#12
 6,009     Finnmark     0
På gamle Subaru Outbacken vår begynte vindusheis på høyre framdør og fuske for noen år siden. Sprayet inni bryter fra oversiden med wd40 og den har aldri fusket etterpå 😁
Signatur
   #13
 24,668     Akershus     0
På en Transporter var trolig friksjonen i vinduet blitt stor. Innvendig wiretrekk grov seg inn i diverse plast og motoren brant.
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 5,111     Sørnorge     0
Kanskje av den grunn at Nissan kun selger motor i sett med wire, strømper og glideskinne.
  (trådstarter)
   #15
 5,111     Sørnorge     0
Det tok sin tid... Vinduet begynte jo plutselig å virke igjen, så behovet for reparasjon forsvant. Helt godt var det dog ikke. Det gikk sakte, og ble av og til stående. Men ikke verre enn at det våknet til liv igjen etter noen minutter. Og de dagene vinduet ikke ville bevege seg inntraff som oftest problemet ved åpning, slik at det ikke hadde noen stor betydning.

Det var helt frem til i dag. I dag stoppet vinduet i helt åpen posisjon og ville ikke våkne til liv på flere timer. Slik kunne det jo ikke stå, så jeg måtte bare sette igang feilsøking. Etter en sjekk av alle kabler (med et multimeter som plutselig har bestemt seg for at batterispenning i bil er 17V, og et AA batteri har 213V) var det bare å sette igang å demontere dørpanel. Det viste seg etterhvert at problemet var fjæra som strammer wire mellom motor og glideskinne - den var faktisk så stram at det trigget mekanismen som detekterer motstanden ved endestopp både oppe og nede så fort motoren begynte å bevege seg. Jeg slakket fjæra ett hakk fra 3 til 2 av 5 og smurte opp både wire og glidemekanisme. Nå går vinduet opp og ned i normal fart, så det ser ut til at problemet omsider er løst.
HSt
   #16
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Multimetre med lav spenning på batteri måler mye rart
  (trådstarter)
   #17
 5,111     Sørnorge     0
Ja, men den var flikk til å gi beskjed om spenning eller ikke spenning, og kontakt eller ikke kontakt. Det var akkurat det som trengtes for anledningen.

Jeg har forøvrig bestilt et tang-ampermeter/multimeter med både kondensatortester og frekvensmåling. Også har den lys i displayet - noe jeg savner på den jeg har.
https://www.ebay.com/itm/Digital-Handheld-AC-DC-Current-Voltage-Resistance-Capacitance-Multi-Clamp-Meter/122918677228