#31
 3,387     0


Opptil 4 meter i stua og helt opp til 7 meter i hallen.
Bare man kommer over 270 begynner det å bli fint. Har man god takhøyde skal man også ha høye dører. Høye dører=høy standard ;)


Men det er vanedannende, fruen har vokst opp med høy takhøyde og føler det som å komme inn i et kjellerlokale når det er 240 under taket.

   #32
 4,148     Oslo Vest     0
Vi har standard 2.70 som takhøyde i de husene vi markedsfører så jeg er enig i at det gir en god følelse. Sverre Fehn var nok en av de aller største, men synd vi ikke har mer av hans arkitektur i Norge.

En annen arkitekt som er kjent for hus med høy pris, og høy kvalitet som er uttrykket brukt i salgsøyemed! er Finn Sandmæl. Har tegnet mange villaer på Nesøya utenfor Oslo. Jeg legger ved et bilde av et hus Sandmæl har tegnet og et hus Fehn har tegnet. Personlig liker jeg Fehns uttrykk BETYDELIG bedre.




Bygge hus med "høy standard"...? - fehn.jpg - incognito
Bygge hus med "høy standard"...? - _Nes_ya_slottet_jpg_547289t.jpg - incognito
Signatur
   #33
 3,387     0
Den øverste er ikke bygget helt etter Fehns tegninger. På soverommet helt til venstre er de liggende vinduene satt høyere opp enn hva Fehn tegnet fordi snekkerne mente det måtte være feil å sette dem lavere.
Fehns ide var at en skulle kunne ligge i sengen og se rett ut over sjøen.

Hele glassfasaden er til å skyve til siden slik at hele glassveggen til stua og kjøkkenet blir en stor åpning. Og det er mindre enn ti meter til vannet fra hytteveggen. Men en ser nesten ikke hytta før en står på svaberget for den glir så godt inn i terrengets linjer.

Bygget er ei hytte og ikke et helårshus, en av de tre hyttene Fehn tegnet. Eierne av hytta har også en nydelig enebolig tegnet av Fehn. En bolig hvor visjonen var plass til bøker og visuell kunst.

Jeg er i alle fall ikke i tvil om hvem av de to byggene jeg synes har det flotteste arkitektoniske uttrykket.  Wink  Kanskje litt partisk.

   #34
 22,342     Akershus     0
Finns hus er i omtrent samme klasse som de tyske husene tidligere i tråden. Han har dessuten en evne til å erte saksbehandlere og følger opp prosjektene dårlig.
   #35
 3,387     0

Finns hus er i omtrent samme klasse som de tyske husene tidligere i tråden. Han har dessuten en evne til å erte saksbehandlere og følger opp prosjektene dårlig.


Han er en kunstner og selger ikke bare hus, men en ide om livet. Om et hus for mennesker som ikke lever som de andre, men litt flottere.

Selvsagt må han skape litt turbulens, og det at han ikke følger opp er en del av varemerket. Hvordan kan han, en kunstner, en artist, gjøre noe så triviellt som å følge opp og drive med direkte kontorarbeid. Nei gud bedre.  Wink
   #36
 4,148     Oslo Vest     0

Den øverste er ikke bygget helt etter Fehns tegninger. På soverommet helt til venstre er de liggende vinduene satt høyere opp enn hva Fehn tegnet fordi snekkerne mente det måtte være feil å sette dem lavere.
Fehns ide var at en skulle kunne ligge i sengen og se rett ut over sjøen.

Hele glassfasaden er til å skyve til siden slik at hele glassveggen til stua og kjøkkenet blir en stor åpning. Og det er mindre enn ti meter til vannet fra hytteveggen. Men en ser nesten ikke hytta før en står på svaberget for den glir så godt inn i terrengets linjer.

Bygget er ei hytte og ikke et helårshus, en av de tre hyttene Fehn tegnet. Eierne av hytta har også en nydelig enebolig tegnet av Fehn. En bolig hvor visjonen var plass til bøker og visuell kunst.

Jeg er i alle fall ikke i tvil om hvem av de to byggene jeg synes har det flotteste arkitektoniske uttrykket.  Wink  Kanskje litt partisk.




Det er sikkert korrekt det du sier, fant bilde på nettet. Men jeg er helt enig med deg, og hensikten min var å vise hvor flott Fehn tilpasset sitt design til naturen.
Signatur
   #37
 3,387     0


Den øverste er ikke bygget helt etter Fehns tegninger. På soverommet helt til venstre er de liggende vinduene satt høyere opp enn hva Fehn tegnet fordi snekkerne mente det måtte være feil å sette dem lavere.
Fehns ide var at en skulle kunne ligge i sengen og se rett ut over sjøen.

Hele glassfasaden er til å skyve til siden slik at hele glassveggen til stua og kjøkkenet blir en stor åpning. Og det er mindre enn ti meter til vannet fra hytteveggen. Men en ser nesten ikke hytta før en står på svaberget for den glir så godt inn i terrengets linjer.

Bygget er ei hytte og ikke et helårshus, en av de tre hyttene Fehn tegnet. Eierne av hytta har også en nydelig enebolig tegnet av Fehn. En bolig hvor visjonen var plass til bøker og visuell kunst.

Jeg er i alle fall ikke i tvil om hvem av de to byggene jeg synes har det flotteste arkitektoniske uttrykket.  Wink  Kanskje litt partisk.




Det er sikkert korrekt det du sier, fant bilde på nettet. Men jeg er helt enig med deg, og hensikten min var å vise hvor flott Fehn tilpasset sitt design til naturen.


Hytta var i et hyttemagasin for noen år siden. Bildet stammer derfra mener jeg å tro.

   #38
 1,421     Bærum     0

Finns hus er i omtrent samme klasse som de tyske husene tidligere i tråden. Han har dessuten en evne til å erte saksbehandlere og følger opp prosjektene dårlig.

Vel, for meg gir dette huset assosiasjoner til russerne nevnt lenger opp i tråden. Huset har fin adresse, men likevel dårlig beliggenhet.
Signatur
   #39
 1     Kløfta, Akershus     0

Morsom tråd..her må jeg være med...dette er også høy standard..

- 600 x 600 fliser på alle bad, med mønstermosaikk flere steder... 
- Kleberstein gasspeis med nedgravd 2,7m3 tank...
- benkeplate i Granit er en selvfølge..
- vask på bad med skjult avrenning..



Hva er vask med skjult avrenning? Har du link til noen bilder?
   #40
 3,387     0


Finns hus er i omtrent samme klasse som de tyske husene tidligere i tråden. Han har dessuten en evne til å erte saksbehandlere og følger opp prosjektene dårlig.

Vel, for meg gir dette huset assosiasjoner til russerne nevnt lenger opp i tråden. Huset har fin adresse, men likevel dårlig beliggenhet.


Ikke akurat hva de fleste forbinder med stilrent klassisk eleganse nei. Mer vulgær russisk smakløshet.

Men han er et betydelig innlegg i den norske diskursen om arkitektoniske uttrykk.