15,845    59    7  

Kipor stømaggregat?

 633     0
Hei.

Jeg trenger et strømaggregat til typisk hyttebruk. Det må kunne drive vanlig el-vektøy som kapp/gjærsag, bordsag, dykksag osv..
Mener alle sagene mine og kompressor er på under 2000 watt, derfor lurer jeg på om Kipor IG 2000 er tilstrekkelig? Dette ser ut til å være hendig og greit å dra fram når jeg trenger 230V på hytta. Noen som kjenner til dette? Koster 1/3 av Honda, så det er nok ikke helt i toppklassen, men er det bra nok til hobbybruk? Og ikke minst, starter det når man skal bruke det? (Det gjør ikke mitt nåværende kina-aggregat fra Coop)

   #1
 15,429     1
Det er ikke tilstrekkelig. Det er store startstrømmer på det du tenker å kjøre og det tåler ikke inverter aggragater (også Honda) (inverter modul blir ødelagt og dette er den dyreste delen) Vanlige aggragater klarer heller ikke kompressoren før de er mye større. (Startstrøm er 2,5-6 ganger oppgitt effekt i startøyeblikket). 5,5kW aggragat for 1800W kompressor har jeg sett blitt anbefalt. Det er trolig ikke noe galt med det eksisterende aggragatet du har, det er bare trolig ikke stort nok.
   #2
 1,016     Hosle     0
Ja, du må ha kanskje stor "overkapasitet" for å dra i gang motorer. Hadde store problemer med 1500w sag på 2000w aggregat. Men ved bytte til 1200w sag gikk det.

Mht til start på aggregater, så var min erfaring med Kellen (Coop) at bensinen fordampet i forgasseren. Dette løste jeg med å åpne bensinkranen, deretter gå en liten tur før jeg begynte å dra i snora. Med denne pausen startet aggregatet greit, selv om det ikke helt var Honda-start.

Nå har jeg gått over til Honda EU 65 is. Har ennå ikke kommet over noe som den ikke klarer Smile
   #3
 6,009     Finnmark     1
Du klarer ikke å drive mye av de verktøyene du nevner med så lite aggregat!.........
Mest kritisk er kompressor.......

Har Kipor IG2600 som starter lett, må bare vente noen minutter etter åpning av bensinkran/startbryteren.
Den har fått ny elektronikk på garantien og NGK tennplugger....


Signatur
  (trådstarter)
   #4
 633     0
Ok. Har kjørt både sager og kompressor på kina-aggregatet tidligere, men mulig det er derfor det ikke vil mer nå da.. Så jeg bør se etter aggregat som gir minst 4 kw da?
   #5
 1,459     Trondheim     0
Jeg har et kipor 2000, ingen problemer med en gcm8 i hvert fall.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 633     0
arntos: Hvordan er du fornøyd med aggregatet? Hvilken sag er gcm8?
Jeg kan nok leve med at det ikke duger til kompressor, men sagene brukes hyppig når noe skal snekres på hytta.
   #7
 6,009     Finnmark     0
Tror inverter aggregat er "dårligere " til å starte strømkrevende verktøy....
Har gammelt Bosch aggregat ca2,2 kw fra 1977 som klarer å starte kompressor på 1700 watt, men da hoster det mye i starten.....

Kapp/gjæresag med mykstart er også lettere å starte enn billigere sager.....
Signatur

   #8
 1,016     Hosle     0
arntos: Hvordan er du fornøyd med aggregatet? Hvilken sag er gcm8?
Jeg kan nok leve med at det ikke duger til kompressor, men sagene brukes hyppig når noe skal snekres på hytta.


gcm8 er en fin kapp- og gjæringssag fra Bosch (blå proffserie). Det var den jeg hadde problemer med på mitt 2000w Kellen. Nyere gcm8 har mykstart, det hadde ikke min. Jeg måtte nedgradere til Bosch pcm8 (grønn) for å kunne kjøre på det aggregatet. Nå har jeg Makita 0714, den kjører fint på 2000w aggregat og på vanlige 10A strømuttak.
   #9
 1,459     Trondheim     0
arntos: Hvordan er du fornøyd med aggregatet? Hvilken sag er gcm8?
Jeg kan nok leve med at det ikke duger til kompressor, men sagene brukes hyppig når noe skal snekres på hytta.


Funkar knall til mitt bruk. Sagen, støvsuger samt lading av el verktøy.
Signatur
   #10
 2     0
Dette aggregatet fra TopSun funker veldig bra. admin fjernet spam Det er vel så bra som Kipor. 2000W for 3999,- Smile
   #11
 6,009     Finnmark     0
Dette aggregatet fra TopSun funker veldig bra. admin fjernet spamDet er vel så bra som Kipor. 2000W for 3999,- Smile


Enda en anbefaling av nobrand verktøy!
Fake profil med kobling til nettside?????
Signatur
   #12
 1,431     Oslo     0
Jepp, 2 tråder - kanskje det finnes en forklaring Wink
Denne er helt rå! admin fjernet spam
Ja denne er mistenkelig - hvilken knytning har du til nettstedet? Vi fjerner dette om svaret ikke er tilfredstillende. Reglene er klare - du skal vise at du representerer en bedrift og du skal ikke spamme....
Signatur
   #13
 3,083     Gol     0
Jeg kjøpte et fra Gebe jeg på 5,5 kw.
Da hadde jeg strøm til både lamper, kompresor og sag samtidig.
Jeg ga 5500 for det nytt. HAr funket fint til mitt bruk, satte opp hele hytta kun med det Smile
Hadde ment og selge det igjen men liten vits pga gjennkjøpsverdi på slike ikke så kjente merker er liten. Så har valgt og beholde det. Men angrer på at jeg ikke kjøpte et med selvstart. Tungt og stå og dra det igang mitt vinters. Smile
Signatur
   #14
 17     0
Jeg bygde ei hytte med et billig (under 2000 kr) aggregat på 1800 watt (Jula). Litt tungvindt å starte den lille klyvsaga da man måtte trykke start-stopp-start-stopp raskt inntil turtallet kom opp ellers stoppa det. Den klarte greit ei Dewalt kappsag når den var varm og en liten kompressor gikk bra. Dykkertsag med softstart var uproblematisk. Overrasket over hvor mye juling det har tålt. Den klarte ikke å lade drillene, var vel for dårlig strøm/spenning. Startet alltid lett på sommeren (gitt at det har olje og bensin osv)), men ikke så lettstartet på vinteren.

Min erfaring med et lite enkelt aggregat:
+ jeg klarer akkurat å bære det alene, jeg jobba mye alene
+ ikke krise om noen kommer og stjeler det
+ enkelt, lett å forstå (starter alltid)

- Må tenke litt på hva man kan bruke av verktøy, men det gikk akkurat med ei lita klyvsag
- Bråker litt
- Finelektronikk sliter litt (driller) og kan kanskje ta skade?

+/- vet ikke om jeg hadde flasks med at det enda fungerer
   #15
 6,009     Finnmark     0
Tror det er viktig å kjøpe aggregat som leverer ren strøm, slik at man ikke ødelegger dyrt verktøy/elektronikk........
Signatur
   #16
 38,299     Lillestrøm kommune     0
Ved overbelastning av aggregat så kan en avmagnetisere generator så det er ikke nødvendigvis så smart å presse de til grensen. Om inverter aggregat er like vet jeg ikke. Inverter aggregat disse bør levere penere sinus kurve ref.kommentar over.
   #17
 991     0
Jeg er i nesten samme situasjon som trådstarter.
Aggregatet skal på hytta og skal være nødaggregat for lading av nettbrett, telefon, pc og 12v batteriene som tilhører solcellepanelet. 
Tror ikke det blir 230v verktøy da jeg har Makita sett 18v som vil bli brukt i så fall. Så det vil og bli lading av disse batteriene (regner med at det ikke vil by på problemer.

Her et de to som jeg vurderer. Er det noen som har noen synspunkter ?

Kipor ig 2000 : http://www.torshovbil.no/kipor-ig2000

Eller Cotech HI 2000 : http://m.clasohlson.com/no/Cocraft-HI-2000-inverter/40-8889
   #18
 6,009     Finnmark     0
Jeg er i nesten samme situasjon som trådstarter.
Aggregatet skal på hytta og skal være nødaggregat for lading av nettbrett, telefon, pc og 12v batteriene som tilhører solcellepanelet.
Tror ikke det blir 230v verktøy da jeg har Makita sett 18v som vil bli brukt i så fall. Så det vil og bli lading av disse batteriene (regner med at det ikke vil by på problemer.

Her et de to som jeg vurderer. Er det noen som har noen synspunkter ?

Kipor ig 2000 : http://www.torshovbil.no/kipor-ig2000

Eller Cotech HI 2000 : http://m.clasohlson.com/no/Cocraft-HI-2000-inverter/40-8889


Hva med en liten Honda på 1000 watt til slikt bruk?....... Tror også den kan kjøpes brukt Angel
Har Kipor 2600 som også ble brukt for å drive verktøy,lys, lade 12 volt batterier men med batteri verktøy ble det ikke nødvendig med så stor effekt.....

Kipor har fungert ok i forhold til pris, men det er helt annen kvalitet på en Honda!
Signatur
   #20
 991     0
Jeg hadde igrunnen bestemt meg for å kjøpe et litt større enn 1000w, for å kunne ha mulighet for å kjøre litt større ting, og ved eventuell lading av 12v batteriene vil jo gå fortere med større aggregat.
   #23
 6,009     Finnmark     0
og ved eventuell lading av 12v batteriene vil jo gå fortere med større aggregat.

Nei, det kommer kun an på laderen........Min monster Ctek xs25000 bruker 2,9 A på maks og lader da batterier med 25 A.....

Som nevnt er Kipor ok budsjettvalg....Den har kopi av Hondas "lov throttle"  funksjon,  men går jævlig ujevnt og dårlig da og "kokser"...... Har alltid problem å starte aggregat etter å ha brukt denne funksjonen.

På Hondaen gikk den helt nydelig og sparer mye bensin med denne funksjonen.....

Anbefaler forøvrig alle å kjøpe Ctek( eller tilsvarende)  smart lader, samt og koble den fra batteri når den ikke lader.......


Signatur
   #24
 991     0
og ved eventuell lading av 12v batteriene vil jo gå fortere med større aggregat.

Nei, det kommer kun an på laderen........Min monster Ctek xs25000 bruker 2,9 A på maks og lader da batterier med 25 A.....

Som nevnt er Kipor ok budsjettvalg....Den har kopi av Hondas "lov throttle" funksjon, men går jævlig ujevnt og dårlig da og "kokser"...... Har alltid problem å starte aggregat etter å ha brukt denne funksjonen.

På Hondaen gikk den helt nydelig og sparer mye bensin med denne funksjonen.....

Anbefaler forøvrig alle å kjøpe Ctek( eller tilsvarende) smart lader, samt og koble den fra batteri når den ikke lader.......



Skal sjekke ut Ctek laderen. Noen formening ang Cotech aggregatet?
   #25
 6,009     Finnmark     0
Tiper Cotech og Kipor er ca samme type aggregater, altså Honda kopier!
.........Det er heller ikke problemer med garanti om man kjøper fra seriøst firma....

Ellers kan jeg nevne at byggekvalitet på Kipor 2600 ikke er allverden,  mye plastikk og gummiføtter som har sprukket...........men aggregatet har jo vært på tur også Smile



Signatur
   #26
 991     0
Jeg har ett Makita 18v verktøysett(sirkelsag, drill, slagdrill, bajonettsag og vinkelsliper), vil det være problematisk å lade batteriene for verktøysettet med et Kipor IG 2000?

Den lokale jernvare butikken selger Kipor IG 2000 for 4990 kr, tror det er en fin pris?
   #27
 6,009     Finnmark     0
Jeg har ett Makita 18v verktøysett(sirkelsag, drill, slagdrill, bajonettsag og vinkelsliper), vil det være problematisk å lade batteriene for verktøysettet med et Kipor IG 2000?

Den lokale jernvare butikken selger Kipor IG 2000 for 4990 kr, tror det er en fin pris?

Nei, går helt fint
Har brukt Kipor IG2600 på hytta mange år...
Signatur
   #28
 991     0
Finnmark4ever : Det ser ut som om det er 12v utgang. Er det mulig å lade 12v batteri uten å bruke ekstern lader via denne utgangen?
   #29
 6,009     Finnmark     1
Finnmark4ever : Det ser ut som om det er 12v utgang. Er det mulig å lade 12v batteri uten å bruke ekstern lader via denne utgangen?

Ja, det er mulig men ikke å anbefale..... 
Da må man også ha 12 volt kabel fra aggregatet i tillegg til vanlig 230 volt.

Man bør bruke smart ladere til batteri, type Ctek.....
Da lader man mer effektivt og bedre......
Feks vi ladet med 25 A til 12 volt batteri

Husk at ladekabel/lader  bør kobles fra(når aggregat ikke kjører) kan tappe ut batteriet 
Signatur
   #31
 15,429     0
Er med med kabel men en får mye bedre effektivitet ved å benytte en 230V lader koblet til aggregatet.
   #32
 6,009     Finnmark     0
Du bør ha størst mulig lader i forhold til størrelsen på batterier.  Fra gamle dager;  ca 10 % ladekapasitet av total størrelse på batterier.  Feks 6 Amp lader til 60 Ah batteri.
Med nye smart ladere er dette ikke så viktig......

Poenget med stor lader er at du ikke må kjøre aggregatet hele tiden,  fordi du "fyller" batteri fortere. Altså det går mindre bensin(og mindre bråk),  som gjør det lønnsomt å kjøpe dyrere (større) lader.... 

Lader du linker til klarer kun 3,3  og da bruker den ett døgn for å lade ett 60 Ah batteri
Sikkert fin til snøscooter,  snøfreser og slikt med mini batterier

Ja, det følger med noen kabler for 12v utgangen 

Hvor store 12 volt batterier er det snakk om? 
Signatur
Signatur
   #34
 991     1
Aggregatet gir maks 2000w og på 230v så er det cirka 8 ampere.

Vil det si at jeg ikke kan bruke lader som lader med mer enn disse 8 ampere?
   #35
 3,210     Vestlandet     0
Ja, lader kan ikke trekke mer enn 8A ut av 230v-stikket. Men det som oppgis på batteriladere er gjerne maks strømstyrke den kan lade med, altså på 12v-siden. Maks ladestrøm blir 2000W/12v.

Maks kontinuerlig effekt er nok lavere enn 2000W (makseffekt), så du må finne det og dele på 12v. I tillegg er ladespenningen litt høyrere enn 12v, så en kan dele på 14v feks.
   #36
 6,009     Finnmark     0
Min Ctek 25A lader bruker 2,9 A (230 volt) ved maksimal ladning; 25A/12 volt.....
Så en Kipor IG 2000 klarer lett dette ☺

Makita lader bruker 240watt, altså ca 1 A(230 volt) 😊

Brukte å ladde "alt" mest mulig når aggregatet var igang.  En Ctek 25A, en gammel 25A, 2 Makita ladere(en 110volt med 500 watt trafo 110/230) Bosch,  Paslode  og Milwaukee. Samt mobiler og nettbrett

Brukte gammel 25A for å hjelpe å fylle batterier.  Koblet en lader til hvert batteri (225 Ah),  for deretter parallellkoble og topp/vedlikeholdslade med Ctek........
Signatur
   #37
 3,210     Vestlandet     0
Godt poeng. Man kommer aldri opp i så stor ladeeffekt at det nærmer seg 2000W uansett.

Siden bensinmotoren ikke er trinnløst regulerbar ned til null effekt, blir utfordringen heller å utnytte mest mulig effekt når agreggatet først er igang - for å få best virkningsgrad på agreggatet. Inverteragreggater er for øvrig mer regulerbare enn de ikke-inverter.
   #38
 6,009     Finnmark     0
Godt poeng. Man kommer aldri opp i så stor ladeeffekt at det nærmer seg 2000W uansett.

Siden bensinmotoren ikke er trinnløst regulerbar ned til null effekt, blir utfordringen heller å utnytte mest mulig effekt når agreggatet først er igang - for å få best virkningsgrad på agreggatet. Inverteragreggater er for øvrig mer regulerbare enn de ikke-inverter.

Hondas aggregater har ECO throttle som regulerer turtall etter belastning,  og fungerer supert.
Kipor har tilsvarende Smart throttle som bare fører til problemer. Aggregatet høres sykt ut når denne funksjonen brukes. Det står og hopper og roper om hjelp Laughing Jeg brukte denne funksjonen noen timer sist jeg benyttet aggregatet,  har problem å starte det nå.... Så om man vil spare litt bensin når man belaster aggregatet lite,  da er det viktig å kjøre det normalt noen minutter før man stopper aggregatet. Da får man renset bort uforberedt bensin og koks....... :) 
Signatur
   #39
 6,009     Finnmark     0
Hvor store er 12v batteri som skal lades?
Signatur
   #40
 38     0
Kipor har tilsvarende Smart throttle som bare fører til problemer. Aggregatet høres sykt ut når denne funksjonen brukes. Det står og hopper og roper om hjelp Laughing Jeg brukte denne funksjonen noen timer sist jeg benyttet aggregatet, har problem å starte det nå....


Har også Kipor IG 2600 og syns det går fint og jevnt også med smart throttle-funksjon. Eneste jeg har byttet på aggregatet (brukt til byggeprosjekt i 2 år) er startsnora som røk. Har brukt mye motorsag og det har gått fint på dette aggregatet. Eneste jeg har klart å kvele aggregatet på er om man er for kjapp mellom kappene på kappsag (bør vente 10-15 sek.). Og så har sikringen slått seg ut noen ganger når noen har vært uoppmerksomme på dugnadshelg og startet to verktøy samtidig... Veldig fornøyd ift prisen!
   #41
 991     0
Tror batteriene er 150A.

Er det vanlig blyfri 95 rett fra bensinpumpen aggregatet skal ha?

Følger kablene for 12v utgangen med aggregatet(for lading av 12v batteri) ?
   #42
 6,009     Finnmark     0
Tror batteriene er 150A.

Er det vanlig blyfri 95 rett fra bensinpumpen aggregatet skal ha?

Følger kablene for 12v utgangen med aggregatet(for lading av 12v batteri) ?

Da bør du ha litt større lader...
Ja
Ja

kris10an: ved garantirep (bytte av elektronikk plate) så snakket jeg med tekniker som ga instrukser om dette. Han anbefalte at denne funksjonen ikke ble brukt, fordi alt kokser siden forbrenning ikke er optimal
Signatur
   #43
 38,299     Lillestrøm kommune     0
Korrekt som beskrevet over, nesten ingen agregater liker seg når de går med nesten 0 i belastning. Bruk derfor minimum en litt kraftigere lader og bruk gjerne litt strøm til f.eks. lys når agregatet først er i gang.
   #44
 991     0
Takk for alle gode råd og tips.
Kjøpte i går Kipor IG2000 (betalte 4990) og ser frem til å teste den på hytta, ser mindre frem til å bære det i en times tid oppover heia Sad

Reagerte litt på at det ikke var olje i aggregatet. Esken var åpnet da jeg kjøpte det og bruksanvisningen var tatt ut(merket det ikke før i dag), skal det være sånn ?

Noen som vet hvilken olje aggregatet skal ha ?

Ble og anbefalt å kaste tennpluggen som sitter i Kiporen og kjøpe ny, noen som har noen tips til den ?

Er det noen form for innkjøring av motoren ?
   #45
 6,009     Finnmark     1
Bruk helsyntetisk olje, samme som til bensinbiler
Snakk med forhandler om erstatning til kinapluggen Grin
Signatur
   #46
 38     0
Helt enig i at motoren ikke liker seg på liten last og da kan sote. Men turtallsreguleringen blir en annen sak, hvorvidt det er best for en motor å gå på 900 eller 3600 omdreiningermed null eller liten last kan nok diskuteres. Uansett turtall bør motoren som dere sier ha litt last for å unngå soting. At aggregatet justerer ned turtall når lasten blir mindre (slutten av batterilading etc.) syns jeg er fint mtp støy etc.
   #47
 2,858     0
At slike maskiner leveres uten olje påfylt er helt vanlig, ja.
"Tilsvarende" aggregat fra Biltema (17-452) skal ha 10W-40; er det kaldt skader det neppe med 5W-30 i stedet. Kvaliteten (API et-eller-annet), og om den er mineralsk, delsyntetisk eller helsyntetisk spiller (IMHO) tilnærmet null rolle på slike småmotorer.

At eska var åpnet, og bruksanvisning borte, kan tyde på at det har vært utstilt i butikken.
   #48
 6,009     Finnmark     0
Aggregatet regulerer jo turtall litt selv... Og det hoster og soter med smart throttle funksjon.

Brukertips:
Normal drift
Helsyntetisk olje
Ny plugg
Bytt olje før hver vinter
Pass på at det er relativt ny bensin på tanken.
Ikke flytt aggregatet overalt uten transportkasse,  fordi plastben blir skjøre over tid og sprekker fort.....



Signatur
   #49
 6,009     Finnmark     1
Kvaliteten (API et-eller-annet), og om den er mineralsk, delsyntetisk eller helsyntetisk spiller (IMHO) tilnærmet null rolle på slike småmotorer.

Seriøst???? Kanskje derfor mye feil på små motorer, flere som tenker som du?

Det er faktisk viktig med helsyntetisk olje om man skal starte aggregatet i minus 20 grader, eller generelt om vinteren. Alt beveger seg lettere da!

Signatur
   #50
 2,858     0
Seriøst???? Kanskje derfor mye feil på små motorer,  flere som tenker som du?

Ja, seriøst. Har _aldri_ opplevd en eneste feil på den sorten motorer som på noen måte kan spores til dårlig smøring. Feilene på slike små motorer skriver seg i 99% av tilfellene til forskjellige drivstoff- og forgasserproblemer, eventuelt tenningsproblemer, eller sånne banale idiot-feil som feil drivstoff (firetaktsbensin på totakter, diesel på bensinmotor...)

Edit: og forøvrig er jeg grunnleggende uenig i premisset ditt om at det er "mye feil" på små motorer; de bare går og går, også uten oljeskift på flere år, så lenge det bare er _nok_ av den...
   #55
 991     0
Prøvde å få hjelp på lokal bensinstasjon, men damene der visste ikke. Kan noen av disse brukes?
   #56
 991     0
Kjørte tilbake til Byggmakker hvor jeg kjøpte aggregatet og spurte etter olje, tror ikke de heller hadde peiling. De ga meg denne flasken og sa at det var denne jeg skulle ha ( hmm, skeptisk).
Bare å tømme på ?  Kipor stømaggregat? - DSC_1135-480x853.JPG - nik
Siste redigering: Friday, May 6, 2016 4:18:21 PM av tcp
   #57
 2,858     0
Tror ikke den siste der (eller noen av dem, egentlig; ingen er bedre i kulda enn 10W; 5W er bedre) er noe å satse på om det skal brukes i litt kulde... En 5W30 i stedet for ren (enkelgrad) SAE30 er å anbefale for vinterbruk. Og, i følge anvisninga som noen la inn over her, API SF/SG eller bedre. (jo lenger ut siste bokstaven er, jo bedre. S'en viser at klassifiseringen gjelder bensinmotor.)

10W-40 kan nok brukes; 15W-50 ville jeg ikke brukt; for seig i kulda.

(og for å vende tilbake til debatten mellom meg og Finnmark4ever om oljetype, så finnes det vel knapt 5W-oljer som ikke er helsyntetisk, så sånn sett er vi vel egentlig ganske enige. Poenget mitt er at jeg mener viskositeten og API-klassifiseringen på oljen er viktigere enn om den er mineralsk eller syntetisk.)
   #58
 4,270     1
Ville bare begynt med den oljen du har fått nå og så byttet etter noen få timers drift, er jo godt og varmt nå uansett og oljen bør byttes etter innkjøring.
   #59
 6,009     Finnmark     0
Inge79 : Tror vi egentlig er enige at det er best å bruke bra olje..... Grin

Tenker bare automatisk at helsyntetisk er best i kulda med hensyn til viskositet mm

Om det er Bosch plugg som standard er jo det bra,  på min var det kinaplugg......

Ikke bruk olje hvor det er avbildet gressklipper om vinteren.... 

Feks denne:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Full--og-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolje-5W40-2000022954/
Signatur