4,561    28    13  

Ikea selger hvitevarer uten garanti

 227     Trøndelag     0
Først hadde min samboer vert på ikea for en uke siden og fått tegnet 2 kjøkken, der hadde kjøkkentegner uten unntak puttet inn dyre hvitevarer.
jeg gikk over kjøkken og forandret litt, jeg tok også å byttet til billigeste oppvaskmaskin, billigeste induksjon osv
da det var min tur til å dra dit for en siste finpuss opplevde noe meget merkelig, under gjennomgang av første kjøkken ser hun at jeg har valgt billigste oppvaskmaskin (LAGAN) og sier at dem ikke garanti på denne.
jeg bare huh?
hun gjentar og jeg svarer at vi har jo reklamasjon 5 år uansett så...
men da sier hun at ettersom det ikke er garanti på denne maskinen så er det bare 2 år reklamasjon
jeg ber henne gjenta sånn at jeg er sikker på hva som ble sagt, sier ok på svaret og ber henne bytte til nest billigste maskin.
jeg hadd ikke behov for å gjøre stemmningen noe værre en den var da jeg hadde et kjøkken til som skulle ordnes.

Kjøkken "spesialistene" har tydligvis provisjon.

det er denne
https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80385796/

som reklamerer med:
En pålitelig oppvaskmaskin som har alle basisfunksjonene du trenger for å få jobben gjort.

Grin



   #1
 237     4
Vel.... garanti er alt som en selger påtar seg av ansvar ut over det som en forbruker har av rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven.
Ta en titt på paragraf 27 her https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4.
En oppvaskmaskin i seg selv er nok ment å vare vesentlig lenger enn to år, og dermed har man 5 års reklamasjonsrett uansett hva kjøkkenpusherne hos IKEA måtte mene.
Ebe
   #2
 4,452     Vestlandet     2
Rapportert den konkrete selger til butikksjef/kjøkkensjef, og be de rydde opp i denne praksisen.
Signatur
HSt
   #3
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Støtter siste mann her, garanti er noe som loves ut over kjøpsloven. Når kjøpslov var ganske ny så hadde jeg en IBM PC etter student tilbud, det var litt diskusjon om kjøpslov siden den var ustabil rundt 2år men jeg endte opp med et skriv fra juridisk avdeling hos IBM om at et hovedkort bytte på en 2.5år gammel maskin er å anses å være innenfor kjøpslovens krav til reklamasjonsrett og at noe service avtale ikke var nødvendig
   #4
 3,876     Asker     0
Eneste avvik fra dette er dersom det er et firma som kjøper. Det er forbrukerkjøpsloven som er i sving her og forutsetter forbruker. Er det firma er man avhengig av at det er garanti. Stort sett 1-2 år i den delen.
Signatur
HSt
   #5
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Ja så kjøper bedriften kjøkken til lunsjrommet gjelder andre regler. En kollega byttet induksjonstopp som var feil på etter 3 år eller joe slik, ingen problem med det (den hadde nok vært defekt en lang stund på hytta)
   #6
 3,587     0
Vær likevel klar over, hvis du kommer i en stilling der reklamasjon etter kjøpsloven er aktuelt: Det du kan reklamere på er om varen hadde en svakhet på kjøpstidspunktet. Siden det er du, kjøperen, som framsetter påstanden, er det også ditt ansvar å underbygge den.

I praksis stilles det strengere krav til til underbygging jo mer tid som har gått siden kjøpet. Har apparatet fungert greit i tre år, eller fire år, eller fire og et halvt år, da er det ikke spesielt trolig at det hele tiden har hatt en feil eller svakhet som har gått uoppdaget hen. (Og du som kjøper er pliktig til å reklamere "innen rimelig tid" etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget, svakheten - du kan ikke bare la det skure i et par år for å få et skinnende nytt apparat til erstatning når det gamle uansett ville begynt å bli utslitt). Det kan også, litt avhengig av type apparat, bli vanskeligere og vanskeligere å få gjenhør i en tvistesak for at din bruk av apparatet har vært innenfor det "normale": Det som ofte ligger bak reklamasjoner etter 3 og 4 og nesten 5 år er at noe har slitasjeskader som ikke burde oppstå etter "bare" 5 år, men ved unormal / ekstrem bruk, eller bruk ikke i samsvar med veiledning, kan ha vært medvirkende. Og da kan det hende du ikke får medhold hvis det kommer til en konflikt.

Om du krever å få levert et tilsvarende produkt, "omlevering", betyr det (i prinsippet) ikke et nytt produkt, men et som svarer til det du reklamerer på, etter 3-4 års bruk. Eller selger kan reparere det du har, for å avhjelpe mangelen. Hvis en utslitt del kan skiftes ut, slik at apparatet da fungerer greit, må du akseptere det. (Og da snakker vi om etter at du har klart å vå medhold i at det var en svakhet på kjøpstidspunktet.) Jeg tror forøvrig at kjøperens rettigheter til å bestemme handtering har blitt styrket de siste årene: Jeg mener at tidligere kunne selgeren kreve å få prøve å reparere apparatet, og du måtte som kjøper godta det. Hvis mangelen er "ikke uvesentlig" kan du i dag kreve å få heve kjøpet. Men uansett er det kjøpers ansvar å bevise at ingenting som hun har gjort har hatt noen innvirking på problemene med apparatet.

Hvis selgeren ikke er villig til å gå med på reklamasjonen din, kan du ha en såpass tung vei å gå for å få medhold at det kanskje ikke er verd så mye frustrasjon, irritasjon og dårlig stemning. Det avhenger selvsagt av hvor kostbart apparat det er snakk om, men å klage på en stavmikser eller vannkoker til 4-500 kr etter fire år gjør du bare hvis du nyter å krangle. Å gå så langt som å vurdere advokat gjør du bare hvis det dreier seg om diverse tusenlapper og du erhelt sikker på at du kan bevise at mangelen har vært der siden du kjøpte apparatet. Det er du sjelden. Så med andre ord: Reklamasjon i fjerde og femte året, kanskje sågar i tredje året, er som regel mer en teoretisk rettighet enn noe du vil benytte deg av i praksis.

Nå er det vel mange selgere som vet at de reelle kostnadene ved å krangle på en reklamasjon kan bli ganske høye (vanligvis ikke først og fremst i rede penger, men i tid og andre ressurser brukt på saken), og hvis det er et engangs-tilfelle gir de seg raskt, bare for å få saken ut av verden. For en aller billigste modell oppvaskmaskin skal ikke selgeren ha brukt mange timer på saken før det ville vært billigere å "gi kunden rett", selv om selgeren vet inderlig godt at det ikke er tilfelle. Det gjelder selvsagt enda sterkere de to første årene.
HSt
   #7
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Det er her du ofte reddes av 5år regelen, et produkt skal normalt fungere i 5 år og har trolig en svakhet hvis det dør. Men ser at lynnedslag og overspenninger kan være unntak

   #8
 3,876     Asker     0
@keal: bevisbyrden sitter hos bedriften og ikke forbrukeren i forbrukerkjøpsloven. Riktignok i 6 mnd. Men etter det har de plikt til å undersøke og finne feilen. Som i praksis blir veldig likt men ikke juridisk. 
Signatur
   #10
 237     0
Ser flere steder det står at de ikke har garanti på Lagan, men undres da litt over at de på f.eks denne siden skriver at de har 5 års garanti på ALLE hvitevarer:
https://m2.ikea.com/no/no/kjokken/hvitevarer-7b0742014ee511e7ba45c1fb37b7097a

Det står jo ikke noe hva denne garantien egentlig inneholder og heller ikke noe ang. hvitevarer på Ikeas side for utvidede garantier - https://m2.ikea.com/no/no/customer-service/-f4a6e9d00da311e8b60de7ba835f6e21.

Så dersom de ikke er villige til å gi deg ett spesifikt skriv på dette ifm. tilbud, så er nok ikke garantien noe som helst verdt (ut over de grunnleggende rettigheter og plikter man har ihht forbrukerkjøpsloven).

Når det er sagt, så kan det vel være lurt å kikke på hvitevarer andre steder enn IKEA. Spesielt oppvaskmaskin. Egen erfaring er at innredning/kurvsystem i IKEA sine oppvaskmaskiner er noe ordentlig hærk som er dårlig tilpasset til kopper, glass og tallerkner. Har selv maskin fra Ikea på hytta og det er helt utrolig hvor lite oppvask man egentlig får plass til i maskina. Har opplevd dette andre steder også.

Anbefaler derfor og kanskje ta noe/alt av hvitevarer ut og heller handle på f.eks Whiteaway el. Schousen.