#11
 5,111     Sørnorge     1
Du ser ut til å ha god tilgjengelighet for bil og skog.

Jeg ville kombinert et par løsninger:

1)
Fest et tau høyt opp i stanga.
Tre en stump av et pexrør over tauet
sleng tauet/røret over en høy gren i et av trærne på andre siden av veien.
Fest røret til treet
Fest andre enden av tauet til en bil som står et stykke unna treet.

Når du nå lar bilen rulle rolig mot treet vil stange komme rolig ned... et stykke... før tauet begynner å skli nedover stanga.

Pex festes til tre ved å kappe et par hakk i det slik at røret kan knytes fast i treet uten at tauet det er knytt med kan skli langs røret.
Tau festes høyt i stang ved å feste en dobbel strammeløkke rundt stanga i passe arbeidshøyde, deretter skyve løkka opp med noe langt (stang/stige), og stramme løkka mens den holdes høyt.

Fest også et annet tau til tauet, nær strammeløkka. Dette tauet slenger du over et tre eller hustak (legg ut noe det kan skli på uten å skade tak) på motsatt side av stanga. Det bør komme så høyt som mulig. Dette tauet har to funksjoner: A) I begynnelsen kan man dra i dette for å starte nedsenkningen av stanga. Cool etterhvert som stanga vinkles vil løkka rundt stange begynne å skli nedover. Ved å dra i dette tauet vil man kunne holde løkka høyt på stanga. Etterhvert vil kraften i dette tauet bli så stor at vedkommende som drar i dette ikke vil klare å holde imot lenger, og langt mindre dra. Det er derfor viktig at vedkommende i god tid kan løpe rundt et tre (e.l.) for å øke friksjonen, eller feste tauet i noe.


2)
Tau i bøylen nederst på stanga
Fest den ene enden av tauet rundt det ene beinet på stangas fot, så langt ned at det kommer under selve stanga.
Før tauet igjennom bøylen
Før tauet Videre rundt den andre beinet på stangas fot (på utsiden), videre rundt beinet og inn under stanga og ut igjen under bøylen.

Den som skal holde i tauet kan nå justere hvor stor friksjon h?n ønsker på tauet ved å gå opptil flere runder rundt fundamentet.

3)
Ta imot stanga med stiger (ja flere!)
For å unngå riping av stang bør øverste trinn på stigene fores med noe mykt, som gjerne også har litt friksjon mot stanga.
La en stige lene seg mot stanga helt fra start.
Etterhvert som stanga kommer nedover flyttes stigen ut, slik at den treffer stanga høyest mulig, men samtidig har en vinkel slik at den ikke vil gli langs stanga når tyngden kommer.
Når stanga har begynt å helle endel vil virkningen av motholdet i de to første metodene bli begrenset. Da må stigen ta vekten av stanga. Til lenger stigen er, til lenger ut på stanga klarer den å ta imot, til mindre vekt får man å handskes med.
Når tyngden blir slik at en mann ikke lenger klarer å flytte stigen stegvis utover, settes en annen stige opp utenfor denne. To man kan da løfte/holde stanga oppe med sin stige, mens førstemann fjerner en første stigen. Deretter senker de to som holdt stige2 stigen ned til bakken. Stige1 settes så på utsiden av stige2, og prosessen gjentas i små skritt. Etterhvert vil man trenge kortere stiger.

----------

Opp igjen:
Man har nå muligheten til å feste tau i toppen av stanga på en slik måte at det ikke sklir. Igjen er strammeløkke tingen, men man må lage strammeløkka med en utløsertamp som når ned til bakken.
Man reverserer prosessen. En bil eller vinsj festet til bil / tre / annet drar i toppen av stanga. En jekkestropp drar i løkka nederst på stanga, og man tar første del av løftet med stiger.

Ebe
   #12
 4,452     Vestlandet     0
Bruk bilen slik som du foreslo selv. Da har du 100% kontroll på nedfiringen. Bare fest et kraftig nok tau i øyet og rygg sakte bakover. Den lille plata vil holde tauet nede slik at firingen går greit.
Signatur
   #13
 5,337     Tromsø     0

Ca halvannen meter over bakkenivå sitter det en bolt gjennom forankringen/foten og inn gjennom stanga. Stanga kan altså svinge om denne. Det er ikke noe balanseringslodd nederst på stanga.

Siden stanga er stål er det ikke nok å samle en gjeng sterke karer. Når stanga begynner å bikke vil den få et voldsomt moment.


Egentlig litt rart hvis stanga ikke er balansert - det burde være en smal sak for produsenten å lage nederste del av stanga massiv og like tung som delen over bolten slik at den kunne svinges med en hånd om denne.  Eller i alle fall med to hender og en alminnelig sterk og tung person.

Men hvis flaggstangprodusentene av en eller annen grunn ikke gjør dette, kan det være en ide å stroppe fast noen lodd (sandsekker?) til nedre del av stanga for å få den balansert. Utfordringen ligger da i å beregne/gjette hvor mye vekt man trenger for at det skal ha noen effekt.
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 8,022     Bærum     0
Her har det strømmet inn mange gode forslag i løpet av dagen ser jeg, veldig bra.

Forøvrig veldig rart at stanga ikke har noen lodd nederst ja. Det kan jo tenkes at den er mer massiv enn jeg tror, men den gir liksom samme følelsen når jeg klunker på den nederst som høyere opp.....
   #15
 5,111     Sørnorge     0
Er den massiv i hele sin lengde, kan det være du får en tung jobb.
   #16
 5,111     Sørnorge     1
Du kan jo også legge ut endel pakker glava, og la stanga komme ned i den hastigheten den selv ønsker. Husk videokamera!
   #17
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     1
Sikker på at ikkje bunnen er massiv stål,og videre oppover er det hullrom,sånn at det er motvekt inni stanga nede?
Signatur

   #18
 24,688     Akershus     0
Har ikke sett så mange, men ingen av dem har hatt noen form for motvekt. Bommen til båthavna har.

Som en over her nevner, synes ikke å være så tung at det er nødvendig med så mye stæsj.
Signatur
   #19
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Kjøp en elektrisk vinsj på clas ohlson. La vinsjen ta ned stangen kontrollert. De har innebygget brems. Du lårer hele skiten ved å trykke på en knapp..

Du må ha en ankerpunkt for å feste vinsjen i.