188    5    0  

Metabo SXE 450 har mistet effekt

 3,041     Akershus     0
Har en Metabo SXE 450 eksentersliper som har blitt sjuk. Jeg tror jeg har brent noe i maskinen på grunn av et par utløsende faktorer. Jeg lånte ut maskinen til en nabo og i den forbindelse tok jeg av pusseanlegget for å rengjøre den litt. Da jeg monterte maskinen ble bakplata montert skjevt, som gjorde at plata tok litt i huset. Dette skapte en del fiksjon. I tillegg er ikke naboen så veldig bevandret i verktøy så han skjønte ikke at noe var galt.

Symptomene utarter seg ganske enkelt. Maskinen starter opp som normalt, men kveles når man legger den på et emne. Det er akkurat som om motoren plutselig er underdimensjonert.

Spørsmålet er hva som er galt?

Nå spør jeg jo ikke uten å ha undersøkt litt på forhånd. Multimetret mitt har tatt kvelden (billig Kina-skrot), men en kompis har et Fluke liggende så jeg har fått målt litt. Kjørt gjennom tre tester på rotor og to på stator:

Rotor:

  • Sjekket motstand mellom nabosegmenter

  • Sjekket motstand mellom segmenter 180 grader fra hverandre

  • Sjekket motstand mot aksling (jord)


Dette så ganske bra ut. Hadde litt variasjon, fra 1,6 til 1,9, i testen med nabosegmenter. Usikker på om dette er målingsfeil eller et symptom på at viklinger kan være dårlige. Det er rimelig smått så feiltesting er sannsynlig. 180-graderstesten gav 0,1 i variasjon. Ingen tegn til kontakt med aksling.

Stator:
  • Sjekket motstand på hver krets.

  • Sjekket kortslutning mot de laminerte platene i huset (eller hva de nå heter)


Den faktiske målingen er uviktig, hva som er viktig er at de viser det samme og det gjorde de. Ingen kortslutning.

Målte også om børstene kunne være varmeskadet, men de målte greit. Det skal nevnes at alt ser helt fint ut. Ingen misfarging noe sted. Ren kommutator, friske børster og viklingene ser helt fine ut. Brukt epoxy e.l. på viklingene og en solid konstruksjon, virker det som.

Men hva kan være galt? Det lukter litt "elektronikk" når jeg kjører maskinen igang. Kompisen min – han med Fluken – og jeg lurer nå på om det er den elektroniske styringen i maskinen som har tatt kvelden. Det er en "pøkk" med epoxy under justeringshjulet for hastighet der det stikker en IC sånn halvveis ut. Merket 20 i sprengtegningen under:

Metabo SXE 450 har mistet effekt - metabo sxe 450.GIF - TiaZzz

Hva tror dere? Jeg har filla peiling på elektronikk, men fant disse testmåtene etter litt googling. Kan motorstyringen, eller hva denne dimpen er, være sannsynlig årsak?

Kan nevnes at jeg ser litt mørkt på å skifte denne da jeg ikke ser hvordan kablingen er terminert inn i bryteren. Må forskes mer på.

  (trådstarter)
   #1
 3,041     Akershus     0
Balls!

Etter å ha ventet lenge og vel på at pakken med ny styreenhet (20) skulle komme fra Miles så kom den i går. Heiv meg rundt for å montere. Var noe djevelsmakt i bryteren der det var slike skjulte mothaker som man stikker ledningen inn i. Etter litt MacGyvering med en binders fikk jeg lirket ut ledningen. Satte inn ny enhet, montere maskinen og... Problemet er der fortsatt.

Kanskje det er armaturet likevel da. 47GBP så det slipper ikke inn under tollgrensen.
   #2
 1,017     Tromsø     0
Noen ganger må man kjøpe nytt.

Har skiftet ut noen deler på elverktøy og det har gått bra. Hadde en Bosch sliper som ble for dyr å reparere.
Fordelen med merkeverktøy er at du får deler.

Tommy
Signatur
   #3
 4,110     Akershus (Follo)     0
Har du sjekket statorviklingene? Ved overbelastning er det like gjerne den som ryker.
Litt dumt om du kjøper nytt anker og det ikke er noe galt med det gamle.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 3,041     Akershus     0
Noen ganger må man kjøpe nytt.

Har skiftet ut noen deler på elverktøy og det har gått bra. Hadde en Bosch sliper som ble for dyr å reparere.
Fordelen med merkeverktøy er at du får deler.

Joa, men det er så surt med denne maskina. Lite brukt og så pølsefingrer jeg og låner den ut. Hadde håpet i det lengste at det kun var "hjernen". Ikke helt billig maskina heller, rundt 2650,- billigst i Norge.

Har en Makita vinkelsliper som tok kvelden for litt siden. Var børstene som var utslitt. Flott, tenkte jeg, bare å rive i nye. Men neida. Børstene var så simple at en kobberwire var klemt mot børsten. Når denne nærmer seg slutten så kommer wiren i kontakt med rotoren, noe som har gjort at flere segmenter har løsnet. Ny koster det en ny grei 125mm sliper koster så da...
Har du sjekket statorviklingene? Ved overbelastning er det like gjerne den som ryker.
Litt dumt om du kjøper nytt anker og det ikke er noe galt med det gamle.


Som jeg skrev i første post så har jeg sjekket motstanden i de to "kretsene" og den er lik. Ingen tegn til kortslutning noe sted i stator. Eneste jeg har oppdaget av mulig feil er at jeg gikk litt variasjon mellom nabosegmenter på rotoren. Jeg trodde (håpte) det var målefeil, men det kan se ut som noe er brent.
Tips til andre tester jeg kan kjøre?
   #5
 4,110     Akershus (Follo)     0
Har du et bilelektrisk verksted i nærheten? Da har de kanskje en "Growler" så de kan teste for kortslutninger i ankeret.
Signatur