#1661
 1     Lier     0
Hei,

Jeg er ny her og også ny m.h.t. smarthus. Jeg holder på med å renovere huset og vurderer ulike leverandører, bl.a. fra Sensio. Men, før jeg har snakket med de, jeg klarer ikke å helt begripe hva og hvordan dette koster penger. Dette har jeg forstått (muligens feil):
  • Innstallasjon gjøres av montør/elektriker, som også gjør 1. gangs "programmering" av min installasjon. Jeg betaler han for utstyrt og medgått tid for installering og programmering. Han sitter så på/lagrer "filen" som er resultatet av hans programmering (?)

  • Jeg kan betale Sensio for en tilgangslisens, for programmet for oppsett/programmering, eller

  • Jeg kan betale Sensio for webhosting av min programmeringsfile, så den er tilgjengelig for meg (og kanskje montør?) Gjør jeg endringer i husets oppsett, så oppdateres denne filen løpende. M.a.o. alltid oppdatert file er tilgjengelig til enhver tid (?) I dette ligger det også muligheter til kundeservice fra Sensio?


Er dette helt på jordet, eller er det viktige detaljer jeg overser. Noe av det jeg lurer på er nettopp tilgangen til min programmeringsfile/mulighetene til å gjøre endringer etc.

Takker for innspill og koreksjoner! Smile

RTv
   #1662
 918     1
Elektriker monterer og programmerer xcomfort/sensio. Du får filen om du vil, men ikkje programmeringsverktøyet. Visst du ikkje trenger så mangen funksjoner så er alt da ok. Om det er eit hus e.l. så bør du ha full-lisens. Den koster ca.2500kr. Da har du alle muligheter og kan styre alt sålenge du er på ditt eget nettverk. Skal du ha tilgang til fjernstyring og varslinger så må du ha eit sensio-abonnement. Koster vell mellom 60 og 100kr/mnd, alt etter kor lenge du betaler for.
   #1663
 9     0
Arghhh.

Anbefaler ingen å kjøre SHC uten å ha den bak en UPS.
Etter ukas strømbrudd på hytta er SHC nr2. røket.
Dvs. den vil ikke boote, henger bare på Orange lys. Ingen andre lys aktive.
Strøm av. osv. har ikke hjulpet.


Tror det har vært en feil i produksjonen. Opplevde det samme med begge mine SHC med kort tids mellomrom. SHC på hytta var ikke tilkoblet UPS, og endte opp med å bare lyse orange før jul.  Den jeg hadde hjemme var tilkoblet UPS og det var meningen jeg skulle ta med denne opp til hytta for å bytte den deffekte der oppe. Men den startet ikke opp igjen når jeg koblet til strømmen. Lyste bare orange på power lampa. UPS'en hadde nok holdt liv i den, selv om den også var deffekt.

Jeg returnerte begge og kjøpte to nye i Norge. Disse hadde interessant nok et lite grønt tusjmerke ved Eaton logo både på esken og bak på selv SHC enheten. Ofte en indikator på en eller annen rettelse uten at jeg vet hva det er.


Roger

Jeg har hatt 3 forskjellige enheter (4 havari) med samme feil. Siste enhet som feilet på denne måten var en slik med grønt klistremerke. så jeg tviler på at denne feilen er hw relatert. Og jeg har UPS tilkoblet på de to siste havariene (dog var strømbruddene lengre enn de 20min jeg har til rådighet).
Når enheten feiler har jeg som dere kun orange lys, og ellers ingen aktivitet foruten tilkobling via MRF på RF. Dog er det fortsatt liv i boksen og ser at OS kjører (Får mulighet til å koble til via SSH og seriell, men ikke mulig grunnet manglede sikkerhetsnøkler). Kort sagt er den kun Web porten som ikke er aktivert på SHC'en etter den har feilet, alle andre porter er åpne.
Når det er sagt, så har jeg fått god hjelp av Eaton Norge. Og etter siste havari har også EATON sentralt fulgt opp feilrapporten min. Nå ser jeg jo at det er flere med samme feil, så håper de klarer reprodusere feilen og få den fikset. Men jeg har ikke fått noen status på dette siste uken fra sentralt hold.
Jeg har en ide om at denne feilen skyldes at jeg har "Recording" aktivert under "Stat of Devices". (Den fungerte fint etter strømbrudd, i perioder hvor dette ikke var aktivert). Dog tør jeg ikke teste dette fult ut, fordi det tar meg 2 uker å sende inn SHC til omprogrammering hos EATON. Samt at jeg totalt mister styringen på gulvvarmen hjemme i uten SHC. Men om dere andre som har sett denne feilen kan huske om dere hadde dette aktivert når dere så feilen vil nok det hjelpe. Recordingen må aktiveres etter programmering/setup via MRF, så er noe dere aktivt må gjøre.
   #1665
 88     0
Når enheten feiler har jeg som dere kun orange lys, og ellers ingen aktivitet foruten tilkobling via MRF på RF. Dog er det fortsatt liv i boksen og ser at OS kjører (Får mulighet til å koble til via SSH og seriell, men ikke mulig grunnet manglede sikkerhetsnøkler). Kort sagt er den kun Web porten som ikke er aktivert på SHC'en etter den har feilet, alle andre porter er åpne.
Når det er sagt, så har jeg fått god hjelp av Eaton Norge. Og etter siste havari har også EATON sentralt fulgt opp feilrapporten min. Nå ser jeg jo at det er flere med samme feil, så håper de klarer reprodusere feilen og få den fikset. Men jeg har ikke fått noen status på dette siste uken fra sentralt hold.
Jeg har en ide om at denne feilen skyldes at jeg har "Recording" aktivert under "Stat of Devices". (Den fungerte fint etter strømbrudd, i perioder hvor dette ikke var aktivert). Dog tør jeg ikke teste dette fult ut, fordi det tar meg 2 uker å sende inn SHC til omprogrammering hos EATON. Samt at jeg totalt mister styringen på gulvvarmen hjemme i uten SHC. Men om dere andre som har sett denne feilen kan huske om dere hadde dette aktivert når dere så feilen vil nok det hjelpe. Recordingen må aktiveres etter programmering/setup via MRF, så er noe dere aktivt må gjøre.


Hei,

Jeg har 3 enheter, 1 fikk jeg forrige uke og den er ikke testet enda. Har hatt samme problem som deg og flere andre, kan ikke huske at jeg har slått på recording noen gang. Nå har jeg en SHC på kontoret som jeg har slått på recording på. Kan teste med simulert strømbrudd i slutten av neste uke når jeg er tilbake fra ferie.

Forøvrig hadde en av boksene mine dette problemet, koblet den fra og konfigurerte en ny. Tok den som feilet med på kontoret og etter noen uker når jeg koblet den til power så startet den opp helt fint.....

Jeg har nå alltid en ekstra SHC i backup... burde være helt unødvendig. Skikkelig kjipt når varmestyringa på hytta slutter å fungere med 20 minus ute og jeg er milevis unna.

Vidar
Signatur
   #1666
 9     0
Hei,

Jeg har 3 enheter, 1 fikk jeg forrige uke og den er ikke testet enda. Har hatt samme problem som deg og flere andre, kan ikke huske at jeg har slått på recording noen gang. Nå har jeg en SHC på kontoret som jeg har slått på recording på. Kan teste med simulert strømbrudd i slutten av neste uke når jeg er tilbake fra ferie.

Forøvrig hadde en av boksene mine dette problemet, koblet den fra og konfigurerte en ny. Tok den som feilet med på kontoret og etter noen uker når jeg koblet den til power så startet den opp helt fint.....

Jeg har nå alltid en ekstra SHC i backup... burde være helt unødvendig. Skikkelig kjipt når varmestyringa på hytta slutter å fungere med 20 minus ute og jeg er milevis unna.

Vidar


Kan jo se ut som min ide om feilkilde ved Recording ikke holder vann, siden verken du eller Norx har hatt den på. Men nå spesielt må det jo være siden det er så mange som ikke har problemer.
Hvilke versjoner av SW har dere hatt ved feilen? Alle mine har skjedd med med 2.1. Hadde flere strømbrudd før dette uten problem, dog har jeg ingen tracklog å dokumentere med. Har en kollega som fortsatt kjører 2.0.0, og han har ikke hatt noen problem etter strømbrudd.

Siden du tester på kontoret. Har du lett tilgang til å få re-flashet enheten? Jeg vil garantert klare å reprodusere feilen her lokalt. Men siden det tar 2 uker i posten bare for å få den fikset, så blir det en lang prosess med prøv og feil for å se når den ikke feiler.

Jeg gikk også til anskaffelse av en ekstra SHC i backup på grunn av dette problemet. Som nok kanskje er greit i mitt tilfelle med avhengighet og lang reparasjons tid (andre feil kan jo oppstå), men skulle i grunn være totalt unødvendig siden denne er så kostbar.
   #1667
 313     0
Fikk denne i dag:
Vi har oppdaget en potensiell sikkerhetsbrist i krypteringen av passordet i xComfort-systemet og ønsker å informere om dette. Bristen gjør det mulig for personer med gode it-kunnskaper, teknisk kjennskap til xComfort, og som er innenfor rekkevidde av radiosignalene fra xComfort, å tilegne seg passordet i anlegget, og dermed få tilgang til komponentene.
Sensio og xComfort Smart Home Controller er ikke affektert.
Produktutviklingsteamet for xComfort i Østerrike jobber for fullt med å finne en løsning. Vi kommer tilbake med mer informasjon rundt mulige løsninger straks det er klart.








Signatur

   #1668
 88     0
Hvilke versjoner av SW har dere hatt ved feilen? Alle mine har skjedd med med 2.1. Hadde flere strømbrudd før dette uten problem, dog har jeg ingen tracklog å dokumentere med. Har en kollega som fortsatt kjører 2.0.0, og han har ikke hatt noen problem etter strømbrudd.

Siden du tester på kontoret. Har du lett tilgang til å få re-flashet enheten? Jeg vil garantert klare å reprodusere feilen her lokalt. Men siden det tar 2 uker i posten bare for å få den fikset, så blir det en lang prosess med prøv og feil for å se når den ikke feiler.

Jeg gikk også til anskaffelse av en ekstra SHC i backup på grunn av dette problemet. Som nok kanskje er greit i mitt tilfelle med avhengighet og lang reparasjons tid (andre feil kan jo oppstå), men skulle i grunn være totalt unødvendig siden denne er så kostbar.


Jeg hadde ingen feil ved versjoner før 2.1. Magefølelsen min er at dette er et software problem, ikke HW. Har ikke noen mulighet for å flashe enheten selv. Eaton bør få ut fingern og gi oss tilgang til minnekort flashing asap.

Vidar
Signatur
   #1669
 1,315     Skedsmo     0
Jeg hadde ingen feil ved versjoner før 2.1. Magefølelsen min er at dette er et software problem, ikke HW. Har ikke noen mulighet for å flashe enheten selv. Eaton bør få ut fingern og gi oss tilgang til minnekort flashing asap.

Vidar



Dette er et 2.1 problem. Jeg har opplevd dette både med og uten grønnt tusjmerke bak på SHC. Skjer også selv om man ikke har skrudd på recording. Det jobbes med en løsning uten at jeg kan gå inn på detaljene nå.

Roger
Signatur
   #1670
 241     0
Ang orange lys på shc.
Har byttet 6 controllere på 6 måneder nå.
Fikk høre fra noen hos Eaton at problemet skal være SW relatert noe med at et minne fylles opp og dermed så klikker den.
De jobber med saken. Men er skuffet over dårlig med info fra dem og hastigheten.
Men er posetiv til at de er raske med å sende ut nye.