224    2    0  

Se her byggingeniører og arkitekter

 10     0
Hei.

Jeg har hat en tanke i hodet som jeg vil diskutere med flere. Jeg er nylig ferdigutdannet byggingeniør og det er noe som plager meg når jeg ser tilbake på min utdanning. Hvis vi går 30 år tilbake i tid var det klart at man trengte byggingeniører for å beregne om konstruksjoner var solide nok. Da brukte man komplekse håndberegninger som tar lang tid å lære seg. Under min utdanning satt vi og løste oppgavene på samme måte med gamle bøker, forvirrende fremgangsmåter og flere siders utregning for å løse oppgaver. situasjonen i arbeidslivet er dog en annen. I arbeidslivet bruker man programvare som g-prog og staad.pro til å dimensjonere konstruksjoner. Vennen min er arkitekt og kan de samme programmene som ikke tok han spesiellt lang tid å lære seg. Arkitekten har da lært seg en byggingeniørs hovedoppgaver på ca et halvt år, noe som tok ingeniøren tre år å lære  ??? Et år av byggingeniørens utdanning dreier seg nesten bare om å regne slik man gjorde for 30 år siden? Jeg har spurt læreren min om hvorfor det er slik og han sier jeg får mer forståelse, men etter min mening får man forståelse av programvarene også, og det er hvertfall ikke vanskelig og lære seg forståelsen i programmene hvis man vil! Jeg synes byggingeniørutdanningen bør fornye seg og tenke fremover. Nå kan jo en hvilken som helst person gå på et par kurs og lære seg programvaren og regne ut konstruksjoner. Arkitekter trenger ikke lenger å ha ingeniører til å regen ut sine tegnede bygg! Ingeniør er ikke en gang en beskyttet tittel.  Håper det er noen andre kommentere dette innlegget? Smile

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0
Nå er ikke jeg byggingeniør,  men jeg kjenner igjen problemet.

Byggingeniøren vil forstå når programmet møter sine begrensninger. Og ikke minst når det av forskjellige årsaker spytter ut feil data. (TITU=Tull Inn Tull Ut).

En som bare har lært programmet vil i samme situasjon lettere svelge resultatet rått.
H?n vil heller ikke kunne se alternative løsninger eller utvise kreativitet rundt problemstillingene ettersom h?n ikke fullt ut forstår "hva som skjer".

Hva skjer med fjortisen bak kassa på super'n når h?n har pønka feil tall og kommer ut med skikkelig skrønepris? Ingenting, for maskinen sier dette er summen og da er det vel ingen grunn til å tenke selv?


En annen ferdighet du har tilegnet deg er kunsten å lære! Og det hadde du sikkert tilegnet deg om du gikk arkitektstudiet og. Jeg holder kurs og legger godt merke til forskjellen på de som har lært seg å lære og de som sliter for lærdommen.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 10     0
Skjønner hva du mener Einar.
Alt i alt har byggingeniøren mindre margin for å gjøre feil. Og etter erfaring fra vennen min som er arkitekt, så har arkitekter en tendens til å prøve å få bygninger til å fly. Med det mener jeg at de ikke har så gode kunnskaper om hvordan byggninger er sammensatt (jointer). Ingeniøren holder seg mer på jorden.

det du sier om kunsten å lære er jeg helt enig i. Ingeniørutdanelse er jo annerkjent for å være vanskelig, og med god grunn. Det å sitte og pugge formler og regne masse hver dag er utrolig bra trening for hjernen. Jeg merker stor forskjell på hvor fort jeg lærer meg ting i dag, kontra for tre år siden.

Jeg skulle ønske jeg hadde lært litt mer om komplekse konstruksjoner, men regner med at jeg må gå en master for å lære meg det  :-\
takk for svar Smile