559    8    0  

oppsigelse bredbånd

 131     0
Har et spørsmål som kanskje denne gjengen her inne kan synse litt om :p

Oppsigelsestid er helt vanlig, både ved leie av bolig og bredbåndsabonnement. 

Har man sagt opp en leilighet er det helt normalt og rimelig at man disponerer denne frem til oppsigelsestiden går ut, ofte ved månedsslutt 1-3mnd etter oppsigelse. 

Men med bredbånd derimot, byttet til nytt abonnement som ble aktivt den 5. Juli. Siden det er sagt opp i Juni, kreves det betaling ut Juli. Dette står i avtalen, og er ingen problem avtalemessig. Problemet er at den 5. blir linjen overført, og det er ingen mulighet for meg å benytte meg av den tjenesten jeg har betalt for ut måneden. Spørsmålet mitt blir da, er det lov å frata meg en tjeneste jeg har og må betale for?

HSt
   #1
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Hvis en annen operatør overtar linjen din (kabelleie fra Telenor) så må jo den forrige operatøren gi slipp på denne, har du ikke sagt opp tidlig nok må du da betale, Men går du f.eks. fra ADSL til fiber skulle du ha signal på gamle linjen frem til opsigelsesdatoen.  Tilby dem å dele gevinsten, du får refundert 1 mnd mens de får denne måneden betalt. (Hvis 2 mnd oppsigelse)

Hjemme blir det overgang til fiber utpå høsten, er usikker på når jeg skal tørre å si opp ADSL abonnementet ...
   #2
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg tegnet abbonnement på Altibox/Viken Fiber for nesten et år siden.
Tampen lå i tomtegrensa i Oktober, akkurat så min motoriserte spade klarte å klore høl i tæla for å få den inn til husveggen. 1. Mai våknet de igjen og skulle installere. Høhh... ingen fiber i røret...
Etter 3 forsøk kom det fiber i røret og i dag kom installatøren.

Jeg ymtet frempå til en av de som skulle blåse fiber at jeg synes det var dårlig planlegging. Planlegging!? Da bare ristet han på hodet. Denslags drev de visst ikke med.

Hadde jeg sagt opp DSL da selgeren sa jeg ville ha fiber tilkoblet så hadde jeg måttet kjøre 3/4 år på mobilt bredbånd.

Så gjør din egen vurdering, men ha et godt mobilt bredbånd i bakhånd om du baserer din oppsigelse (av DSL) på Viken Fiber sine prognoser. Nå bare krysser jeg fingrene for at servicenivået er like bra som Nextgentel. De har løst de få problemene jeg har hatt med deres tjenester i maange år.
Signatur
   #3
 5,336     Tromsø     0
Kjent. Hos oss tok det nesten to år fra vi skrev kontrakt med Canal Digital om fiber, til ElTel var ferdig med å installere. Informasjon om framdrift kom av og til fra CD, men ElTel kjørte sitt eget løp. Men sånn er det vel i disse outsourcede tider, der man selger tjenester man ikke kan levere uten å bruke underleverandører?

Det var aldri snakk om å si opp hos NextGenTel og RiksTV før jeg faktisk så at fiberen ble koblet opp. Ja, jeg var faktisk i tvil om CD noensinne ville klare å levere.
Signatur
   #4
 764     0
Venter på fiber jeg også. Har ingen nett i nye huset fra før så det er ikke noe stress med oppsigelse.

Canal digital fiber dette som er eid av canal telenor. De gir gratis mobilt bredbånd etter 1 september dersom de ikke har blitt ferdig. Ironien her er jo at de bygger ut fiber med støtte fra fylkeskommunen forsi det er dårlig 4g dekning i området.. fordelen med canal digital er at om 1 år kan man bytte til den fiber leverandøren man ønsker ettersom fiberen er da åpen.
HSt
   #5
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Telenor fiber vil vel da gi linjeleie i tillegg så ikke sikkert at det blir noe billig. På ADSL er jo linjeleie blitt så dyrt at de legger alt til rette for konkurrentene Smile som kommer med fiber. Det var tydeligvis ikke noe problem for Viken fiber å få nok interesserte her
   #6
 5,111     Sørnorge     0
Det tok endel måneder her også fra trekkerøret var gravd ned (av meg) på høsten, til fiber ble blåst på våren. Jeg fikk også kjeft ved bestilling fordi tidligere eier av huset ikke hadde bestilt fiber da de gravde ned trekkerør til alle tomtegrensene i nabolaget. De likte ikke at det skulle komme en ny huseier som ønsket å bli kunde flere år etter at de hadde gjort seg ferdige med nabolaget. (Altibox)
   #7
 3,587     0
Kanskje de har lært - i vårt strøk la de trekkrør fram til tomtegrensa også til de eiendommer som hadde aktivt avvist å bli med på laget. Du ser flere steder at det ligger kveiler av rør rullet opp under busker og hekker, tilstrekkelig lange til å nå fram til husveggen den dagen huseieren ombestemmer seg.

Jeg beholdt ISDN (bedre telefonkvalitet har vi aldri hatt!) en god stund etter at fiberen kom, som en nødløsning i tilfelle det ble trøbble med fiberen - jeg har liggende et ISDN TA til PCen fra 90-tallet. Det var i den tiden at Telenor begynte å rasle med sablene og true med at de ville kutte ut all ISDN/POTS og flytte samtlige kunder over på IP-telefoni. Men noen tidsplaner for stenging kunne de ikke gi - alt de kunne fortelle var at jeg for IP-telefoni også var nødt til å ha bredbånd fra Telenor, og de hadde ingen planer for fiber i mitt strøk, det måtte bli ADSL.

Det var dråpen som fikk begeret til å flyte over for meg (Telenor har direkte provosert meg tidligere også, som da de skulle sende en montør, til 1500 kr, for å forandre navnet på regningsmottaker, "i tilfelle den andre personen ville ha endring i installasjonen" - uansett hva jeg sa om at det ikke skulle endres noe), og jeg ga kontant beskjed om at det betydde oppsigelse av abonnementet. Jeg savner fortsatt ISDN-kvalitet når jeg snakker i telefon, men jeg savner ikke Telenor som leverandør...

  (trådstarter)
   #8
 131     0
Svaret i tråden har ble i alle fall at Telenor ga meg første mnd gratis. Fornøyd, og vet nå litt mer om hva man må tenke på ved neste leverandørbytte.