud for asfalt arbeid er uten tvil når de har lite å gjøre (vinter).
  (trådstarter)
   #2
 183     Bergen     0
Takk for godt svar. Tilgangen til selve området som skal asfalteres bør ikke være særlig vanskelig, sentralt i Bergen. Sammenlignet med veier etc. så er ikke dette et stort prosjekt, totalt rundt fem mål hvor cirka 1,5 mål er parkeringsplasser. Resten er gangveier rundt i borettslaget.

Hvordan er det å legge asfalt om vinteren? Er det vanskeligere eller problematisk, hvis vi forutsetter at det ikke er snø.

Grunnen til at vi kjørte en ekstra runde var at prisene var over dobbelpris fra hverandre. Da blir jo vi veldig skeptiske om det ene selskapet har priset seg alt for lavt, eller et annet alt for høyt.

Kjenner du til flere selskaper i Bergensområdet vi bør kontakte?

Hva bør vi spesifisere i tilbudet vårt? Hva er viktig for selskapene å vite, og hva er typiske feller å gå i som man ikke tenker på forhånd? Hva med grunnarbeid, noen steder bør det uten tvil freses og graves litt. Hvordan forholder vi oss best til det med asfaltselskapene?
Signatur
   #3
 33     Laksevåg, Bergen     0
Å legge asfalt om vinteren er generelt ikke så bra da det kan være tele i bakken. Når våren kommer forsvinner telen og du kan få søkk i asfalten. Derfor har som regel asfalt selskapene god kapasitet til å regne anbud om vinteren, og ordrebøkene kan være ganske tomme for neste vår/sommer.

Store variasjoner i pris er ganske vanlig, da priser ofte avhenger av hvor mye et selskap har å gjøre.

Vet at det er flere mindre asfalt selskaper som opererer her i Bergen, men har ikke hatt med disse å gjøre  da jeg vanligvis priset relativt store prosjekter og vi derfor brukte mest de større asfalt selskapene.

Vanlig å spesifisere er m2 og lag tykkelse. Dersom det er mye gangveier bør en også ta med bredde på veiene sånn at selskapene kan se om de kommer inn med leggemaskiner eller de må håndavrette. Dersom områder er under tak bør fri takhøyde spesifiseres. Kummer bør også opplyses om. Tynnere lag der det kun er gangtrafikk og tykkere lag der det er tungtransport. Dette blir som regel spesifisert i tilbud dersom det er oppgitt om det er gang arealer osv.
Hvis det er mye som skal justeres kan det lønne seg å få en entreprenør til å gjøre avretting. Hvis det er mindre avretting gjør asfalt selskapene dette, og det er som regel gitt priser på avretting i tilbudene deres. Asfaltselskapene gir priser på fresing.

Har egentlig ikke noen gode råd om hvordan en forholder seg til asfaltselskap spesifikt. Mer generelt skal en være forsiktig med å be firma prise samme tilbudet/området flere ganger dersom det ikke er helt åpenbart at de har gjort en feil i prisingen.

Dersom en er veldig i tvil om en greier å lage et godt anbudsgrunnlag kan en kontakte et konsulent selskap eller entreprenør for hjelp eller be om hjelp direkte fra asfaltselskapene. En bør da være tydelig på at en ønsker hjelp til å utarbeide et anbudsgrunnlag og en må forvente at en må betale litt for denne hjelpen.
   #4
 308     Nord-Hordaland     0
Jeg ville bedt om at firma tok en befaring, samt at de i tilbud forklarer hvordan jobben er tenkt utført.

Da må de spesifisere evt avretting av underlag, tykkelse på asfalt og antall kvadratmeter.

Har du hørt med følgene firma?

http://hordalandasfalt.no/

http://www.tertnes-ent.no/tertnes-entreprenor/tjenester/asfaltering

   #6
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Prøv å hyr inn NCC eller noen av de store.

Min asfalt erfaring fra firma i Bergen by er utrolig slett arbeide. Dette var "Hordaland asfalt" og de skulle asfaltere en kommunal veg. (De andre mindre firmaene jeg kontaktet virket veldig useriøs også).

Et år etter jobben så går hele greia i oppløsning. Tykkelsen varierer fra 1 til 6 cm, så de har ikke tatt seg bryet med å avrette grunnen godt nok før de smørte på med asfalt. Ser helt jævlig ut nå.

NCC tok en jobb for kommunen lenger borte i gaten og det er et helt annet arbeid.