407    12    0  

Bilimport utenfor EU

 992     Østlandet     0
Jeg lurer på å importere en bil som er laget for det "midtøstenske" markedet til Norge.

Har forstått at den derfor må godkjennes individuelt på en rekke punkter, det spiller ingen trille om "tusen" av samme bil går i Norge.

Er det noen som vet hvor jeg kan få gjennomført slike tester? Regner med det ikke er et hvilket som helst verksted.

ps - jeg erkjenner utfordringene med manglende rustbeskyttelse, setevarme etc. Men, jeg kan garantere svettefrihet enhver norsk sommerdag!

   #1
 725     Lier     0

Jeg lurer på å importere en bil som er laget for det "midtøstenske" markedet til Norge.

Har forstått at den derfor må godkjennes individuelt på en rekke punkter, det spiller ingen trille om "tusen" av samme bil går i Norge.

Er det noen som vet hvor jeg kan få gjennomført slike tester? Regner med det ikke er et hvilket som helst verksted.

ps - jeg erkjenner utfordringene med manglende rustbeskyttelse, setevarme etc. Men, jeg kan garantere svettefrihet enhver norsk sommerdag!


Hva slags bil er det? For noen år siden var det ivertfall gull å tüv godkjenne bilen i tyskland, da hadde ikke biltilsynet en dritt de skulle sagt. Vet dog ike om det er sånn lengre.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 992     Østlandet     0
En Toyota Landcruiser 120 serie, 2007 modell.

TüV? Jeg hadde håpet at feks et godkjent Toyota-verksted kunne sjekke bilen og i allefall utstede en erklæring på alle de delene som er identiske med deler på norske biler, feks bremser, instrumenter etc.


   #3
 22,342     Akershus     0
Det er vel en fare for at bilen avviker på en del punkter og må bygges om. Jeg har vært borti slikt for noen år siden.
   #4
 314     Bergen     0
Du må vel sjekke om biltypen er typegodkjendt i Norge, det kan sikkert Toyota hjelpe deg med. Dersom ikke må den gjennom en enkeltgodkjenning hos Statens Vegvesen. Jeg ville begynt dialogen med SV og Toyota før du kjøper bilen. Det kan nevnes at utslippskravene f.eks er noe strengere i Norge enn nede i midtøsten....

Som en kuiositet så fylte jeg 100liter blyfri 95 på en LC 100 der nede for 160 NOK...
  (trådstarter)
   #5
 992     Østlandet     0
Jepp, hele poenget er at den må enkeltgodkjennes. Spørsmålet er hvordan jeg kan finne den nødvendige tekniske dokumentasjon for godkjenningen.

En rekke ting må sjekkes, avgasser, bremser, lys, sikkerhetsbelter, you name it.
   #6
 10,486     Akershus     0
Statens vegvesen.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 992     Østlandet     0
Tja, jeg er redd det ikke er så enkelt som å stille opp hos Biltilsynet. Der i gården kreves det at du stiller med dokumentasjonen, ikke at du stiller opp til en test, så vidt jeg forstår dem.

Søkte forøvrig rimelig nøye på nettet her om dagen. Fant da et møtereferat mellom myndighetene og noe som kalte seg Norsk forening for selvbygde og ombygde kjøretøy (eller noe liknende). De har tydeligvis på gang en avtale om at selvbygde kjøretøy skal kunne registreres når en ny forskrift kommer. Naturligvis var det et krav i avtalen om at kjøretøyene ikke kan ha blitt produsert i et større omfang...

   #8
 241     0
Om du ikke allerede har undersøkt så kanskje Norsk Landcruiser club kan hjelpe deg
http://nlck.no/
Ellers så er vel også medlemmene i Norsk Amcar Club kjent for å være gode på det med import også, kanskje høre seg litt rundt der.
  (trådstarter)
   #9
 992     Østlandet     0
Jepp, skal sjekke med dem. Dessverre så er det vel sannsynlig at amcar-miljøet importerer fra USA - og fra USA aksepteres typegodkjenning tilsvarende EU.
   #10
 7,685     Bærum     0
Har en slektning som tok med seg bil fra Bahrain for en del år siden. Den gangen måtte blinklysene endres så vidt jeg husker. Muligens også sikkerhetsbeltene. Tror det var alt. Antar det er amerikansk standard der nede.