#31
 672     Bergen     0
Koster 1 kr for oljeskift på NAF for medlemmer i februar og mars, 399 for ikke medlemmer. Olje og filter må kjøpes der.

   #32
 5,725     0
Gratis? Olje til dobbel pris trur eg me seier, men bedre enn merkeverksted iallefall....
   #33
 5,725     0

Sånn.. rettet sitatet ditt.

4000 må være mer enn oljeskift, da er det garantert service inne i bildet.


Det er vel dei som er verre ute enn Citroen eigere ja...
kr. 4300 var mellomservice ja, men kun olje, oljefilter & kupefilter vert skifta, resten er "kontroller"...
   #34
 948     0
hehe naf ja, jeg tok eu kontrollen der med en bil toyota.

når jeg gikk og de skulle ta eukontollen spurte de om jeg skulle ha oljeskift å. tenkte det kunne ikke være så dyrt. (er naf medlem)

når jeg kom tilbake ble jeg servert ei saftig regning på oljen. 3 ganger dyrere enn biltema oljen. fikk nesten hakeslepp, men sa ingen ting bare betalte.

han sa det skulle være en veldig bra olje, som ikke trengte å skiftes på 20-30000 km. lite vits i det når oljen forsvinner etter 5000 km;) og trenger påfyll....
   #36
 10,486     Akershus     0
Motoren skal ikke være full av slam, da er det noe gærent et sted.

Bilen min er laget for bruk med oljesuger. Tror faktisk det er foreskrevet metode.
Signatur
   #37
 22,342     Akershus     0
Hvor mye olje bruker en bil normalt sett? De siste bilene jeg har hatt har knapt brukt olje. Kanskje en liter pr 10 000 km max.

   #38
 5,725     0
Ikkje ofte ein ser blårøyk no nei, fyller eg oppå til maksmerket må ingen av bilene våre etterfylles før oljeskift (15/20' km). Ca. 1 liter mellom min og maks merke. På Toyotaen (bensin) har olja bortimot like fin farge etter 20' km som da den vart fyllt på (gått ca. 70000 km).
   #39
 10,486     Akershus     0
Min bruker rundt 1 liter pr. 10.000 km, og det har den gjort de ca. 25 oljeskiftene jeg har hatt den. Den skal ha ny olje hver 10.000 km. Når det nærmer seg minimum, begynner en lampe å lyse, og det er vanligvis +/- 50 mil unna intervallet for oljeskift :-)
Olja mi er helt svart med en gang bilen startes etter oljeskift, men sånn er det normalt på diesler. På bensinbiler bør den vel helst se ut omtrent som ny helt til den byttes?


De fleste bilfabrikantene spesifiserer lavere forbruk enn 1 liter pr. 1000 km (!!!) som normalt, antakelig for å slippe noe garantiutgifter.

30.000km på oljeskift høres helt sprøtt ut IMHO. Jeg så bilder av en passatmotor som var åpnet etter sånne intervall, og der så det ikke mye pent ut.
Signatur
   #40
 22,342     Akershus     0
Hvaslags Passat var det?
Hadde en fra midt på 90 tallet som kunne gå 30-40' før oljeskift.(3-4 oljeskift på 120 000km) Orket ikke vedlikehold da bilen begynte å bli litt "harvet" og hadde gått langt. Sikkert ikke etter boken, men det var ikke det som knakk bilen.