KE
   #81
 3,673     Hordaland     1
Jeg tenker at når jeg allikevel skal koble inn rele, så kan jeg koble inn to stykk for å starte sirkulasjons pumpen om sommeren, og ett til å stoppe den når varmepumpen går på vinteren. Vil da kjøre den på maks på sommer.

Om sommeren har jeg cirka 6-7 grader inn til varmepumpen, men strømpris er jo lav da og det brukes ikke så mye. Jeg kan sikkert få hevet brine temp litt ved å sirkulere i veibanen men det er nok begrenset hva man har å spare her så tenker det er mindre viktig å få dette til.
Derimot tenker jeg det er viktig at ikke brine synker mer enn nødvendig så jeg vil ikke ha retur fra veibenen tilbake før varmepumpen. På denne årstiden bruker en jo mye energi så utslagene for endret brinetemp blir større målt i kroner. Av denne grunn tenker jeg det er bedre å kjøre retur fra veibanen rett ned i brønnen uten å gå om varmepumpen.
Da kan jeg også sirkulere uavhengig av varmepumpe går eller ikke. Hos meg går varmepumpen nonstop om temperaturene er så lave at det er fare for frost. Jeg tenker også at det da er enklere å hindre frost fremfor å tine frost ved å alltid ha noe sirkulasjon. Så kan man eventuellt bruke brine inn temperatur for å begrense hvor mye man sender til veibanen. Vurderer også en eller annen akkumulatortank for dette men da må en kanskje inn med enda en sirkulasjonspumpe og det blir nok neppe aktuellt.
Ellers kunne det vert interresant å sette på en varmeveksler rett før fordeler slik at man kunne midlertidig heve temperaturen på veibanen ved hjelp av varmesiden av varmepumpen. Da blir det jo ikke passivt lengre men kan jo legges til hvis man ser behovet innimellom, vil nok bli ettermontert isåfall men kan ha trekkerør klart i tilfelle.

KE
   #82
 3,673     Hordaland     1
Noen som har en formening om leggemønster for direktevirkende vbv på parkeringsplass?
Jeg har lest om de som opplever at tint snø ender opp som is i rennene der man drenerer på sommeren.

Jeg har laget til en renne midt på plassen og det blir fall mot denne fra alle sider, denne løsningen er valgt for å slippe så stor høydeforskjell samt at skiten kommer frem istedet for at den legger seg på sidene. Skal jeg spyle plassen kan jeg spyle all skiten inn mot midten der den magisk ender opp i skogen ved siden av.

Selve rennen er støpt fast i fjellet under parkeringsplassen, men jeg tenker å la to sløyfer gå med tur gjennom denne støpen før de går frem og tilbake på hver sin side av rennen. Tanken er at jeg kan fokusere på de sløyfene nærmest rennen om jeg er begrenset av brønnen. Turvannnet vil havne nærmest midten.

En tredje sløyfe vil så gå rundt kanten frem og tilbake. En annen fordel med denne sløyfen er at jeg kan starte med den i god tid før asfaltering da det skal legges belegningstein rundt kantene. Disse tenkte jeg å støpe fast sammen med sløyfen.

Ønsker innspill til leggemetode; steinmasser, pukk, veigrus, komprimering, (mer veigrus?), armeringsnett, Uponor Meltaway rør, sand, vannkomprimering, asfalt. Lurer litt på om det finnes noe man kan tilsette sanden rundt rørene for å øke varmeoverføringen, eksempelvis olje tilsvarende det man finner i asfalt. Innspill?
HSt
   #83
 36,584     Lillestrøm kommune     1
De la rød/orange rør og støpte de ned så de omtrent lå med toppen fri og så asfalterte de oppå
HSt
   #85
 36,584     Lillestrøm kommune     1
De brukte 2-3 fulle betongbiler, rørene var stripset på armering
KE
   #86
 3,673     Hordaland     1
De brukte 2-3 fulle betongbiler, rørene var stripset på armering

Tenker man kommer langt hvis sanden rundt rørene har bundet seg opp til overflaten der asfalten kommer.
KE
   #87
 3,673     Hordaland     1
Direktevirkende snøsmelting? -  - mekkern


Er det drensrennen vi ser på bildet som en strek full i snø/is? Har du tatt noe høyde for dette eller er det nettopp derfor den er full i snø/is?
Jeg skal ha en kort renne på halvannen meter midt på plassen med fall mot midten. Tenkte å støpe rennen fast i turenden av to av sløyfene for å forhåpentligvis ha noe lunk i drensrennen også. Røret videre går godt under bakken så regner med det forblir frostfritt. Mulig jeg må gjøre noe med enden av røret så det ikke fryser der (ender i en skog).

Så ett spørsmål til leggemåten din, var det sånn at du støpte rørene fast i en plate, jeg er usikker om jeg skal legge de rett i avretningsmasse eller noe, kanskje det holder å helle litt "asfalt-væske" der sanden omslutter rørene.

   #88
 1,749     Norge     1
Ja, det er drensrennen duser. Den fungerer også tilfredsstillende. Selv om snø ligger oppå. Drensrennen er av plast, derfor vil ikke snøen som ligger oppå smelte. Vannet renner ned og bort.

Rørene er støpt som et vanlig betonggulv. 15 cm tjukt. Brukte betong for det leder varme best, slik at temperaturen i rørene kan holdes lavest mulig. Isolert 10 cm eps/xps.
KE
   #89
 3,673     Hordaland     1
Ja, det er drensrennen duser. Den fungerer også tilfredsstillende. Selv om snø ligger oppå. Drensrennen er av plast, derfor vil ikke snøen som ligger oppå smelte. Vannet renner ned og bort.

Rørene er støpt som et vanlig betonggulv. 15 cm tjukt. Brukte betong for det leder varme best, slik at temperaturen i rørene kan holdes lavest mulig. Isolert 10 cm eps/xps.

Høres bra ut. Jeg har komprimert massene nå så det er bare 3-5cm igjen før asfalten på toppen.
Er usikker på om det er noe poeng med betong fremfor fin avrettingsand.

Kan vel gjerne bruke fin sand for å sikre god varmeledning, tenkte å bruke 15x15 armeringsnett og binde rørene med cc 15. Blir vel 4 sløyfer på parkeringsplassen så jeg kan prioritere litt om det skulle være begrensning på brønnen.

Ellers har jeg vurdert å ha bakkesensor av en eller annen sort, men da er det litt nøye med plasseringen så den står en plass der biler ikke parkerer, eller som blir værende fuktig. Har du vurdert det eller bare aktiverer du manuelt?
Hos meg blir det nok viktigest at ett hjulspor forblir isfritt slik at det er trygt å komme seg på skolen om morgene, bakken er litt bratt og kombinasjonen 0-føre og vind ender nettopp med tynn is på bakken.
   #90
 1,749     Norge     1
Da har jeg endelig koblet det slik at brine kommer igjennom snøsmelteanlegget og til varmepumpa. Så da har brinetempen økt fra 8 til 17-18 nå.Direktevirkende snøsmelting? -  - mekkern