#81
 94     0
Ang sanksjoner fra kommune

De har rimelig lite å komme med, men det er heller ikke det som er hensikten med denne loven.

Det man ønsker er å forhindre at Ole Bob rørlegger monterer 50 bad i 50 enheter uten å egentlig ha peiling, derfor må firmaene ha godkjenning og igjennom den godkjenningen kan kommunen kontrollere at nye bad som blir oppført ikke lider av åpenbare mangler. Mangler som koster EKSTREMT mye å fikse opp.

Hadde det vært i kjeller med betonggulv og vegger (type vaskerom) med ingen tilstøtende rom som er kledd inn så hadde jeg ikke tatt meg råd til en fagmann men heller lagt membran mot de rom hvor man trenger det, men da må man være inneforstått med at man egentlig bryter loven om rommet er et våtrom.

Iniativet fra lovmakerne her er bra i teorien, problemet er at praksis og teori ikke alltid henger på greip..

   #83
 319     0


Det som har skjedd her slik jeg oppfatter det er det samme som har skjedd med all elektro, tømrerarbeid
Bransjen har gjort følgende:
Den store stygge ulven. Utøvet et enormt press på myndigheter og forsikringsselskap. Lagt skylden for eget slett arbeid og egen grådighet på forbrukerne. Klart å presse gjennom at dem og kun dem skal kunne godkjenne forskjellige typer arbeider. Resultatet er altfor høye priser og altfor dårlig kvalitet. Bransjen er i beste fall uetisk og kynisk.


Har du noen form for dokumentasjon for dette enorme presset? Tenker du på notisen i fagbladene der det står at nå må jammen myndighetene snart....osv?


Jeg har ingen dokumentasjon i det hele tatt, men står på det jeg skrev likevel. Så får folk gjøre seg opp sin egen mening om denne og andre tullelover.
OMK
   #84
 98     Nordland     0

Forsikringsselskapene:
Det dumme dumme eselet. Forsikringsselskapene ønsker mindre skadersaker for da tjener de mere penger.


Det dumme eselet er vel til syvende og sist forbrukeren. (Som gjerne blir sittende med Svarte Per). Forsikringsselskapene er smarte og kommer seg unna uansett.  ;D
   #85
 137     Sørum     0

Mulig det var noe kortere enn 5 år. Huset ble solgt da huseier ikke hadde råd til å utbedre badet for annen gang. Det var forøvirg ikke jeg som nevnte 30 år. ;)

Bademiljø reklamerer med 10 år, men det de ikke sier er at det ikke er Bademiljø som gir denne garantien, men den enkelte rørlegger - han gikk konkurs midt i arbeidet: ingen ferdigattest, ingen garanti, ingenting!

Hvorfor danner ikke våtromsfirmaene et felles fond: "En for alle, alle for en" som kan overta og opprettholde garantier og ansvar dersom en faller fra? Ville vært tillitvekkende for oss forbrukere.

Her skriver du ting du ikke har peiling på !!!
Bedriften som utøver arbeidet står ansvarlig ved garantien, så lenge de er i drift.  HVIS firmaet har gått konkurs FØR 10 års garantien, tar Norsk Vannskadeforsikring over.  Så hos BADEMILJØ FÅR DU GARANTI I 10 år !!!!!!!!!
Signatur
   #86
 1,062     Lindesnes     0
Hva dekker denne 10års garrantien for noe da?
Bademiljø er vell en rørleggerbedrift eller har de og egne ansate som driver med membran og flis?

Grunne til jeg lure er ikke for å dra dine påstander i tvil, men har selv min tvil til rørleggerbedriftenes garanti.

Ett grotesk eksempel som sjedde en av mine tidligere naboer.

Han innhentet tilbud fra flere bedrifter når han skulle pusse opp badet i sitt gamle hus
Han valgte ett firma som er godt kjent her i byen og har drevet på i en mannsalder selv om de ikke var de billigste men siden de virket mest seriøse og de hadde gitt han en totalpris på nytt rør i rør, membran med flis og innredning.
Firmaet skrøt vilt og uhemmet over garantier de og på 10 år på hele jobben.
Etter tre år fikk han lekasje på grunn av utett membran, han kontaktet da rørleggerfirmaet og regnet med at dette burte være grei skuring.
På befaring kommer da flislegger som har lagt flisene og membran for å se på skadene og konkluderer med det samme at det er feil på membran noen han selvsagt forsøker å bortforklare med skader som kanskje er påført i ettertid og lurte på om han hadde gjort noe med fugene ???
Garantispørsmålet måtte selvsagt flislegger ta opp med sjefen sin.

Tiden går uten noen tilbakemelding og han tar på nytt kontakt med rørleggerfirmaet og lurer på hva de har tenkt å gjøre med badet hans.
Det er da bomben faller og faenskapet starter :'(
Rørleggerfirmaet kan da fortelle at flisleggeren de benyttet den gang desverre hadde gått konkurs og det derfor ikke var noe mere de kunne gjør med dette :o
Tuller du eller, flisleggeren var jo her om dagen iført din uniform/arbeidsklær med din logo ???
Da viser det seg etter mye om og menn at flislegger driver eget enmansfirma og leier seg deretter ut til rørleggerbedriften, slått seg konkurs og startet opp nytt enmannsfirma og fortsetter å leie seg ut til samme rørleggerbedrift uten å måtte ta garantisaker eller ansvar for tidligere jobber >:(

Dersom dette blir en vanlig måte å drive butikk på så er i hvertfall ikke jeg interessert i å betale for denne garantien og etter noe erfaring og lesing på nettet så er min skepsiss til garranti vellbegrunnet og det skal mer enn flotte lokaler og rappkjefta selgere med flotte skriv om garanti for å overtale meg om at han garantert står på døra mi og fikser opp etter seg ved feil og mangler Wink
Signatur
   #87
 7,686     Bærum     0
Hvis han fikk en totalentreprise hos rørlegger er rørleggeren ansvarlig uavhengig om underleverandøren går konkurs. Så hvis flislegger ikke er innleid av kameraten din direkte står rørleggeren ansvarlig.

   #88
 1,062     Lindesnes     0
Han valgte dette firmaet nettop fordi de reklamerer med at de tar seg av hele jobben og slipper å tenke på noe som helst, dette skal være både trygt og enkelt i følge reklamen dems i hvertfall :-\

Men i ettertid så forteller dem at de kun videreformidler elektrikker og flislegger jobben til selvstendige bedrifter eller foretak, dette har ikke blitt opplyst noen plass selvsagt.
Klart at Naboen og burde ha satt opp en skikkelig kontrakt med firmaet før jobben startet men det blir alikavell og uansett hvordan en vrir og vender på det en fryktelig feil måte av ett "seriøst" firma å drive rovjakt på lettlurte kunders lommebok på-
Dersom politikken til håndtverkerbedrifter er å lure seg una der det er mulig og bare ta ansvar for de jobbene der folk var våkne nok til å sikre seg mot slikt blir etter min oppfatning helt fulstendig på tryne
Det finnes nok av naive fjols der ute som vil få bruk for både snekkere, trikkere og andre håntverkere en gang og syns ikke det er riktig å argumentere med, at siden de var så dumme og ikke skrev skikkelige avtaler på forhånd så har de bare seg selv å takke, noe faktisk enkelte klarere si.
Det bør jo være i en håndtverkers interesse å ta vare på sitt gode navn og rykte og med tanke på hvor utskjelt enkelte yrkesgrupper kan være så burde det jo være desto viktigere å stå frem som seriøs, slike eppisoder føyer seg inn i rekken av flere andre eppisoder som gjør at tillit og lovord om garanti og godt håndverk blir mere som tomme ord.

Selv kan jeg bruke fagfolk til mitt nye hus og bare håpe at firmaet ikke går konkurs i garantiperrioden, at de holder det de lover, og at kontrakten ikke er full av smutthull for firmaet i en garantisak.
Garanti er ikke verdt papiret det er skrevet på engang før den dagen du trenger den og da vet du ikke om du er sikkret garanti eller forsikring :-\
Så om jeg kan så velger jeg å gjøre det meste selv, men velger å holde meg unna elektrisk og ting som kan være direkte farlig.
Signatur
OMK
   #89
 98     Nordland     0
Dette er en interessant diskusjon, og jeg registrerer at det er mange forskjellige meninger her. Jeg er litt enig med JohnnyT, selv om innlegget hans kanskje er satt litt på spissen. ;)

Den nye loven er sikkert vedtatt med alle gode intensjoner, men rammer nok litt feil. Jeg mener at i hvert fall eneboliger burde vært unntatt. Hvis jeg pusser opp badet i min enebolig, og gjør feil eller dårlig arbeide slik at det blir lekkasjer, så er det jeg som får svi. Jeg gjorde jobben, og får dermed ta det fulle ansvaret, (og kostnadene), for mine feil. Jeg har inntrykk av at det er en tendens til at man i økende grad skal prøve å finne noen andre å skylde på når det går galt. (Selv om man selv har skylden).

I leiligheter, blokker o.l er det greit at det er litt strengere, da en feil ofte går ut over andre. Dersom en beboer gjør dårlig arbeide, kan man risikere at f. eks en vannskade blir så omfattende at "synderen" aldri greier å gjøre opp for seg. (Jeg tenker da på at et forsikringsselskap kan kreve regress pga dårlig utført arbeide).

Det er et faktum at det er mange vannskader i boliger på grunn av feil eller dårlig utført arbeide på våtrom. Hvor stor prosent av dette dårlige arbeidet som er gjort av menigmann, og hvor mye som er gjort av håndtverkere, finnes det vel ingen tall på. Men de store skadene man ser i TV programmer, eller leser om i aviser, er forårsaket av dårlige håndtverkere. (Men det skyldes vel sikkert at ingen vil brette ut sine egne feil). Det er også fastslått her på forumet at den beste, fineste og mest grundige jobben, (og som regel den billigste), er den man gjør selv. Man er jo selvsagt ikke interessert i å gjøre en jobb man selv får problemer med senere. Skal man selge boligen, er det uansett en egen rubrikk i salgsdokumentene for arbeide som er utført på våtrom de siste 5 år. Kjøper kan jo uansett reklamere i 5 år. Etter 5 år, er man selv ansvarlig, uansett hvem som har gjort jobben. Dette er jo et tankekors, siden det gjerne tar noen år før man merker en råteskade forårsaket av en liten lekkasje.  :(

Baderommene har nok blitt mere komplekse de siste årene, men mulighetene for at menigmann kan tilegne seg kunnskaper for gjøre et forsvarlig arbeide har også blitt bedre. Det finnes et uttall av bøker og videoer om oppussing. De aller fleste leverandører leverer utførlig instruksjoner om hvordan deres produkter skal monteres. I tillegg har man jo internett med diverse fora.

Har man egentlig noen garanti for at jobben blir bedre ved bruk av en "autorisert" håndverker? Jeg er ikke så sikker på det. (Denne uttalelsen gjelder selvfølgelig ikke håndtverkerne som er inne på dette forumet. Her finnes kun seriøse folk, som gjør en ordentlig jobb). ;D Hvis Hvermannsen skal pusse opp badet, kontakter han som regel ikke rørlegger, murer, maler, snekker, fliselegger og elektriker. Han kontakter gjerne et firma. Dette firmaet leier inn sub-kontraktører for de ulike fagområder. Greit nok at entreprenøren står ansvarlig, men har han god nok kontroll på kompetansen til hvert enkelt inleid firma, (som er det som akkurat den dagen har det laveste anbudet)? Ikke alltid, vil jeg hevde! Og hvordan behandler entreprenøren reklamasjoner på jobber som er gjort av innleide firmaer?

Tidene i byggebransjen svinger. Når det er gode tider, (dvs. høy byggeaktivitet), er det mangel på håndtverkere. Det medfører at ventetiden blir lengre, og prisene stiger. Da ser man gjerne at nye foretak og NUFer popper opp som kviser på en tenåring. Det er heller ingen tilfeldighet at disse firmaene er borte etter kort tid, når reklamasjonene begynner å komme. Etter at det ble åpnet for fri flyt av arbeidskraft fra Øst-Europa, har tilstandene blitt enda verre og mere uoversiktlige. (Dette er ingen kritikk av kompetansen til Øst-Europeere, men det er et faktum at det finnes mange firmaer og arbeidsformidlere som driver useriøst, og i enkelte tilfeller svart. Med billig, og til tider underbetalt, arbeidskraft fra lavkostland. Når myndighetene banker på døra, er arbeiderne sendt hjem, og firmaet forsvunnet).

Heldigvis startet jeg oppussing av mitt bad i fjor sommer. Jeg tok ned et par lister, men på grunn av dårlig tid kom jeg ikke lengre da, men så vidt jeg har forstått kan jeg fullføre jobben selv, uten å bli lovbryter. Og det har jeg tenkt å gjøre! Og dersom det skulle dukke opp et problem jeg ikke finner ut av, har jeg heldigvis dette forum, med mange kompetente håndtverkere, som jeg kan spørre om råd! ;D

PS. Mens jeg skriver dette, hører jeg på nyhetene at regjeringen ønsker å innføre 18 årsgrense på solarium. En kjempegod ide, med tanke på hvor mange som får skader av overdreven soling. Jeg lurer bare på hvordan man skal forhindre at mindreårige sniker seg utendørs om sommeren, for å drive med illegal soling. For å hindre dette behøves det mange kontrollører, så her er det et stort potensiale for øket sysselsetting i offentlig sektor.  ;D
   #90
 22,342     Akershus     0

Hvis han fikk en totalentreprise hos rørlegger er rørleggeren ansvarlig uavhengig om underleverandøren går konkurs. Så hvis flislegger ikke er innleid av kameraten din direkte står rørleggeren ansvarlig.
Den det ble inngått avtale med er ansvarlig.

Det rørlegger prøver seg på her blir som om Elkjøp ber deg kontakte en deleprodusent i Kina fordi et komponent sviktet i din tre år gamle Samsung TV...