287    13    0  

Bilnøkkel + røntgen = tull?

 3 687     Tønsberg     0
Har akkurat vært å hentet bilen med reservenøkkel. Lånte den bort til en som skulle på sykehuset i dag. Når vedkommende skulle kjøre tilbake fra sykehuset fungerte ikke nøkkelen. Hverken døråpner eller startsperre ville akseptere nøkkelen. Batteriet var nytt for noen uker siden.

Etter å ha reprogrammert nøkkelen i bilen, fungerer den igjen utmerket. Sykehusbesøket ser altså ut til å ha endret kodingen på nøkkelen. Det beste forklaringen vi har kommet til er at vedkommende har hengt litt for mye utenfor røntgenrommet.

  (trådstarter)
   #2
 3 687     Tønsberg     0
Kanskje. Vedkommende gikk bare forbi gangen, dog i sakte fart. Hun kan jo ha gått forbi mye rart uten å vite om det.
TSt
   #3
 1 186     0
Kan ikke forstå at en har vært nær nok noen av disse kildene til at dette bør ha blitt påvirket.  Minst like sansynlig at bilen har hatt en feil og mistet nøkkel som at ID endrer seg.  Men vet ikke hvordan ID er lagret, er det flash minne kan slag (mistet i gulvet, dunke i dørkarm etc) være mist like sansynlig.
Jeg hadde bærbar PC med feil etter reise flere ganger, snakket med leverandør av bagasjeskannere på flyplasser og de sa at håndbagasjeskanner var trygg mens større bagasjeskannere kanskje kunne gjøre noe men trolig trygt. Men oppdaget etter gjentatte besøk på garanti at det var konstruksjonsfeil som gjorde at en kontakt inne i maskinen ikke var på plass men kom på plass når den ble demonteret pg montert igjen.   Så feil er ikke alltid så lette og forstå.
   #4
 4 993     0
Høres utrolig rart ut. Dersom det stemmer burde det til en hver tid stått en god del mennesker i parkeringshuset på sykehuset med defekte bilnøkler...

Jeg har keyless på min bil, så normalt har jeg bare nøkkelen i lommen. Det fungerer greit nok, bortsett fra i et spesifikt parkeringshus her i byen. Det er ikke ofte vi er der, men hver eneste gang jeg har parkert der, har ikke bilen klart å plukke opp at nøkkelen er i nærheten. Må opp med nøkkelen og trykke. Så det er "noe" i det parkeringshuset som forstyrrer. Så jeg er enig i at feil ikke alltid er lette å forstå.
  (trådstarter)
   #5
 3 687     Tønsberg     0
Har opplevd et par ganger rundt tusenårsskiftet at flyturer har slettet bios på laptoper.

Så vidt jeg vet produseres nøklene med en fast id, og det er bilen som programmeres til å godta id'n en nøkkel har. Nøkkelen holder id'n sin selv om den er strømløs i lang tid.
At bilen skulle miste en nøkkel fra minnet sitt virker jo også litt rart. Man skulle jo tro at hvis bilen mister hukommelsen, så skulle den mistet alle nøkler, ikke bare en?
Jeg har vanskelig for å tenke meg annet enn at nøkkelen må ha vært utsatt for noe på sykehuset. Bilen sto parkert i et nærliggende boligfelt den dagen.
   #6
 4 993     0
Har du vurdert å forsøke det en gang til, bare for å få bekreftet? Jeg tror jeg hadde blitt sittende og vurdere det i alle fall Smile

   #7
 642     Sørlandet     0
Nedgravde høyspentkabler tok livet av sensorene på styresnekkene på vw caddy (kun 4wd) hos oss. Og ja det ble bevist at det var dette magnetfeltet fra kablene som tok de. Løste problemet med å legge tykke stålplater under asfalten.

Så forundrer meg ikke om nøkkelen ikke virket etter ett sykehusbesøk:)
  (trådstarter)
   #8
 3 687     Tønsberg     0
Vedkommende ringte meg litt etter kl 15. Min første tanke var at nøkkelen hadde ligget i en veske med en knapp inntrykket. Det har skjedd meg før at en knapp har blitt holdt inne for lenge, og da sluttet nøkkelen å virke. Da begynte den å virke igjen etter noen minutter uten knappetrykk.
Den andre tanken var at batteriet hadde blitt for kaldt og ga for lite effekt til å sende.

Jeg ba henne derfor:
1) Pass på at ingen knapper trykkes de neste 10 minuttene
2) Stapp nøkkelen inn i armhulen, under klærne slik at den blir varm.
3) Når 10 min har gått, legg nøkkelen på venstre side av frontruta og trykk EN gang. Funker den ikke da heller, så legg den inntil bakerste sidevindu på høyre side og trykk en gang. (Mottagerantennene sitter på disse to stedene.)

Dette funka altså ikke.

Når jeg dro for å hente bilen med reservenøkkel var klokka like før midnatt. Jeg hadde da med begge nøkler. Den defekte var fortsatt defekt. Med reservenøkkelen i tenningen var det første jeg gjorde å sette bilen i programmeringsmodus og trykke knappene på den defekte nøkkelen. Bilen hadde da ingen problemer med å motta signalet fra denne. Og etter programmeringen fungerte nøkkelen feilfritt. Altså var det ingen tegn til at nøkkelen ikke sendte signal, eller at bilen ikke klarte å tolke signalet. Problemet var altså bare at bilen ikke kjente igjen signalet som "sin" nøkkel.
HSt
   #9
 9 609     Sørum     0
Før vi byttet batteri på senderen på ene nøkkelen hos min far så var den litt til å fra, det var nok noe overhyppighet av problemer når den var kald, men ikke helt konsistent. Og plutselig virket den OK i en uke før den kranglet igjen. Så batterier som begynner å bli dårlige kan være lunefulle. Det virker også som batterispenning på bilbatteri på mottakersiden kanskje har noe å si også.