11,205    17    1  

Securitas Direct varslingsprosedyre ved brann?

 63     0
Hvilken prosedyre har Securitas Direct dersom brannalarmen går i et bolighus?

Skal brannen først verifiseres av en vekter?...eller kontakter de straks brannvesenet?

Jeg vurderer ny brann/innbruddsalarm og står mellom Lyse Altibox og Securitas Direct.


   #1
 5,416     Langhus     0
Min Securitas alarm har kameraer som slår seg på ved utløst alarm, slik at sentralen kan se hva som skjer uten å sende en vekter.

På Securitas Direct sine sider står det:
Om brannalarmen går, rykker brannvesenet ut da?
Dersom Securitas Direct mottar brannalarm så vil alarmstasjonen umiddelbart forsøke å komme i kontakt i henhold til avtalt ringeliste. Dersom det er mistanke om brann vil vi alltid varsle brannvesen og sende vekter til aktuell adresse.


Mistanke om brann vil det f.eks være hvis flere sensorer begynner å varsle etterhverandre.
Signatur
   #2
 5,570     0

Mistanke om brann vil det f.eks være hvis flere sensorer begynner å varsle etterhverandre.


...som understreker hvor viktig det er å ha adresserte detektorer (slik at alarmstasjon ser hvilken detektor som er utløst, og i hvilken rekkefølge).
   #3
 6,438     tromsø     0
Detektor indikerer røyk og sender melding ved hver enkelt indikasjon. Så får sentralen inn mange meldinger fra for eksempel kjeller. Det er ikke bare en melding....Mistanken blir jo sterkere ved flere meldinger fra samme sensor.... Smile Men det kan ta 30min før noen kommer, det er ikke mange på vakt i en by..
  (trådstarter)
   #4
 63     0
Jeg liker ikke slike "runde" formuleringer som "Dersom det er mistanke om brann...".
Dersom et kamera skal være utslagsgivende for om det blir utrykning eller ikke, så tror jeg valget faller på Altibox som har direkte melding til brannvesen. Røyk kan være vanskelig å se gjennom et kamera og alle kvadratmeter vil heller ikke være dekket.
   #5
 5,570     0
De aller, aller fleste røykdetektorutslag er ikke forårsaket av brann. Sikkerhetsselskaper kan ikke rykke ut på alle utløste alarmer som ikke blir kansellert. Det kan heller ikke brannvesenet, så det betyr ikke så veldig mye om din alarm går til brannvesenet "direkte" eller via et sikkerhetsselskap.

Når alarm går til sikkerhetsselskap varsles brannvesenet dersom mistanke om brann, og de rykker ut. Når alarm går til brannvesenet rykker brannvesenet ut ved mistanke om brann - altså helt identiske hendelsesforløp.

Den eneste forskjell kan være at sikkerhetsselskapene har mer kompetanse og mer erfaring på sikkerhetsutstyret og alarmer, inkludert både detektorer og tolking av signaler. Derfor mener jeg at sikkerhetsselskapene bør håndtere mottak av alarmer.

Brannvesenet har mer kompetanse og mer erfaring på å slukke brann. Derfor mener jeg at brannvesenet bør håndtere brannslukking.
   #6
 4,452     Vestlandet     0
Jobbet noen år som vikar i et brannvesen som hadde samarbeid med vaktselskaper. Da var det veldig diskusjon på stasjonen hvordan vi skulle håndtere dette. Når jeg jobbet der rykket vi ut med en gang vi fikk en slik alarm. Vi kom frem uten unntak før vekter, og så lenge vi ikke så noen tegn til brann så tok vi oss ikke inn i huset. Har opplevd å sitte ved huset i 10-20 min før vekter kom, vekter hadde feil nøkler, så vi ble sittendei 20 min til før vi kom inn for å kontrollere detektoren. Selvfølgelig hadde vi brutt oss inn om vi hadde sett røyk, men det opplevde vi aldri.

Brannsjefen var i dialog med både vaktselskap, kommune og media ang denne problemstillingen. Det var jo da en liten prosentandel av boligene i byen som hadde slik varsling, men allerede da begynte det å bli et problem, det svekket beredskapen fordi vi hadde mindre tid inne på stasjonen i beredskap. Hvordan dette har blitt løst nå vet jeg ikke, er noen år siden jeg jobbet der, men det er absolutt verdt å spørre og grave hos vaktselskapet hvordan varslingen til brannvesenet er og, minst like viktig, hvordan reaksjonen til brannvesenet er.
Signatur
   #7
 5,570     0

Vi kom frem uten unntak før vekter, og så lenge vi ikke så noen tegn til brann så tok vi oss ikke inn i huset. Har opplevd å sitte ved huset i 10-20 min før vekter kom (...)


Vektere har ikke blålys på bilene, og har heller ingen rettigheter i trafikken som ikke alle også har. En vekter kjører en helt standard firmabil. I sære tilfeller har jeg vært med på å få beskjed av politiet om å ta meg fra A til B med nøkler så fort som fysisk mulig, men da snakker vi om nødrett ift direkte fare for liv og helse etc. Det er unntaket, ikke regelen. En utløst røykdetektor kvalifiserer aldri til noe slikt, og er det slik at man kan bekrefte brann (som i prinsippet da kunne utløse nødrett), er det uansett brannvesenet evt politi som er utøver av nødrett (knuse døren for å komme inn, etc). I de tilfeller vekter er utøver av nødrett, er det fordi han/hun er på stedet allerede og utrykningstid fra brannvesen er for lang.

I praksis vil en taxi komme raskere frem enn en vekter dersom du ringer dem samtidig, da taxier kan bruke kollektivfelt. Vekter har sine oppgaver ved utløst brannalarm, men de inkluderer ikke å slukke brann.

Det viktigste elementet her er dialogen mellom alarmstasjon og brannvesen, hvordan varslingsrutinene er og hvordan det håndteres av både selskap og brannvesen.

For deg som kunde, så bør du også vite at du sannsynligvis snakker med selgere - og ikke de som utfører jobben. Målet til selgeren er å selge. Jeg har vært med på eksempler der selgere har garantert en viss utrykningstid når de selger tjenester. Da misforstår man først og fremst hva en vekter gjør, sekundært underbygger man den generelle misforståelsen om hva vektere gjør - og til slutt lover man noe man ikke kan love.

   #8
 178     0

De aller, aller fleste røykdetektorutslag er ikke forårsaket av brann. Sikkerhetsselskaper kan ikke rykke ut på alle utløste alarmer som ikke blir kansellert. Det kan heller ikke brannvesenet, så det betyr ikke så veldig mye om din alarm går til brannvesenet "direkte" eller via et sikkerhetsselskap.

Når alarm går til sikkerhetsselskap varsles brannvesenet dersom mistanke om brann, og de rykker ut. Når alarm går til brannvesenet rykker brannvesenet ut ved mistanke om brann - altså helt identiske hendelsesforløp.

Den eneste forskjell kan være at sikkerhetsselskapene har mer kompetanse og mer erfaring på sikkerhetsutstyret og alarmer, inkludert både detektorer og tolking av signaler. Derfor mener jeg at sikkerhetsselskapene bør håndtere mottak av alarmer.

Brannvesenet har mer kompetanse og mer erfaring på å slukke brann. Derfor mener jeg at brannvesenet bør håndtere brannslukking.


Hva? Du kan da ikke for alvor mene at vaktselskapene har høyere kompetanse på detektorer og tolkning av signaler? Sier ikke at de ikke er flinke i det de gjør, men i vårt brannvesen er det en 110-sentral som dekker 14 kommuner og 245 000 innbyggere. Du kan da virkelig ikke mene at de ikke gjør jobben aller best? 100 % kompetanse UTEN mellomledd.
Signatur
   #9
 67     Telemark     0
Vi har Securitas direct og de gangene brannalarmen (og innbruddsalarmen forsåvidt) har blitt utløst har de ringt oss etter et halvt minutt( dama står på første plass og hu er ikke alltid like flink til å svare tlf...)
Hvis vi ikke har vært hjemme hadde jeg nok bedt de å sende en brannbil istedenfor en vekter..

Ett vennepar av oss har altibox alarm og de fikk en tlf om at brannalarmen i garasjen var utløst. Det endte med at de fikk brannbil sendt hjem for sjekk samt naboen også gikk for å sjekke.

Så det virker som det er lik praksis.
   #10
 1     Oslo     0
Det er forskjellige varslingsprosedyrer forskjellige steder i landet. Både politi og brannvesen har, pga. slunkne budsjett, sett seg nødt til å ta godt betalt fra vaktselskapene om de blir bedt om å rykke på en alarm som viser seg å være falsk.

En unødvendig full utrykning for brannvesenet koster samfunnet enormt mye mer enn en privat ansatt vekter. Bedrifter som utløser en unødvendig brann alarm kan få gebyrer på flere titalls tusen både fra politi og brannvesen, mot 750-1500 kroner fra et vaktselskap.

Med flere titalls alarmer på landsbasis i minuttet så kan man ikke unngå at feil vil skje, overraskende få feil, vil nå jeg si, etter å ha søkt igjennom mediene.
   #11
 364     Rælingen     0
Har sector alarm selv. Det er montert detektorer med kamerafunksjon som tar bilder ved alarm. I følge sector vil de da se på bildene og kunne observere om det er brann eller ikke, og så vurdere om de vil ringe brannvesenet. Har en branndetektor i hver etasje. Ulempen er at bevegelsesdetektorene der kamera sitter er satt på sentrale steder i 1. etg. Man kan derfor ikke få bilder fra 2. etg f.eks.

En vekter vil bli sendt uansett som har tilgang til bolig. Sikkert noen svakheter ved dette også, men føler meg noe tryggere likevel.

Ang responstid så er jeg fornøyd med den hittil. Hadde noen feilalarmer kort etter installasjonen som medførte utrykningspoliti da jeg var på hytta. Vekter var på stedet etter 15 min.

Forrige eier hadde avtale med G4S som igjen hadde en avtale med Nedre Romerike brannvesen om å rykke ut til bolig ved brannalarm. Brannalarmen gikk da direkte hos brannvesenet etter det jeg forsto. En slik ordning eksisterer ikke lengre.
   #12
 372     Rogaland     0
Har selv alarm i fra Noralarm, som var de første i landet med avtale om direkte varsling til brannvesen.
Da vi innstalerte anlegget fikk vi også ny lås slik at brannvesenet har en masterkey til huset om ulykken skulle være ute, kan de raskere låse seg inn og redde liv.

Slik fungerer vårt anlegg, om alarmen går vil både vaktselskap og brannvesen  bli varslet, vaktselskap vil ringe for å sjekke, uavhengig av dette vil brannvesenet rykke ut, så om det er falsk alarm har vi fått i oppdrag å ringe 110 og melde ifra ikke gå via vaktselskapet.

Det viktigste er jo å bli varslet tidlig så seriekoblete røykvarslere i "alle" rom er nok det viktigste.

Skal man alikevbel ha boligalarm er det jo ikke en ulempe at brannvarslingen skjer direkte til brannvesen.
   #14
 5,570     1

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article6441338.ece

Dette viser vel at alarm direkte koblet er det beste.



– Hos de 14 personene vi hentet ut i 2012 har brannalarmen stått og gått, som følge av mye røyk, når vi har ankommet boligen. Boligeierne har ligget og sovet, sier Thor Erik Thommassen konstituert avdelingssleder nødalarmsentral brann i Brannvesenet Sør- Rogaland IKS.


Jeg ville umiddelbart ha stilt et par spørsmål om disse anleggene... Første prioritet er intern varsling, andre prioritet er ekstern varsling. Et minimumskrav for en brannalarm er at den vekker deg...
   #15
 275     Kråkstad     0
Beklager at jeg drar opp dette emnet... men det er jo ikke så gammelt heller  ;)

De jeg kjenner med Securitas alarm var ihvertfall ikke fornøyd med responstiden ved både brann og innbruddsalarm (heldigvis falske alarmer).

Så de har sagt opp tjenestene og har nå gjort som meg; for fire år siden kjøpte jeg et trådløst GSM alarmsystem på eBay til den hyggelige pris av $ 180.
Systemet inkluderte tre bevegelsesdetektorer, seks magnetkontakter og to brannvarslere.  Dessverre så tenkte jeg ikke på at jeg måtte ha "petsafe" bevegelsesdetektorer så jeg måtte kjøpe nye (har en innekatt som utløste alarmen i eininga).
Systemet ble etterhvert utbygget med flere magnetkontakter samt røykvarslere i de fleste rom i huset.
Systemet fungerer slik at det blir sendt tekstmelding til utvalgte telefonnummer ved alarm (bruker Tele2 kontant) - kanskje avtale med naboene dine som er pensjonister og hjemme hele dagen om at de får melding  ?
I tillegg har jeg gått til anskaffelse av Logitech Alert Commander med fire kameraer (testet @ http://tinyurl.com/bmku7nq) - med gratisappen til Logitech kan du koble deg opp fra mobilen for live overføring eller via Logitechs webtjeneste via PC fra feks. arbeidsplassen (begge deler gratis).

I alarmsentralen jeg kjøpte kan man sette soner ; siden jeg ikke bor i et uoversiktlig slott på 2000 m2 gjorde jeg dette på enkleste måte ; sone1 betyr brannalarm, sone 2 at magnet kontakt er utløst og sone 3 bevegelsesdetektor.

Eneste jeg var misfornøyd med var bruksanvisningen -de er rett og slett ubrukelige - dårlig engelsk forfattet av kinesere. Men i rettferdighetens skyld må jeg tilføye at jeg har fått veldig god hjelp via mail fra selgeren. Jeg fikk også en defekt røykvarsler som ble erstattet prompte.

Jeg kjøpte også noen ekstra magnetvarslere (og røykvarslere)  - og har nå bygget om en Dropp-stop 600 lekkasjevarsler ( http://tinyurl.com/ar6dt4z ) fra Clas Ohlson ved å installere den trådløse senderen i lekkasjevarsleren slik at denne også aktiviserer alarmsentralen ved lekkasje fra oppvaskmaskin eller Grohe Red systemet (mange koblinger til Grohe Red). Og dette fungerer aldeles utmerket.

Saksbehandler i forsikringsselskapet mitt - innrømmet at jeg hadde et bedre system / opplegg enn Securitas - men reglene var nå ikke engang slik at jeg kunne få tilsvarende avslag som hvis jeg hadde Securitas. Attpåtil innrømmet hun at de visste godt om den trege responstiden til Securitas (antar det ikke bare gjelder Securitas).
Og jeg har selvsagt også montert de to røykvarslerne som jeg fikk av Tryg for å unngå at de går på meg ved evt. brann at jeg ikke hadde godkjente røykvarslere montert...

PS: fjern pulverapparatet fra huset og gå til anskafellse av skumapparat. Her i byen utløste en beruset ungdom to pulverapparat i et hus på pur faen. Huset er ennå forurenset av pulveret som har trengt inn i alle sprekker, kroker og kriker - og blir ennå - 6 måneder senere - rengjort av rengjøringsbyrå hver 14 dag på forsikringsselskapets regning.
Nå snakker de om å rive hele den innvendige kledningen i de rommene som er forurenset av pulver.
Her ble pulverapparatene flyttet ut i garasje og verksted prompte da jeg fikk kjennskap til dette.


DS. dere finner webshoppen til selgeren som solgte meg alarmsystemet her http://tinyurl.com/b86uzw2


Signatur
   #16
 364     Rælingen     0
Pulverapparat suger, enig der. Jobbet med brannslokkerer og service av disse for ca 13-14 år siden. Hørte om flere lignende episoder som den du nevner her, og at pulveret aldri så ut til å bli helt borte.

Kjøp skumapparat og installer en husbrannslange av typen som ikke knekker når den blir bøyd. Vann og skum duger langt nok.

En liten avsporing av det tråden egentlig handler om, men who cares?
   #17
 425     0
Angående responstid er vel systemet ditt NilsG vel så dårlig/usikkert. Si at det er en brann midt på natten og du sover (slik det stod i RA artikkelen), hadde ikke satset livet mitt på responstiden til nabo. Ikke hadde jeg vært en nabo hadde sagt ja til en slik oppgave heller. Jeg har Securitas og jeg får både sms ved alarm (utløste brannalarmen ved et uhell i fjor) og oppringing fra vekter. Hos meg ringte de meg før jeg rakk å komme meg ned til panelet for å skru den av. Så responstiden på at de tar kontakt er jeg meget fornøyd med. Dersom jeg ikke tar telefonen blir både brann og sykebil varslet. Securitas gir deg også muligheten å skru av/på alarmen via deres app, så du kan slippe inn håndverke o.l. og skru den på når de går.