12,296    22    0  

Hvem betaler for lunchpause

 13     0
Hei,
vi har leid inn et el. firma som skal jobbe på timepris. Jeg lurte om hvem som betaler for lunchpause når elektrikker jobber her hele dagen, er det kunde dvs oss eller arbeidsgiver dvs firma? Finnes det noe lov for dette?

Mvh,
David.

   #1
 131     0
Matpausen er normalt ubetalt i slike yrker. Vi er f.eks på jobb 7-3 dvs 8 timer men får bare betalt 7.5 timer:)
   #2
 154     sarpsborg     0
ingen normalt sett (lunch er ulønnet)

dvs er han der 07:30 til 15:30 så blir det 07:30 så blir det 7.5t

men husk kjøring til og sånt og da.
   #4
 21,481     Enebolig     0
Hvis man er organisert i EL&IT kan spisepausen være betalt (forutsatt mangel av spsierom) men det vil være rimelig å anta at bedriften dekker dette. I praksis tror jeg de fleste elektrikere ikke benytter dette, og på en normal servicejobb har man som regel varmt vann, toalett og spisebord tilgjengelig.

I andre tilfeller kan det være vel fortjent med betaling når man ser forholdene på festivaldunkene.


Sitat fra overenskomsten:

Spiserom
I tilfeller hvor det ikke finnes tilfredsstillende spiserom iht. Landsoverenskomsten § 16.3, skal  spisepausen anses som en del av arbeidstiden og betales med ordinær lønn. Med ordinær lønn  menes den lønn som betales for arbeidede timer på samme oppdrag/prosjekt.
   #5
 131     0
Den fra el og it er lite brukt tror jeg. Spesielt her i traktene. Men dersom man faktisk er på ei hytte uten strøm langt oppi hottiheiti med kun en dorull og busk til det fornødne og fluktstol og moder natur til spiserom så hadde jeg forlanget lønnet spisepause:)
   #6
 3,412     Akershus     0
Det er opp til hvert firma å sette betingelser ovenfor kunden om hvordan timene skal beregnes.  Det går an å ta betalt for lunsjpause når denne tilbringes ute hos kunden; jeg har vært leid ut på slike betingelser før i et større konsulentselskap.  Det går også an å ta timebetaling for kjøring, eventuelt med klausuler som beskriver når dette inntreffer.  Det kan være grenser for hvor mange timer man skal være ute hos kunden for at lunsjpausen skal være fakturerbar, eller hvor langt eller lenge man skal kjøre for at reisetid skal være fakturbar - selv legger jeg for eksempel vanligvis inn en klausul om at jeg ikke fakturerer mer enn 8 timer reisetid per dag selv om reisen blir lengre, for eksempel til USA (Men jeg er ikke håndverker). 

Slikt bør framgå av tilbud, kontrakt, prisliste eller lignende. 

Det mest utbredte innen håndverksbransjer er vel at firmaet ikke fakturerer lunsjpausene. 

Om de ansatte så får lønn eller ikke for lunsjpausen, som sOPp tar opp, det blir vanligvis et separat spørsmål.  Hva som faktureres og hva som lønnes trenger ikke være det samme. 

Min farmor hadde en elektriker på besøk en gang.  Det var en liten jobb, og den var gjort på under en halvtime.  Min farmor var en svært gjestfri dame, og hun tilbød elektrikeren en kopp kaffe.  "Kaffe" hos henne betyr både det svarte stoffet man drikker og minst tre forskjellige typer "brød", som er navnet på kaker der hun kom i fra.  Elektrikeren ble sittende og prate, og Farmor kom med flere kaker og mer kaffe-kaffe. 

På regningen som kom senere stod det 2.5 timer...
Signatur

   #8
 1,570     Sunnmøre     0
Der burda elektrikaren takka nei, eller forskyvd pausa si og tatt den. Man takkar ikkje ja til kaffi og kake med ein kunde, for så å fakturere timar for det i tillegg!!
Signatur
   #9
 21,481     Enebolig     0
Kan jo tenkes at det inkluderte langkjøring, adm, dokumentasjon osv? Hvis ikke er det selvsagt ufint.
   #10
 80     møre     0
har også hørt om liknande her i området..

gammel dame skulle ha elektriker på besøk. jobben tok en time, å dama bydde på kaffi og ørten typer kake. elektrikeren svarte at det har han ikkje tid tid, å må komme seg på neste jobb. gamle dama ringer sjefen i firmaet å sei at elektrikeren er nesten ferdig, men må sitte igjen å drikke kaffi å spise kake, å det skal ho selfølgelig betale for, påpeiker ho.

på fakturaen stod det: 1time arbeid og 1time sosialisering..

gamle damer er jo også kjekke  Smile