614    29    2  

Kjøleskap i (firma)bilen

 1 052     Sørlandet     0
Dritlei av å glemme nista på morraen og også av å smøre den samt lunka cola:D

Får snart by firmabil og litt hissig på ett kjøleskap eller kjøleboks i den. 

Er det utopi? Vil det ødelegge batteriet å la noe slikt være tilkoblet hele tiden? 

Får forresten noe defa greier som kobles i husstikkontakt for å holde varmen i vannslanger og annet innventar om vinteren. Regner med det er noe batterilader innebygd i disse? Utover det vil bilen få en 25 min kjøretur hver morra og ettermiddag, vil jo bidra litt til lading. 

Noen med erfaring? Eller noe å anbefale?

TSt
   #1
 2 884     0
Termoelektrisk kjøleboks er mest vanlig. Finnes spenningsvakt slik at den slår av boksen før batteriet er flatt, den kan definitivt ikke kjøre kontinuerlig til en hver tid. Som regel lager slike bokser x grader lavere enn omgivelsestemperaturen inne I boksen slik at de virker ikke helt som vanlig kjøleskap.
  (trådstarter)
   #2
 1 052     Sørlandet     0
Ja er jo kontunierlig drift jeg er ute etter. Eller minimum 10timer uten lading av batterier. Muligens det blir for søkt:(.
HSt
   #4
 16 266     Sørum     0
Uten lading kan du glemme det, vær obs på at strømtrekk også kan være større enn ladestrømmen fra type Defa Warmup e.l (der er det vedlikehold lading av batteri hele tiden, kupe og eller motorvarmer etter programmert start tid)
  (trådstarter)
   #5
 1 052     Sørlandet     0
Det som trekker minst og fungerer veldig bra er jo de med kompressor som f.eks denne
https://www.marineshop.no/elektrisk/kj%c3%b8leskap-/-kj%c3%b8leboks/kj%c3%b8leboks-m/kompressor/dometic-coolfreeze-cf-16-kj%c3%b8leboks-kompressor-18c-til-10c-12-24-220v-130664-p0000337470
Men tror nok 10 timer uten lading blir litt søkt ja.

Var en stor forskjell på termoelektrisk og kompressor ift strømtrekk. Ser at en del av de ligger helt nede på 3a. Vil ikke det tilsi at etter 10t så er det fortsatt mye igjen på ett normalt bilbatteri?
   #7
 1 675     1
Det betinger jo at dagens kjøring klarer å fullade batteriet. En liten kjøretur til jobben og hjem igjen er neppe nok til det. Hvis du er sjåfør av yrke, eller sitter i bilen på vei til og fra oppdrag en time eller to per dag r det nok mer realistisk, men da har du også strøm fraa dynamoen til kjøleboksen de timene, slik at den trekker mindre strøm.

Hvis problemet er å holde den daglige matpakka rimelig kjølig: Jeg har et helt batteri av kjøleelementer liggende klar i fryseren, inkludert noen kjemper på minst ti ganger volumet av den lille standard-størrelsen. En tradisjonell "passiv" kjølebag er nok til at både mat og drikke holder seg minst kaldt nok en hel dag. Det betinger naturligvis at du har mulighet for å legge dem i en fryseboks hver natt. Jeg foretrekker det framfor å ta sjansen på å stå med flatt batteri.

Jeg har en stor 12V-kjøleboks i bilen på ferieturer, men slår den av så snart jeg stopper motoren. Det er likevel OK ved langkjøring: Jeg har oppleved at minralvannet har frosset i den, og den er så godt isolert at frokost-melka, før vi legger ut på dagens kjøreetappe, fortsatt er frisk og kjølig. Hvis du velger en slik løsning: Har du en stor kjøleboks med en del ledig plass, fyll opp den ledige plassen med plastflasker med vann. Når du å slår av kjøleboksen, er de da kalde vannflaskene med på å holde temperaturen nede i den frakoblede perioden. Intet annet lett tilgjengelig stoff har større varmekapasitet enn vann - og "varmekapsitet" kan også leses som "kuldekapasitet".

Ellers har du det gamle trikset fra barndommen, før vi hadde kjøebokser: Pakk brusflaska inn i masse vått avispapir og surr pakken fast på takgrinda. Fartsvinden får vannet i avisene til å fordampe, og det trekker ut så mye varme at du bør være forsiktig med glassflasker, i tilfelle innholdet fryser. Men så var det dette med takgrind... Du ser ikke mange av dem nå for tiden. For en generasjon siden var det nærmest standard på bilferie-biler! Tror ikke du klarer å få festet en innpakket brusflaske godt nok på utsiden av en glatt skiboks!

HSt
   #8
 16 266     Sørum     0
Defa har flere ladere nå så lenge du kobler til 230 pluggen for kupé varmer så er det kanskje mulig, men du må gå til en løsning der den slår seg av hvis du ikke har lading tilkoblet. Spør om forbruk vil forvirre laderen og ødelegge batteriet ved feil lading.
  (trådstarter)
   #9
 1 052     Sørlandet     0
@keal; greia er å slippe alt styret og ha kjøleskapet i bilen så salamien ligger klar. Morrafugler kan fint hente kjøleelementer og slikt. Der er dessverre ikke jeg:s jeg står opp og pusser tannebissene og vet omtrent ikke hvor jeg er før jeg står forvirra inne på 7/11 og vifter med kaffeavtalekoppen:D har dog ikke kommet for sent på jobb på over 5 år.

@hst; skal høre med leverandøren når bilen kommer. Kan kombinere dette med en batterivakt men ser av litt googling på engelsk at det jeg kan forvente meg er 3-4timer før det blir pes å starte bilen
HSt
   #10
 16 266     Sørum     0
Du må huske på vinter at da er problemene størst, salamien blir ellers ganske dyr Wink