26,621    16    2  

Rive hus - Avfallsplan

 537     0
Skal rive et gammelt hus på en tomt vi har kjøpt.

Forrige eier hadde engasjert et rivefirma som har ordnet med alt papirarbeid.
Rivesøknaden er godkjent, så firmaet kan ta jobben når det passer.

Jeg ønsker imidlertidig å utføre denne rivejobben selv. Har pratet med saksbehandler i kommunen, og denne sier at jeg kan søke om å rive huset som selvbygger(!).
Jeg må da søke om anvarsrett som selvbygger (for riving), samt endring av ansvarsrett fra det aktuelle firmaet og til meg.

I tillegg til dette må jeg utarbeide en avfallsplan. Har funnet ferdig mal for dette på SFT sine nettsider.
På denne må jeg estimere bl.a vekt på det forskjellige avfallet.

Er det noen som har erfaringer med slike avfallsplaner?
Hvor nøye må jeg være med å estimere vekt o.l?
Hvordan dokumenterer jeg at jeg har levert avfallet?

Hva med takstein og pipe, kan dette brukes som fyllmasse på egen tomt?

Setter stor pris på tilbakemeldinger fra andre som har vært i lignende situasjon!
Signatur

   #1
 6,429     tromsø     0
Har vært med og kjørt det bak låven og brukt det til sankthans bål og ved. Murverk blir fyllmasse. Har aldrig betalt noe. Huset har bare blitt borte.... Smile Det kan jo bli et lass med eternitt og glassruter som må leveres. Smile
  (trådstarter)
   #2
 537     0
Det er jo selvfølgelig fristende å gjøre det slik, men her har det vært flere runder med søknader og klager og politikere på befaring så jeg tror det nok er greit å kunne svare for hvor huset har blitt av når byggesøknaden skal sendes inn.

Kan jo selvfølgelig prøve meg på en unnskyldning med at det er en østeuropeisk liga som har stukket av med det... ;D
Signatur
   #3
 6,429     tromsø     0
Treverk avgir like mye co2 om det brennes eller råtner på søppelplass. Det føres vel ingen vektlogg på gamle hus. Alt papirarbeidet er vel bare for at du skal kunne vite hva du gjør og for at politikerne skal ha noe å gjøre.Det er jo bare egenkontroll på nye hus etter 1994...Skal vått treverk leveres og betales vektavgift  på blir det fort dyrt......Bare en gammel brakke kan koste 10 000 å kaste....... Smile
  (trådstarter)
   #4
 537     0
Har forstått det sånn at jeg får levert det gratis på avfallsplass som privatperson.

Huset er fra før 1900-tallet, og selve tømmerkassa til huset skal stå igjen. Så det blir ihovedsak innvendig og utvendig kledning, samt takstein og pipe som skal rives.

Det beste hadde nok vært å brenne alt av treverk, men det tviler jeg på at jeg får lov til.

I søknaden om ansvarsrett må jeg sannsynliggjøre at arbeidet blir gjort i henhold til Plan og bygningsloven, og da virker det nok lite imponerende at jeg planlegger med å "brenne hele skiten bak låven".
Signatur
   #5
 6,429     tromsø     1
Får du levere det gratis er du heldig. Få kommuner igjen som tar imot avfall uten å fakturere vekt. Her får vi 4 kuponger i året på 100 kg avfall som ikke kan deles opp. 50kg = 1 kupong......4 turer og så er det å betale...... Sad Har brent alt på huset mitt + trær i hagen.Tonnevis for å slippe å kjøre, den eneste ulempen er tørketid......... ;D
  (trådstarter)
   #7
 537     0
Vet ikke helt hvor grensen mellom å resteurere og rive går jeg. Men strengt tatt kan vel dette med mine øyne sees på som å bygge på.

Reisverket (tømmerkassen) til det gamle huset skal jo bli stående, og det skal bygges nytt i tilknytning til dette.

Huset er på ca 40 m2 i grunnflate, så det er jo ikke så store mengdene som rives når tømmerkassa står igjen.

Noen som vet hvor mye som må rives før det defineres som riving?
Signatur

   #8
 645     Østfold     0
Så lenge hoved bygningen(reisverket) står igjen så ville ikke jeg kalt det rivning men oppusning/restaurering.
Men nå kjenner jeg ikke til om det er beskrevet noen plass definisjonen på det.

   #9
 1,027     0
Har du søkt om riving så er det vel riving?

Men det er vel uansett krav om avfallsplan i forbindelse med byggesøknad, selv om det nok praktiseres forskjelig fra komune til komune.

Jeg la ned endel arbeid i å lage avfallsplan for riving, men saksbehandler kikket knapp på det og har aldri bedt om kvitteringer eller sluttrapport.
  (trådstarter)
   #11
 537     0

Har du søkt om riving så er det vel riving?


Forrige eier søkte om riving. Han hadde tenkt til å rive hele huset.

Ting blir litt enklere om jeg slipper å søke om ansvarsrett og overdragelse av ansvarsrett + avfallsplan.
Ser for meg at jeg da bare kan rive uten masse papirarbeid.
Det blir nok av når det skal bygges et helt nytt hus senere...
Signatur
  (trådstarter)
   #12
 537     0

Ring brannvesnet og spør om de har lyst på øvelse  ;D


Har forhørt meg litt om dette også, problemet er a t da sitter du igjen med en en del kubikk masse som må behandles som spesialavfall.

I tillegg blir det vanskelig å bare brenne tak og kledning og la tømmerkassa stå igjen  Wink
Signatur
   #14
 35     Brumunddal     0
Vi har gjort dette, søkt om ansvarsrett på meg som selvbygger og avlevert avfallsplan.
Det var ingen store problemer med dette.
Vi også fant en mal på avfallsplan og fyllte denne ut etter standarder i forhold til kvm, samt "fingeren i været" metoden ;)
Da det var gamle hus det var snakk om så var det egentlig bare tremasse, restavfall og stål som vi trengte og beregne.
Er ikke så veldig viktig i all den tid du må korrigere ved endt arbeid og sluttrapport allikevel.
Vet ikke helt hvordan en slik sluttrapport skal se ut, men regner med at jeg tar med kvitteringene fra deponeringsplass, søknadsskjema korrigert i forhold til levert mengde samt skriver en egen "rapport" i brevsform. Ser ut til at dette er "standarden" hvis jeg søker på andre rivesaker til behandling i kommunen vår.

Signatur
  (trådstarter)
   #15
 537     0
Hmm.

Fant dette i TEK 10:

"§ 9-6. Avfallsplan

(1) For følgende tiltak skal det i en avfallsplan gjøres rede for planlagt håndtering av avfall fordelt på ulike avfallstyper og -mengder:

a) oppføring, tilbygging, påbygging og underbygging av bygning dersom tiltaket overskrider 300 m2 BRA 
b) vesentlig endring, herunder fasadeendring, eller vesentlig reparasjon av bygning dersom tiltaket berører del av bygning som overskrider 100 m2 BRA 
c) riving av bygning eller del av bygning som overskrider 100 m2 BRA 
d) oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging, endring eller riving av konstruksjoner og anlegg dersom tiltaket genererer over 10 tonn bygge- og rivningsavfall. 

(2) Tiltak som berører flere bygninger, konstruksjoner eller anlegg skal vurderes under ett. "

Hvis jeg tolker punkt c) riktig, så fortsår jeg det slik at det ikke er krav om avfallsplan på riving av bygninger på under 100 m2 BRA.

Kan vel ikke tolkes på noen andre måter det?
Signatur
   #16
 1,027     0
Blir fort 10 tonn avfall da; det huset vi rev var noe slikt som 130m² BRA, bindingsverk med "isolasjon" av tømmer (kalles ofte "stubbhus" her oppe). Fjernet alt av vinduer, dører, innvendig panel (ved...), isolasjon, sorterte ut skorsteinen. endte opp med å levere 28 tonn.

Har ikke regnet på hvor mye avfall jeg har levert nå i byggeperioden, tipper rundt 3 tonn. Igejn-alt som er OK til ved utsortert, saget opp og hivd i vedbua.

Tips-kjøp en vedkappsag:-)