#301
 21,481     Enebolig     0
Nok en gang, vi vet ikke. Men jeg står på mitt om at man er naiv dersom man leier inn en håndverker uten skriftlig kontrakt. Og da særskilt når det er snakk om et nytt hus.

Trådstarter har heller ikke særlig begrep om prisene i el bransjen, prisene hun nevner er helt normale. Men derfor heller ikke spes gode.

Det er likevel synd dersom historien stemmer, man ønsker jo en verden der man kan stole på hverandre.

   #303
 752     0

Det kan godt være at firmaet kunne kommet med en historie der kunden slett ikke ble tilbudt noe annet enn standard priser. Kanskje hun til og med bad om å få jobben på timer istedenfor fastpris?



Ifølge kunden bad hun om fastpris, men så kom "prisløftet", eller et løfte om priser som var lavere enn priser de kunne få andre steder, såkalte grossistpriser.


Han vet veldig godt at de prisene vi snakket om med hans ansatte var rene grossistpriser og derfor gikk vi til avtale om timepris og ikke fastpris som vi ba om på forhånd.



Merk: Jeg har ikke sitert inn "bedre priser enn hos andre", men dette sitatet finnes tidligere i tråden - og i mine øyne er dette løftet villedende, fordi de gjør grossistpriser til innkjøpspriser, noe de vitterlig ikke er i denne bransjen. Men for en med en alminnelig språklig forståelse er det jo lett å la seg forlede. Den som gav dette løftet har i ettertid nektet for utsagnet om lavere priser enn andre steder.

   #304
 752     0


Det eneste poenget jeg ser som kan styrke hennes sak er det såkalte "prisløftet". Om "prisløftet" ble gitt eller ikke, eller rett og slett er basert på misforståelser, vet vi ikke.
Hvordan skal dette bevises i retten? Hvis man ikke har noe mere håndfast slår den skriftlige avtalen dette ihjel.

Men dersom hun hadde 2 ellers likeverdig tilbud, og valgte BSD - ifølge henne selv - på grunn av bedre pris for henne, tyder det jo på at noe må ha blitt sagt til henne. Naivt ikke å avtalefeste dette såkalte prisløftet? Absolutt. Men dersom den har blitt gitt er den bindende, men når den annen part nekter for det i ettertid så står jo saken fast. Og dermed må Kalina betale, med mindre hun går til retten.
Hvordan skal retten kunne hjelpe, særlig når kunde ikke har sjekket prislisten?


Kalina fikk aldri noen prisliste, ifølge henne. Og det er vel åpenbart at hun aldri ville ha akseptert prisene i denne listen uansett  :D

Jeg har flere ganger også sagt hun har en svak sak så lenge den som var på befaring nekter for å ha kommet med utsagn om lavere priser som fikk henne til å gå fra fastpris til timepris.
   #305
 752     0


Jeg ser at kunden har en vanskelig sak (rent juridisk), men hvis din "personlige venn" og Daglig leder i BDM elektro har noe peil på markedsmekanismer så ville han være tjent med å unngå kunder som er så forbannet at de deler dette med resten av verden.
(..)
Du bør ta en prat med din venn Daglig leder i lektrobedriften og be han finne en løsning med kunden.



Et godt råd til BSD elektro, men det synes som om de ikke vil ha noe med kunden å gjøre, utover et tilbud om 10% avslag i prisen.
   #306
 752     0
Kalina - som du åpenbart skjønner nå, det er en vesentlig forskjell på grossistpriser og innkjøpspriser.

Det synes som om du har fått standard priser hos BSD elektro, eller "grossistpriser" om du vil.

Du har skriftlig samtykket til dette. Som regel vil skriftlige avtaler sette til side muntlige.

Du hevder at en ansatt hos BSD elektro lovte dere lavere priser på materiell enn dere kunne få andre steder, mot at timeprisen ble noe høyere. Dette har du forstått som grossistpriser. Og dette  fikk dere til å gå fra fastpris til timepris.

Du har tidligere ønsket å "skåne" den ansatte som villedet dere, selv om denne nektet for sine utsagn i forliksrådet.

Du har i ettertid innhentet priser for å dokumentere at BSD opererer med overpriset materiell. Selv mener jeg at disse prisene til en viss grad kan sies å være "gjengs" priser.

Tidligere kunde (frufasan) og en venn av daglig leder (karlson på taket) hevder at BSD elektro er en seriøs og god bedrift - og antyder at du er en vanskelig kunde.

Min forståelse: Dere har blitt villedet eller lurt av den som var på befaring. Muligheten til å spare penger har fått dere til ukritisk å bekrefte en avtale som var ufordelaktig for dere. Daglig leder nekter å komme i dialog, utover et tilbud om 10% avslag i prisen. De fleste som deltar i denne tråden mener at du stiller svakt ved en rettstvist. Men en ting er sikkert - bruken av ordet "grossistpris" sammen med de muntlige løftene du ble gitt på befaring, er villedende. Og denne tråden blir forhåpentligvis stående som en påminnelse om at grossistpris i dag er noe annet enn for 50 år siden, iallfall hos noen elektrikere.
  (trådstarter)
   #307
 82     0

Du hevder at en ansatt hos BSD elektro lovte dere lavere priser på materiell enn dere kunne få andre steder, mot at timeprisen ble noe høyere. Dette har du forstått som grossistpriser. Og dette  fikk dere til å gå fra fastpris til timepris.
Du har tidligere ønsket å "skåne" den ansatte som villedet dere, selv om denne nektet for sine utsagn i forliksrådet.

Du har i ettertid innhentet priser for å dokumentere at BSD opererer med overpriset materiell. Selv mener jeg at disse prisene til en viss grad kan sies å være "gjengs" priser.


Vi har allerede ved første kontakt på mail bedt om å få fast tilbud på prosjektet slik at vi kan sammenligne med andre elektrikere før vi kunne takke ja.

Vi har vært naive ved å stole på det som ble sagt ved befaring, og å ha tillitt til denne personen for å ikke mistenkeliggjøre det vi har egentlig avtalt, men vi har ikke vært dumme og vi har sagt i fra med en gang vi har funnet ut at det er ikke det prisnivået vi har avtalt.

Vi er heller ikke så dumme til å inngå en avtale hvor en pris på kontakt er 242.-. Vi har prøvd vår ytterste til å få tak i disse grossistpriser som vi hadde bekreftet men det viste seg at disse er ikke tilgjegelige - prøv selv å ringe OTRA i morgen og be om å få utlevert grossistens listepris.

BDM elektro kom heller ikke med noen eksempler på materiellpriser, men vi ble godt forsikret at de hadde gode avtaler men grossist og at vi ikke kunne finne billigere varer hvis vi selv skulle handle. HVem skulle ikke gå på at det er greit i dette tilfelle at elektrikeren skal tjene noe mer på timepris?

Tidligere kunde (frufasan) og en venn av daglig leder (karlson på taket) hevder at BSD elektro er en seriøs og god bedrift - og antyder at du er en vanskelig kunde.


Jeg vet at jeg kan være litt skarp med språk, men det er jammen merkelig tilfeldig at alle støttespillere til BDM elektro kaller meg for Kalinka mens min profil er KALINA  ;)

Min forståelse: Dere har blitt villedet eller lurt av den som var på befaring. Muligheten til å spare penger har fått dere til ukritisk å bekrefte en avtale som var ufordelaktig for dere. Daglig leder nekter å komme i dialog, utover et tilbud om 10% avslag i prisen. De fleste som deltar i denne tråden mener at du stiller svakt ved en rettstvist. Men en ting er sikkert - bruken av ordet "grossistpris" sammen med de muntlige løftene du ble gitt på befaring, er villedende. Og denne tråden blir forhåpentligvis stående som en påminnelse om at grossistpris i dag er noe annet enn for 50 år siden, iallfall hos noen elektrikere.


Det kunne være fint med en dom på saken dersom BDM elektro mener at de har rett til å fakturere en helhus prosjekt som "blodige" grossist priser og høy timesats fordi vi har bekreftet en mail på en side men alt annet info også.


   #308
 22,342     Akershus     0


Men hva er begrepet grossistpris? Listeprisen ble ikke sjekket.


I følge trådstarter er begrepet i avtalen : Grossistens gjeldende listepris + MVA.

Listeprisen var det som ble nevnt i eposten, og det som ble godtatt. TS pratet med BDM om grossistpris. Det ble da kanskje ikke definert som innkjøpspris. Det var isåfall det hun skulle ha bedt om, og fått i kontrakten.
   #309
 22,342     Akershus     0


Hvordan skal retten kunne hjelpe, særlig når kunde ikke har sjekket prislisten?

Kalina fikk aldri noen prisliste, ifølge henne. Og det er vel åpenbart at hun aldri ville ha akseptert prisene i denne listen uansett  :D
Hun skulle aldri ha godtatt at arbeidet ble startet uten at prislisten ble levert.

Jeg har flere ganger også sagt hun har en svak sak så lenge den som var på befaring nekter for å ha kommet med utsagn om lavere priser som fikk henne til å gå fra fastpris til timepris.
Jeg har spurt før: Hva ble punktprisen. Var prisen hun skulle betale god/bedre enn gjengs punktpris?
   #310
 752     0

Listeprisen var det som ble nevnt i eposten, og det som ble godtatt. TS pratet med BDM om grossistpris. Det ble da kanskje ikke definert som innkjøpspris. Det var isåfall det hun skulle ha bedt om, og fått i kontrakten.


Du utelater den muntlige avtalen nå Hans. Selv om BSD bestrider den, betyr ikke det at TS lyver. Det kan bety at hun faktisk har blitt villedet, og at BSD fører en tvilsom praksis. Uansett synes jeg Advokat1 kom med et godt råd - det å nekte dialog med kunden er alltid dårlig markedsføring, selv om kunden oppleves som urimelig.