Kalina, flere her inne har rådet deg til å dempe språkbruken din, likevel fortsetter du å stemple BDM elektro som svindlere.
Vanligvis er det enkelt å sympatisere med forbrukere som betaler overpris eller lar seg "lure" av en uheldig bransjepraksis. I ditt tilfelle er det vanskelig. Du fremstår som en bitter kunde som er ute etter "hevn" - etter å sverte din motpart. Jeg har flere ganger stilt deg enkle spørsmål, men det er tydelig hva du er ute etter.
Jeg har ingen sympati for BDM elektro. Og jeg har enda mindre sympati for deg.
Gjør det du må, trekk BDM for retten, men din opptreden her inne virker mot sin hensikt.
Jeg velger å si det slik at det firmaet som ga deg 50 000,- mindre i fastpris ville tapt minst 50 000,- på prosjektet ditt nettopp fordi de la inn for lav kalkyle på arbeidet etter befaring. (...) Jeg finner veldig lite nyanserte vurderinger i dine innlegg og derfor fremstår desverre nevnte installatørfirma som de mest nøytrale og redelige her inne nå.
Hvordan i all verden kan du nærmest slå fast at det andre firmaet ville tapt hele differansen ut fra informasjonen gitt her?
Er det dette du kaller en "nyansert vurdering"? ;)
Dette er en vanskelig sak, og tror derfor at Forliksrådet ikke er det beste stedet å ta denne saken. Som jeg skrev tidligere bør denne tas opp med Forbrukerrådet. De er eksperter på forbruker-saker, pluss at det er gratis. Med Forliksrådet vet man aldri hva man får, og kanskje dere var uheldig.
Jeg ser at dere reagere på språket mitt, men jeg har ikke kalt noen for "idioter" jeg brukte analfabeter da de ikke hadde lest noen av underlagene vi hadde vedlagt heller ikke viste noe om paragrafene vi påpekte i møtet. Folk som sitter der har ikke nødvendigvis mer juridisk kompetanse enn alle de som deltag i denne tråden. Men å behandle saken under Håndverkertjenesteloven var jo uforståelig...
Vi hadde ikke kontrakt kun en mail med en bekreftelse tilbake fra vår sida når det gjelder listepriser. Vi hadde ingen steder eller tidspunkt avatalt eller bekreftet at alt materiell skal innkjøpes via dem. Vi valgte det da det skulle være så "gode priser".
I den situasjonen og fysisk og psykisk tilstand vi var så var det sikkert veldig enkelt få oss lurt, men dette kan kun enn som har vært utsatt på samme tids- og fysiskpress forstå.
Jeg har ingen steder skrevet at BDM elektro gjore en dårlig jobb, bare at det er på det tørre, MEN det hjelper ikke for oss når det skal koste (påslag over 30%, 14 dager dagmulkt pga ulovlig stans og noen direkte kostander) 91000.- når vi allerede har betalt 60 000 for halve jobben på huset.
Har noen tenkt over på hvorfor har enda fått møte daglig leder når vi 5 ganger skrifltig og sikkert 15 muntlig har invitert ham til et møte?
Jeg tar med meg krittiken fra to av følgerne her og skal gå gjennom alle mine innlegg og redigere upasselige ord. Navn og hendelse vil jeg gjerne stå frem. Jeg har valgt "å skåne" den ansatte som lurte oss i dette, da jeg tror ikke han har det bra med seg selv heller etter denne konflikten.
Betalte dere ingenting underveis? Det er vel vanlig med delbetaling på håndverktjenester etterhvert som arbeidet skrider frem. Slik har i allefall alltid jeg gjort det. Hvor har du det fra at de ikke har rett på betaling underveis?
Vi betalte regningen med gjengspriser (d.v.s. uten 50 000.- ekstra påslaget), 100% arb. timene og trakk dagmulkt på 14 dager da di ikke ga lyd fra seg etter de stoppet oppdraget p.g.a. manglende betaling og krevde pant på vår bolig av 250 000.- Du skjønner, pant i byggprosjekt er ikke så lett å oppnå på dagen...vet ikke hva de forestilte seg der og da...Jmf. Bustadsopføringsloven, når vi ikke har avtalt løpende fakturering eller forskudsbetaling (som i vår tilfelle) sa har de krav på betaling ETTER at vi har overtatt boligen (oppdraget fullført i vårt tilfelle).
Representanten i forliksrådet var den samme som dere hadde en muntlig avtale med. Innrømmet han utsagnet om lave materiellpriser og noe høyere timepris?
Nei, det var prosjektleder som lurte oss ved befaring. Vi prøvde å snakke til daglig leder , men han var ikke interessert i å høre på hva vi har å si, han nektet å komme til møte for at vi kan diskuttere disse prisene (5 ganger vi ber om et møte på mail og sikkert like mange ganger over mobil), han kom heller ikke til Forliksrådet. Det eneste tilbakemelding vi har mottatt at han støtter fullstendig sin prosjekt leder og "ser ikke at vi (de) har gjort noe kritikkverdig". Rart at denne personen har skapt så mye påkjenning i vårt liv og for vår familie og enda vi ikke har klart å treffe ham. Han nekter å vise seg frem. Etter min mening så kjører han business as usual og gidder ikke å innvolvere seg. Sender bare advokat og ansatt til Forliksrådet. Det virker som at han tar saken som busines as usual - sender bare saken til Forliksrådet som tar beslutning alltid utfra hovedregelen og satser på at folk ikke tør gå videre med det. Men en gang tar man feil :-)
Å ta ting til forliksrådet er ren bingo i mine øyne. Her har dere imidlertid tapt noe som gjør at motparten antagelig blir mer sikker i sin sak og blir mindre medgjørlig. Står tilbudet om 10% avslag fremdeles ved lag?
Helt enig med utsagnet om Forliksrådet. Jeg kjenner litt systemet som meddommer i noen år, men det er skjelden "ufaglærte" vi traff på denne gangen. 10% avslag er ikke aktuell tema for oss, da gir vi heller pengene til advokat.
Helt enig, men magen min krymper når jeg tenker på at denne personen "tilegner seg" 50 000.- bare fordi han mener at VI har avtalt det.
Vi måtte bo i et hus uten strøm, varmtvann, kjøleskap og lys i nesten to uker da vedkommende gad ikke å gi lyd fra seg om han skal utføre oppdraget ferdig.
Det var heller ikke noe hyggelig å forklare barna hvorfor må vi spisse pizza og grillet kylling hver middag og må dusje hos naboen. Nei, samvittigheten min er ikke noe påvirket, bortimot kjennes det godt hvis vi klarer å spare andre familier for våre opplevelser.
Vi hadde BDM elektro fra Tranby å utføre hele elanleget på vårt nye hus (nytt hus altså). Ved befaring avtalte vi at vi skulle få gode priser, grossist priser som vi ellers ikke kunne få andre steder mot at timeprisen på arbidskraft blir noe høyere.
Dagen etter kome det en mail med påstanden om pris: Grossistens gjeldende listepris + MVA.
Vi var 110% opptatt med byggeprosjektet og vi trengte sårt en elektriker å få anlegget samtidig som bygging foregikk, vi bare svarte ja på mail. Oppstartsdagen spurte vi om en katalog eller lignenede og elektrikeren sa at han skal levere en. Katalogen kom aldri, men det kom en regning etter første uka og midt i oppdraget med materiell på 110 000 og arbeidskraft på 40 000. På det tidspunktet var det installert kun koblingsbokser, downlight bokser, rør og ledninger i vegger og tak.
På materiellista så vi at en vanlig Elko kontakt var priset til 242.-!!! (uten installering).
Vi var veldig i tvil om at disse prisene er så gode som påstått ved befaring. Vi innhetet priser fra en annen elektriker som opererte i Buskerud, hadde gjen OTRA som grossist og hadde samme timepris for abreid utført. Materiellprisene fakturerete de med en 30% påslag og vi ble opplyst om de i en mail som kom med pristilbudet.
Vi sammenlignet prisene fra BDM elektro og kalkulerte at på alle varer (identiske!) hadde de en påslag på mellom 200 - 870% påslag.
Vi nektet å betale en så høy fortjeneste selv om inngått avtale. Vi betalte etter prisene innhentet av BDM elektro's kollega - med 30% påslag og differansen var over hele 50 000.-!!!!! Altså myyye penger!
En annen sak var at det ble umulig for oss å få utlevert disse grossistprisene da OTRA mente at disse er ikke rettet til oss og derfor kunne vi ikke få dem. Vi ringte tom administretende men det var ikke noe katalog eller priser å spore opp.
Vårt vesentlig spørsmål er hvor langt kan elektrikeren tilby en avtale om grossistens listepris når han ikke kan henvise oss til et dokument eller oversikt som vi kan konsultere før vi virkelig aksepterer det. Vi sa ja under forutsetnignene at disse grossist priser var veldig fordelaktig for oss.
Nå har vi vært gjennom forliksrådet ... som ikke klarte å skjønne at det er noen paragraf i Avtaleloven som kan gjøre et vilkår til uttak og derfor skal vi videre til en fagdommer som forhåpentligvis har peiling på norsk lovverk.
Er det noen her som har erfaring eller viser til eksempler hvor det har vært misbrukt "grossistens liste priser" som vilkår i avtale for materiell priser fra elektriker?
Vi prøver å avdekke en bransjepraksis som koster mye for oss forbrukerne!
Håper det høres bedre med disse ordene - for de som føler seg utsatt ??? Jeg ser ikke mye forskjell.
Men fortstatt er det uklart hvorfor er det så stor forkjell mellom disse begrepene som gjelder alt i alt grossistpriser. Og for at tråden skapte så pass interesse så må det være at dette er en praksis og at det er flere som bruker og misbruker det.
Har ikke lagt ut mer info enn det så er ut da vi fortsatt vurderer å ta saken til Tingretten, men jeg har gjennom forumet fått en del gode råd og tips, samt bekreftelse at vi er krevd mer penger enn det vi hadde avtalt.
Du skriver fortsatt om grossistpriser, selv om det er listepris du skriftlig har akseptert.
Videre vil jeg ikke si at det er veldig mange her som er enige i din konklusjon, så denne "bekreftelsen" vil det nok være noe tvil rundt.
Hvis man sjekker tallene til BDM på f eks proff.no, så blir "overpriset svindler" et utrykk som faller på sin egen urimelighet. De tjener minimalt med penger (taper til og med et par år), langt under bransjesnittet, som normalt ligger på 10-15% resultat etter skatt.
Når det gjelder forliksrådet, så er jo poenget er at man skal komme til et forlik. Ikke få noen rettskraftig dom ihht lovverket. BDM kom til bordet med et tilbud. Dere kom med ingenting. Utfallet var gitt i det dere satte dere ned.
Jeg velger å si det slik at det firmaet som ga deg 50 000,- mindre i fastpris ville tapt minst 50 000,- på prosjektet ditt nettopp fordi de la inn for lav kalkyle på arbeidet etter befaring. (...) Jeg finner veldig lite nyanserte vurderinger i dine innlegg og derfor fremstår desverre nevnte installatørfirma som de mest nøytrale og redelige her inne nå.
Hvordan i all verden kan du nærmest slå fast at det andre firmaet ville tapt hele differansen ut fra informasjonen gitt her?
Er det dette du kaller en "nyansert vurdering"? ;)
Jeg slo det fast like sikkert som at man kan si at bdm elektro forsøker svindle folk. Begger utsagn er like usannsynlige i denne saken. Men ved å vinkle det på denne måten så får man flere alternative muligheter. Det kalles for å drøfte
Vanligvis er det enkelt å sympatisere med forbrukere som betaler overpris eller lar seg "lure" av en uheldig bransjepraksis. I ditt tilfelle er det vanskelig. Du fremstår som en bitter kunde som er ute etter "hevn" - etter å sverte din motpart. Jeg har flere ganger stilt deg enkle spørsmål, men det er tydelig hva du er ute etter.
Jeg har ingen sympati for BDM elektro. Og jeg har enda mindre sympati for deg.
Gjør det du må, trekk BDM for retten, men din opptreden her inne virker mot sin hensikt.
Hvordan i all verden kan du nærmest slå fast at det andre firmaet ville tapt hele differansen ut fra informasjonen gitt her?
Er det dette du kaller en "nyansert vurdering"? ;)
Vi hadde ikke kontrakt kun en mail med en bekreftelse tilbake fra vår sida når det gjelder listepriser. Vi hadde ingen steder eller tidspunkt avatalt eller bekreftet at alt materiell skal innkjøpes via dem. Vi valgte det da det skulle være så "gode priser".
I den situasjonen og fysisk og psykisk tilstand vi var så var det sikkert veldig enkelt få oss lurt, men dette kan kun enn som har vært utsatt på samme tids- og fysiskpress forstå.
Jeg har ingen steder skrevet at BDM elektro gjore en dårlig jobb, bare at det er på det tørre, MEN det hjelper ikke for oss når det skal koste (påslag over 30%, 14 dager dagmulkt pga ulovlig stans og noen direkte kostander) 91000.- når vi allerede har betalt 60 000 for halve jobben på huset.
Har noen tenkt over på hvorfor har enda fått møte daglig leder når vi 5 ganger skrifltig og sikkert 15 muntlig har invitert ham til et møte?
Jeg tar med meg krittiken fra to av følgerne her og skal gå gjennom alle mine innlegg og redigere upasselige ord. Navn og hendelse vil jeg gjerne stå frem. Jeg har valgt "å skåne" den ansatte som lurte oss i dette, da jeg tror ikke han har det bra med seg selv heller etter denne konflikten.
Vi betalte regningen med gjengspriser (d.v.s. uten 50 000.- ekstra påslaget), 100% arb. timene og trakk dagmulkt på 14 dager da di ikke ga lyd fra seg etter de stoppet oppdraget p.g.a. manglende betaling og krevde pant på vår bolig av 250 000.- Du skjønner, pant i byggprosjekt er ikke så lett å oppnå på dagen...vet ikke hva de forestilte seg der og da...Jmf. Bustadsopføringsloven, når vi ikke har avtalt løpende fakturering eller forskudsbetaling (som i vår tilfelle) sa har de krav på betaling ETTER at vi har overtatt boligen (oppdraget fullført i vårt tilfelle).
Nei, det var prosjektleder som lurte oss ved befaring. Vi prøvde å snakke til daglig leder , men han var ikke interessert i å høre på hva vi har å si, han nektet å komme til møte for at vi kan diskuttere disse prisene (5 ganger vi ber om et møte på mail og sikkert like mange ganger over mobil), han kom heller ikke til Forliksrådet. Det eneste tilbakemelding vi har mottatt at han støtter fullstendig sin prosjekt leder og "ser ikke at vi (de) har gjort noe kritikkverdig". Rart at denne personen har skapt så mye påkjenning i vårt liv og for vår familie og enda vi ikke har klart å treffe ham. Han nekter å vise seg frem. Etter min mening så kjører han business as usual og gidder ikke å innvolvere seg. Sender bare advokat og ansatt til Forliksrådet. Det virker som at han tar saken som busines as usual - sender bare saken til Forliksrådet som tar beslutning alltid utfra hovedregelen og satser på at folk ikke tør gå videre med det. Men en gang tar man feil :-)
Helt enig med utsagnet om Forliksrådet. Jeg kjenner litt systemet som meddommer i noen år, men det er skjelden "ufaglærte" vi traff på denne gangen. 10% avslag er ikke aktuell tema for oss, da gir vi heller pengene til advokat.
Håper jeg svarte på dine spørsmål.
Vi måtte bo i et hus uten strøm, varmtvann, kjøleskap og lys i nesten to uker da vedkommende gad ikke å gi lyd fra seg om han skal utføre oppdraget ferdig.
Det var heller ikke noe hyggelig å forklare barna hvorfor må vi spisse pizza og grillet kylling hver middag og må dusje hos naboen. Nei, samvittigheten min er ikke noe påvirket, bortimot kjennes det godt hvis vi klarer å spare andre familier for våre opplevelser.
Dagen etter kome det en mail med påstanden om pris: Grossistens gjeldende listepris + MVA.
Vi var 110% opptatt med byggeprosjektet og vi trengte sårt en elektriker å få anlegget samtidig som bygging foregikk, vi bare svarte ja på mail. Oppstartsdagen spurte vi om en katalog eller lignenede og elektrikeren sa at han skal levere en. Katalogen kom aldri, men det kom en regning etter første uka og midt i oppdraget med materiell på 110 000 og arbeidskraft på 40 000. På det tidspunktet var det installert kun koblingsbokser, downlight bokser, rør og ledninger i vegger og tak.
På materiellista så vi at en vanlig Elko kontakt var priset til 242.-!!! (uten installering).
Vi var veldig i tvil om at disse prisene er så gode som påstått ved befaring. Vi innhetet priser fra en annen elektriker som opererte i Buskerud, hadde gjen OTRA som grossist og hadde samme timepris for abreid utført. Materiellprisene fakturerete de med en 30% påslag og vi ble opplyst om de i en mail som kom med pristilbudet.
Vi sammenlignet prisene fra BDM elektro og kalkulerte at på alle varer (identiske!) hadde de en påslag på mellom 200 - 870% påslag.
Vi nektet å betale en så høy fortjeneste selv om inngått avtale. Vi betalte etter prisene innhentet av BDM elektro's kollega - med 30% påslag og differansen var over hele 50 000.-!!!!! Altså myyye penger!
En annen sak var at det ble umulig for oss å få utlevert disse grossistprisene da OTRA mente at disse er ikke rettet til oss og derfor kunne vi ikke få dem. Vi ringte tom administretende men det var ikke noe katalog eller priser å spore opp.
Vårt vesentlig spørsmål er hvor langt kan elektrikeren tilby en avtale om grossistens listepris når han ikke kan henvise oss til et dokument eller oversikt som vi kan konsultere før vi virkelig aksepterer det. Vi sa ja under forutsetnignene at disse grossist priser var veldig fordelaktig for oss.
Nå har vi vært gjennom forliksrådet ... som ikke klarte å skjønne at det er noen paragraf i Avtaleloven som kan gjøre et vilkår til uttak og derfor skal vi videre til en fagdommer som forhåpentligvis har peiling på norsk lovverk.
Er det noen her som har erfaring eller viser til eksempler hvor det har vært misbrukt "grossistens liste priser" som vilkår i avtale for materiell priser fra elektriker?
Vi prøver å avdekke en bransjepraksis som koster mye for oss forbrukerne!
Men fortstatt er det uklart hvorfor er det så stor forkjell mellom disse begrepene som gjelder alt i alt grossistpriser. Og for at tråden skapte så pass interesse så må det være at dette er en praksis og at det er flere som bruker og misbruker det.
Har ikke lagt ut mer info enn det så er ut da vi fortsatt vurderer å ta saken til Tingretten, men jeg har gjennom forumet fått en del gode råd og tips, samt bekreftelse at vi er krevd mer penger enn det vi hadde avtalt.
Videre vil jeg ikke si at det er veldig mange her som er enige i din konklusjon, så denne "bekreftelsen" vil det nok være noe tvil rundt.
Hvis man sjekker tallene til BDM på f eks proff.no, så blir "overpriset svindler" et utrykk som faller på sin egen urimelighet. De tjener minimalt med penger (taper til og med et par år), langt under bransjesnittet, som normalt ligger på 10-15% resultat etter skatt.
Når det gjelder forliksrådet, så er jo poenget er at man skal komme til et forlik. Ikke få noen rettskraftig dom ihht lovverket. BDM kom til bordet med et tilbud. Dere kom med ingenting. Utfallet var gitt i det dere satte dere ned.
Jeg slo det fast like sikkert som at man kan si at bdm elektro forsøker svindle folk. Begger utsagn er like usannsynlige i denne saken. Men ved å vinkle det på denne måten så får man flere alternative muligheter. Det kalles for å drøfte
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.