(trådstarter)
   #31
 5,111     Sørnorge     0
XC90'n jeg stadig låner har begge deler. Veldig kjekt å kunne sette lysa i bakken når man kjører på gården. Endel hester blir så stressa når det kommer en lysstråle inn vinduet i stallen.

   #32
 1,104     Trøndelag     0

XC90'n jeg stadig låner har begge deler.


Fortsatt svært uvanlig. Den har mao et hjul for lyshøyden og et for dimming av instrumentbelysningen på høyre side av lysbryteren?
   #33
 70     Åsnes     0


Kom deg under bilen din du, å kikk etter en sensor som er koblet til stabilisatorstaget bak, det staget mellom der pleier å bli slitt i kulene og hoppe av.

Dette er vanlig på disse og det burde ditt Nissan verksted vite om.

Om jeg husker rett er det slike sensorer koblet til bærearmee foran også.

Biler med xenonlys har automatisk høyderegulerig av lysene, og skal ikke ha noen mauell justering, dette skal de ha uansett nivåregulering eller ei.

Har bilen ikke automatisk høyderegulering av hovedlysene så er den ikke lovlig med xenonlys.


Jeg har automatisk nivåregulering, og et manuelt hjul i tillegg.



Men har du xenon på nærlys????
  (trådstarter)
   #34
 5,111     Sørnorge     0


XC90'n jeg stadig låner har begge deler.


Fortsatt svært uvanlig. Den har mao et hjul for lyshøyden og et for dimming av instrumentbelysningen på høyre side av lysbryteren?


Uten at jeg testet det, er jeg av den oppfattningen at man ikke kunne justere den høyere enn det automatikken sa var maks. Det virket som om det var endel dødgang i øvre område av den manuelle justeringen.
Jeg tror også Discovery 3 har begge deler. Men kan ikke huske å ha kjørt den på gården i mørket, og følgelig ikke ha savnet funksjonen om den ikke har det.
   #35
 598     Midt-noreg     0



Kom deg under bilen din du, å kikk etter en sensor som er koblet til stabilisatorstaget bak, det staget mellom der pleier å bli slitt i kulene og hoppe av.

Dette er vanlig på disse og det burde ditt Nissan verksted vite om.

Om jeg husker rett er det slike sensorer koblet til bærearmee foran også.

Biler med xenonlys har automatisk høyderegulerig av lysene, og skal ikke ha noen mauell justering, dette skal de ha uansett nivåregulering eller ei.

Har bilen ikke automatisk høyderegulering av hovedlysene så er den ikke lovlig med xenonlys.


Jeg har automatisk nivåregulering, og et manuelt hjul i tillegg.



Men har du xenon på nærlys????

Bi-xenon, så ja. Tipper det er som petterg sier over her at man ikke kan justere lysene over "normalt" automatisk nivå, men kun nedover, dersom man ønsker det. Altså at automatikken regulerer lysene til samme makshøyde som andre biler, men at man har valget med å stille de helt ned.
Signatur
   #36
 10,486     Akershus     0

Lurer på hva det kravet begrunnes med?

Har bilen nivåregulering skal  jo lyktene i teorien alltid lyse med samme vinkel uavhengig av henger og last siden høydejusteringen skal korrigere for dette...

Savner Citroenen min i så måte, selv med gørtung henger bakpå var avstanden til bakken alltid den samme  8)


Vanligvis vil ikke nivåregulering være like nøyaktig. Det er vanligvis også kun på én aksling.

Og ja, jeg vet at Citroën ikke lager vanlige biler Smile
Signatur
   #37
 598     Midt-noreg     0
Jeg må bare legge meg paddeflat og beklage min utrolige skråsikkerhet ang. lysene på bilen min! Jeg har akkurat hatt den inn på verksted(for noe annet) og det ble skiftet en hovedlyspære med det samme. Det viste seg å være en vanlig Philips Longlife H7 Halogen som ble satt inn! I salgsannonsen sto det derimot at det skulle være Bi-xenon på bilen.
Min forige xenonbil var fra 2001 med slitte linser, så jeg tenkte ikke over at jeg burde forvente enda ett hakk bedre lys i en 07-modell, så jeg har rett og slett ikke oppdaget det før nå ( Stussa litt over at fjernlyset var så slapt bare).
Hva gjør jeg med slikt? At det ikke er Bi-xenon i bilen som det sto i annonsen er vel en ganske grov annonsefeil?

Detet forklarer jo også selvfølgelig hvorfor jeg har manuell nivåregulering på lysene...*klaske i panna*
Signatur

   #38
 1,104     Trøndelag     0

Jeg må bare legge meg paddeflat og beklage min utrolige skråsikkerhet ang. lysene på bilen min! Jeg har akkurat hatt den inn på verksted(for noe annet) og det ble skiftet en hovedlyspære med det samme. Det viste seg å være en vanlig Philips Longlife H7 Halogen som ble satt inn! I salgsannonsen sto det derimot at det skulle være Bi-xenon på bilen.
Min forige xenonbil var fra 2001 med slitte linser, så jeg tenkte ikke over at jeg burde forvente enda ett hakk bedre lys i en 07-modell, så jeg har rett og slett ikke oppdaget det før nå ( Stussa litt over at fjernlyset var så slapt bare).
Hva gjør jeg med slikt? At det ikke er Bi-xenon i bilen som det sto i annonsen er vel en ganske grov annonsefeil?

Detet forklarer jo også selvfølgelig hvorfor jeg har manuell nivåregulering på lysene...*klaske i panna*


Godt å få oppklart dette, har knapt fått sove siden mai Smile (Og jeg er ikke overrasket...)