340    16    0  

Fikk en kompressor, kan ikke kompressor - hjelp?

 9     0
Spørsmål 1 - er dette en standard hurtigkobling hvor jeg kan plugge inn en slange fra jula eller biltema?

Fikk en kompressor, kan ikke kompressor - hjelp? - IMG20231009121901.jpg - Toth42


Spørsmål 2 - hva er disse 2 delenes funksjon?Fikk en kompressor, kan ikke kompressor - hjelp? - d92FhZA.png - Toth42
Fikk en kompressor, kan ikke kompressor - hjelp? - JFu6kmd.png - Toth42


Og siste spørsmål - er denne kompressoren dugelig til mer enn å pumpe opp sykkelen?
Spec:
Power(W) 750
Cylider(mm) 63.7x14x2
Speed(r.p.m.) 1380
Pressure(Bar) 7.0
Capacity(L/min) 60
Tank(L) 30

   #1
 6,403     Akershus     0
Ja, dette er en standard kobling. Vær obs på at det er to ulike størrelser på koblinger, har alltid brukt små, uansett hva jeg skulle gjøre. Det kan se ut som om du har begge størrelsene?

Den rød hetta er en overtrykksventil. Om kompressoren ikke stopper som den skal, vil denne ventilen slippe ut luft støtvis, slik at ingenting galt skjer. Du kan også dra i den ringen for å slippe ut luft fra kompressoren.

Den siste der vet jeg ikke, jeg har ikke sett en sånn sak før.

Har denne kun 7 bar som makstrykk? Sikker på at du ikke kan justere det, de fleste kan det...

Litt puslete til de tunge takene, typ stor spikerpistol, muttertrekker etc. Men mindre spikerpistoler vil virke helt fint, blåsing etc. Hva ser du for deg å bruke denne til?

.Thag
  (trådstarter)
   #2
 9     0
Ja, dette er en standard kobling. Vær obs på at det er to ulike størrelser på koblinger, har alltid brukt små, uansett hva jeg skulle gjøre. Det kan se ut som om du har begge størrelsene?

Den rød hetta er en overtrykksventil. Om kompressoren ikke stopper som den skal, vil denne ventilen slippe ut luft støtvis, slik at ingenting galt skjer. Du kan også dra i den ringen for å slippe ut luft fra kompressoren.

Den siste der vet jeg ikke, jeg har ikke sett en sånn sak før.

Har denne kun 7 bar som makstrykk? Sikker på at du ikke kan justere det, de fleste kan det...

Litt puslete til de tunge takene, typ stor spikerpistol, muttertrekker etc. Men mindre spikerpistoler vil virke helt fint, blåsing etc. Hva ser du for deg å bruke denne til?

.Thag

Takk for svar!
Alle tre koblingene er samme størrelse, er bare en slags splitter.
Googlet meg frem til at den andre saken er enten en "solenoid valve" eller en trykksensor for å be kompressoren fylle seg ved behov.

>Hva ser du for deg å bruke denne til?

Jeg vet ikke, bare ramlet i fanget på meg så tenkte jeg skulle finne ut hva jeg kan bruke den til. I hovedsak blir det vel luft på bil og sykkel, men hadde vært kjekt om jeg kunne bruke den til hjulskift og..
   #3
 6,403     Akershus     0
Sensoren som starter og stopper kompressoren sitter vanligvis i samme boksen som av/på-knappen. Kan du ta bilde av den, gjerne med trykkmåleren også?

.Thag
   #4
 4,251     0
Stor svart boks pøverst på bilde to er trykkbryteren som starter og stopper motoren når motoren skal gå eller stå.

Magnetventilen på bilde tre kan være for å slippe av trykket i toppen slik at den starter litt lettere. Hvis den er til det så fiser den litt akkurat når motoren stanser etter å ha oppnådd passe høyt trykk.
  (trådstarter)
   #6
 9     0
Hvilket merke er det?

.Thag

Den er direkt från Kina, ble satt igjen av noen besøkende på jobb som utførte et oppdrag med den her.

http://web28170.vhost2.nwt-2.0002.nbisp.net/En/ProductView.Asp?SortID=2&ID=100

https://tepcon.com.mv/product/20201-air-compressor-30l-oil-free-silent-ots-750/


Fikk en kompressor, kan ikke kompressor - hjelp? - 20201.jpg - Toth42

Forsøkte forøvrig å starte den i går - motor gikk, men synes ikke jeg kunne høre noen stempler, og virket ikke å fylle seg. Lot den gå i ~20 min, og da hadde den klart å bygge trykk til 3bar. Vet ikke helt om den er defekt eller om jeg gjør noe feil, men den skal vel kunne fylle tanken på 2-5 min om den virker?
TSt
   #7
 14,509     0
Det er ikke en standard på koblinger. Det er 3 typer, en vanlig i Norge, en i Sverige og en som passer begge. Hvis leverandøren ikke passer på å få rett type så må en ha slange med tilhørende koblinger.

  (trådstarter)
   #9
 9     0
Det skal også være en ventil et sted for å tømme den. Noe jeg gjør etter bruk. Bygge opp trykk tar vanligvis sekunder.

Tror jeg har funnet tømmeventilen, hvis jeg trekker i nøkkelringen (andre bilde i første post) slippe rden det lille trykket den har bygget opp.

Skal kjøpe en trykkregulator med vanlig norsk hurtikobling, slange og blåsepistol etterpå, samt bytte til norsk stikk så får vi se om noe er annerledes.
Jeg har på følelsen at den røde LED-en i magnetventilen er et dårlig tegn når den er tent hele tiden..
   #10
 262     0
Det skal også være en ventil et sted for å tømme den. Noe jeg gjør etter bruk. Bygge opp trykk tar vanligvis sekunder.

Tror jeg har funnet tømmeventilen, hvis jeg trekker i nøkkelringen (andre bilde i første post) slippe rden det lille trykket den har bygget opp.

Skal kjøpe en trykkregulator med vanlig norsk hurtikobling, slange og blåsepistol etterpå, samt bytte til norsk stikk så får vi se om noe er annerledes.
Jeg har på følelsen at den røde LED-en i magnetventilen er et dårlig tegn når den er tent hele tiden..

Nøkkelringen er vel sikkerhetsventilen, ikke bruk den for å tømme den.

De fleste tømmer kompressoren ved først å slippe ut luft med blåsepistol eller annet, deretter åpne ventilen nær bunnen av tanken.

Sjekk at denne er stengt, ellers vil den ikke bygge opp noe trykk. Kjenner/hører du luft gå ut et sted?

Jeg ville ventet med å kjøpe verktøy til du ser om den bygger opp trykk, det er kanskje en grunn til at den ble satt igjen.