602    7    3  

Skadet gips ved levering - hva er greit?

 145     0
Hei 
Jeg fikk levert 170 gipsplater av husleverandøren. Mener de er fra Gyproc. Det skal dekke èn etasje + vaskerom og rundt trapp. 

- Flere av platene er knekt 
- Gipsen har ikke hatt hjørnebeskyttelse når den har vært stroppa (noe Norgips bruker på sine plater). Den uforsiktige stroppingen gjør at nesten alle platene er klemskadet der stroppen har gått. 
- Enkelte plater har bobler i pappen som tyder på dårlig liming, og vil være et problem når platene skal sparkles og males. 
- I tillegg til alt dette er det MYE skader, spesielt i kantene, og siden mye av styrken i platene ligger i pappen er denne svært viktig. 
- En av platene var også full av søle. 
- Platene som ikke var pakket med krympeplast var delvis våte da de ble levert. Det var tørt og sol da platene ble levert, og de ble bært inn med en gang. 

Jeg foreslo at de refunderer kosten av alle platene, og at de som faktisk kan brukes blir en slags kompensasjon for merarbeid og ekstrakostnader i forhold til at jeg da selv kvitter meg med skadede plater og kjøper nye fra Norgips. 

Optimera ønsker imidlertid at jeg sorterer ut de skadede platene, så kommer de og henter disse og leverer nye. Jeg mangler nå tillit til kvaliteten på Gyproc og ønsker Norgips som jeg har god erfaring med fra før, men om platene er hele bør jeg vel være fornøyd?  

Så er spørsmålene: 
Hva anses som "innafor"? Bør jeg la være å bruke plater som er klemt i kantene, men uten hull i pappen? Bør jeg akseptere små sår her og der? Platene som var fuktig, men som nå har tørka og ser tilsynelatende ok ut, kan jeg bruke de? 

Skadet gips ved levering - hva er greit?  - Bilde 22.02.2017, 17.22.43.jpg - DanieluhSkadet gips ved levering - hva er greit?  - Bilde 22.02.2017, 17.25.49.jpg - DanieluhSkadet gips ved levering - hva er greit?  - Bilde 22.02.2017, 17.53.01.jpg - DanieluhSkadet gips ved levering - hva er greit?  - Bilde 22.02.2017, 17.53.06.jpg - DanieluhSkadet gips ved levering - hva er greit?  - Bilde 22.02.2017, 18.19.04.jpg - DanieluhSkadet gips ved levering - hva er greit?  - Bilde 22.02.2017, 18.20.33.jpg - DanieluhSkadet gips ved levering - hva er greit?  - Bilde 22.02.2017, 18.23.37.jpg - DanieluhSkadet gips ved levering - hva er greit?  - Bilde 22.02.2017, 18.24.37.jpg - DanieluhSkadet gips ved levering - hva er greit?  - Bilde 22.02.2017, 18.24.45.jpg - Danieluh

   #1
 612     1
Her ryker du fort på mye trøbbel når du skal sparkle, så jeg ville returnert hele leveransen. Og hvorfor skal du ta jobben med å sortere ut når det er så mye skader?
   #3
 5,336     Tromsø     0
Krev like godt at hele partiet med plater hentes, eller at Optimera selv eller slubbertene som har mishandlet dem gjør sorteringsjobben.
Signatur
   #4
 95     Hordaland     0
Enig med kjellTS. Eg fekk 5 tonn med takpanner levert med lastebil. Det var et svinn på over 10% knuste stein. Sjåføren sa det var helt vanlig. Hadde jobben på fastpris så eg brydde meg ikkje. Utfører er vel også vant til det, og legger inn i kalkyle. Kan ikkje koste SÅ mye å pakke skikkelig.
  (trådstarter)
   #5
 145     0
Økonomisk sett bør jeg komme heldig nok ut til det til å få litt igjen for den ekstra tiden dette vil kreve. Evt. at de sorterer du de dårlige platene selv ja, som KjellTS foreslår.

Angående pakking benytter Norgips hjørnebeskyttelse som gjør at gipsen kan stroppes hardt uten å skades. Hjørnebeskyttelsen blir returnert til Norgips og gjenbrukt. De sørger også for færrest mulig håndteringer da hver håndtering innebærer stor risiko for skader.
   #6
 3,083     Gol     1
På første bilde så ser det ut til at den kan være stakene på lastebilen som er årsaken, ellers så ikke dette bra ut, skal ikke være slik. Bruker plasthjørner under transport på våre biler for og unngå snøreskade.  Jeg sjekker opp på mandag da jeg er tilbake på jobb. Må bare beklage på det sterkeste dine skadede plater. Hører fra meg!
Signatur