3,572    6    0  

Entreprenør krever 25% mer enn hva de har levert anbud på for å starte

 12     0
I sommer hadde vårt sameiet ute et anbud på å renovere kjellergulvet. Uken før oppstart kom meldingen om at de må ha 50.000 mer for å gjøre jobben.

Kan man virkelig kreve dette? Opprinnelig vant dem ved å gi en pris på 196.000. Så dette er en økning på 25%.

Hva kan vi som sameie gjøre nå?

   #1
 314     Bergen     0
Spør du meg er saken enkel; si fra til firmaet at dette ikke er akseptabelt og så velge neste på listen....
   #2
 677     Norge     0
Firmaet kan øke prisen med maksimalt 15% over et prisanslag.
Dersom dette er kontraktfestet arbeid har man vel i utgangspunktet ikke mulighet til å øke prisen i det hele tatt, utover avtalte tillegg.

At firmaet ønsker 25% mer for jobben allerede en uke før de har begynt, sier sitt.
Jeg ville ringt de og gitt beskjed om at det ikke blir noe, og at avtalen heves på grunn ulovlig prisøkning.
   #3
 1,043     Akershus     0

Firmaet kan øke prisen med maksimalt 15% over et prisanslag.
Dersom dette er kontraktfestet arbeid har man vel i utgangspunktet ikke mulighet til å øke prisen i det hele tatt, utover avtalte tillegg.

At firmaet ønsker 25% mer for jobben allerede en uke før de har begynt, sier sitt.
Jeg ville ringt de og gitt beskjed om at det ikke blir noe, og at avtalen heves på grunn ulovlig prisøkning.

Nope, håndverkertjenesteloven og dermed 15%-regelen for prisavslag gjelder kun for arbeid for privatpersoner, og ikke for et borettslag.
   #4
 677     Norge     0
Fikk ikke helt med meg at det var snakk om et sameie. I så fall vil jo begge parter oppfattes som "profesjonelle", og man har ingen forbrukerbeskyttelse.

Dersom skriftlig eller muntlig avtale er inngått, så vil vel den være bindende for begge parter, men det høres såpass useriøst ut at jeg ville nok forsøkt å komme ut av  hele avtalen.
   #5
 1,459     Trondheim     0
Hva står av gyldighet i tilbudet? De kunne ha lite å gjøre da og mye å gjøre nå.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 12     0
Det står ingenting om gyldighet, og etter hve jeg forstår av avtaleloven er man da bundet.

Avtalen ble inngått i mai, med planlagt oppstart etter ferien. Underveis har vi hatt kontakt via mail og avtalt at de kunne starte etter 15. September.

Kan vi som sameie gå ut med en ny anbudsrunde, og hvis det blir dyrere kreve erstatning fra firmaet som ikke vil gjøre jobben?