#11
 299     Sandnes      0
Ok da flinkinger. Hvordan sikrer man hhv 2, 4, 8 eller 16 sementsekker fra byggern riktig i en liten henger?

Med litt folkevett så er ikke det vanskelig.
Fyll ut hengeren mest mulig, eller plasser sekkene mest mulig midt på hengeren. med 2 eller 4 sekker hadde jeg lagt de intill karmen mot bil og stroppet fast.

Ser altfor mange idioter som kjører med henger og usikret last, sist i forrige helg da en kom med x antall vinduer og dører fra et oppussingsprosjekt med 1 jekkestropp til å "sikre" lasten.

HSt
   #12
 36,584     Lillestrøm kommune     0
Netting er ikke nok på blokker midt på hengeren

Sementsekker i ett lag kan nok også teoretisk komme flyvende over de foran

Jeg pleier å dra en stropp over evt rundt sekkene alt an på antallet
  (trådstarter)
   #14
 1,126     Østfold     0
Med litt folkevett så er ikke det vanskelig.
Fyll ut hengeren mest mulig, eller plasser sekkene mest mulig midt på hengeren. med 2 eller 4 sekker hadde jeg lagt de intill karmen mot bil og stroppet fast.

Han i avisa hadde sikkert brukt folkevett, men det hjalp ikke han ble hengt av myndighetene.
Var det nett, dårlige lys eller dårlige bremser eller lastestrategien som var dråpen som fikk begeret til å renne over for myndighetene?
   #15
 4,623     Sørlandet     0
Tenker det var en grunn til at han ble stoppet og når han først ble så røk han for alt.

Har kjørt både sementsekker og leca blokker uten hverken nett eller stropp uten at det har dørt til problemer med onkel blå. Med litt tankegang kommer man langt. Alle kan jo se at slik det på bildet er lastet så blir det feil…. Og når man i tilegg har tekniske feil på tilhenger så vitner det om en total likegyldighet til reglene….. ikke rart man ryker…
  (trådstarter)
   #16
 1,126     Østfold     0
Jeg ser ikke umiddelbart hva som er feil. Lasten er sentrert sånn nogenlunde over akslingen.

Skulle det vært stablet i front mener du sånn at blokkene ikke forskyver seg ved brems?
  (trådstarter)
   #17
 1,126     Østfold     0
Fører ble anmeldt til politiet grunnet manglende lastesikring, forklarer Johanne Elise Reianes i Statens vegvesen.

Da kan man forvente at det er lett å forklare hvordan man skal gjøre det slik at man gjørd det korrekt.

Håper mannen tar det til retten og poster dommen her sånn at vi får mer detaljer.





  (trådstarter)
   #18
 1,126     Østfold     0
Reglene er : Last sikringen skal tåle hele lastens vekt framover og halve lastens vekt til sidene og bakover.

Er ikke da lemmene mer enn sterke nok? Leca er ikke så tungt?
Eller skal vi ta hensyn til dynamiske laster?
  (trådstarter)
   #19
 1,126     Østfold     0
Prøv deg på lastenett. Lastenett | Elastisk Ø 6 mm tråd i ytterkant | Hamron | Jula

Fungerer fra egen erfaring også ved oddetalls lastmengde.

Tror du det nettet holder 16 sekker sement?


Det nettet er jo elastisk så det har katapulteffekt nedover i hver fartsdump!
   #20
 4,623     Sørlandet     1
Jeg ser ikke umiddelbart hva som er feil. Lasten er sentrert sånn nogenlunde over akslingen.

Skulle det vært stablet i front mener du sånn at blokkene ikke forskyver seg ved brems?

Absolutt. Den burde vært stablet utover i front. Fordelt den over bunnen slik at den ikke forskyver seg.

Om den lille vekta der er sentrert over akslingen betyr nada, men at den kan fly fremover ved bremsing betyr mye. Lemmene er ikke sterke nok til å ta den da.

At du,og flere,  ikke ser denne viser behovet for kontroll;)


Reglene er reglene men politi og statens vegvesen utviser skjønn. Dersom fører ikke klarer det kommer regelboken frem.