23,701
48
0
Ledningsbryter til motorvarmer-kabel
342
Norge
0
Finnes det en liten, snerten bryter som kan kobles til den grønne ledningen som går til motorvarmeren?
Til nå blir ledningen rykket ut hver morgen med belastning på, og det begynner å danne seg sot på kontaktpinnene i grillen og det lukter litt småsvidd av selve støpslet også.
Den må altså være vanntett og tåle og ligge ute og slenge i snøen om natten. Helst bør den være ganske liten og snerten også.
Til nå blir ledningen rykket ut hver morgen med belastning på, og det begynner å danne seg sot på kontaktpinnene i grillen og det lukter litt småsvidd av selve støpslet også.
Den må altså være vanntett og tåle og ligge ute og slenge i snøen om natten. Helst bør den være ganske liten og snerten også.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
http://www.jula.no/fjernkontrollnokkelring-408023
http://www.jula.no/mottaker-til-utendors-bruk-ip44-408030
sOPp: Takk for forslaget, men jeg mistenker at madammen fremdeles kommer til å røske ut ledningen på morran
Har aldri vert ute for i alle mine år i bransjen for at kontakt/støpsel har vorte defekt.
Og skulle så være at det skjer, kostar en grøn kabel + kebelen på bilen 500 kr.
Med andre ord, sansynlegvis mindre enn en brytar.
Går her utifrå at du har Defa, slik som eg leser innlegget ditt.
Hvor stor er lasten da? Kupévarmer i tillegg?
Støpselet vil holde i lang, lang tid. Defa pluggen også.
Bastillings nr. DA460785
Man trenger ikkje å skifte bilen med andre ord.
http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=266647&CarReference_ID=8132&CategoryType_ID=1
Men jeg synes nå løsningen med Nexa duger ;)
Fant et IP44 sett også. Da er det nesten så du kunne ha limt fjernkontrollen på ledningen. Det vil neppe holde lenge dersom kabelen er utsatt for "direkte" vær.
http://www.jula.no/mottaker-med-fjernkontroll-ip44-408031
Det er ikke lysbuen i det jeg trekker ut kontakten jeg er redd for skal forårsake brann, men at nedsotede pinner skal føre til dårlig kontakt og varmgang når bilen står alene om natten.
Bryter på veggen under kontakten er et alternativ, men det setter jeg ikke igang med med mindre noen bekrefter mistankene mine om at dette kan føre til en bil i lys lue.
Hvis det er flere som er enige med Kjell om at sotede pinner ikke fører til vesentlig svekket kontakt, så fortsetter jeg som før og kjøper en ny ledning hvis den en vakker dag ryker som følge av dette.
Med kupévarmer og varmeelement kan effekten ofte komme opp i godt over 2kW. Lysbue og sot på pinnene er ikke bra over tid. Men det er verdt å merke seg at varmgang (i slike tilfeller) som regel vil gi forvarsel i den forstand at man ser at det smelter. Jeg er ikke nevneverdig bekymret for min egen løsning (2,3kW) Men jeg merker en god lunk i kontakten grunnet belastningen.
kontakten har ikke begynt å smelte enda, men den er ganske sort innvendig.
Sot er jeg ikke bekymret for, det skrapes av uansett.
Ser en på en vanlig veggkontakt så vil lysbuen komme mellom spissen og starten på klypa i kontakten. Der vil det være glidning hver gang støpselet settes i og det er utenfor det området der det er kontakt i driftstilstand. Normale kontaktflater vil dermed ikke påvirkes av lysbue og lysbuearealet holdes noenlunde rent ved friksjon. Kan derfor ikke se for meg at dette vil skape problemer.
Jeg ville seriøst vurdert å fått et bilverksted til å sjekke om alt er som det skal med motorvarmer og andre komponenter i bilen koblet til bilvarmeanlegget. Dersom det er varmgang i tilkoblingen kan det være et symptom på et eller annet. I verste fall brenner bilen opp ei natt...
Det er vel akuratt det jeg også skriver, at det er andre ting enn lysbuen som burde bekymre deg. At koblingen er varm når du drar den ut høres for meg rart ut. Her er den ihvertfall ikke det, men vi har heller ikke kupevarmer.
Varmgang skjer som oftest fordi kontaktflaten er for dårlig. Jeg ville fått målt strømforbruket her, og se om det er riktig ut ifra opplysningene om effekt på kupevarmeren og motorvarmeren.
Det blir bare litt lunk ja, men soten synes å dekke pinnene i hele deres lengde.
Heldigvis er det ikke fullstendig nedsotet, men spor av sot.
(KjellG: Når man drar støpslet ut av kontakten så dannes det små lysbuer/sot i hele pinnenes lengde ettersom det ikke er godt fjærbelastet)
Anyways, jeg aner mine bekymringer som mer eller mindre beroliget og takker alle sammen for input, svar og meninger
Den sitter særdeles værutsatt til i bilen, overgangen kontakt/beskyttelsesstrømpe er dårlig designet slik at den lett åpner seg og slipper inn vann/salt->korrosjon. Kabelen får ofte stemoderlig behandling, den blir dratt ut etter ledningen når folk kjører avgårde, blir sparket borti, lagt i søla/smeltevannet, etc. (Vennligst observer at jeg ikke anklager TS eller andre for å ha gjort noe av dette!)
Det er derfor ikke uvanlig at levetiden for disse ikke er så lange, litt avhengig av bruken selvsagt. Eksempelvis brukte Think på A266 City(forrige modell, den fra rundt 2000) denne grønne kabelen og minipluggen. Den ble byttet mange ganger på veldig mange biler!
Den er styrt av +12V. Dvs du kan styre den trådløst eller via en bryter i bilen din, hvis du ønsker.
Så slipper du å trekke ut ledningen med last, hvis ønskelig.
Det enkleste alternativet: Napp ut den andre enden av motorvarmerkabelen (den som går mot husinstallasjonen). Denne pluggen er lagt kraftige en minipluggen som festes til bilen og tåler små lysbuer langt bedre. Lysbuen fordamper forøvrig metallet i pluggen og metallet binder seg med oksygen og lager et oksid.
Tar man høyde for at inrushstrømmen er lav (resitiv last dette her), så blir risikovurderingen lav mtp brann i anlegget.
Annen løsning blir å koble på en bryter eller tidsur, slik som normale folk gjør.
Selv vurderer jeg å hindre motoren å starte hvis 230V er tilstede på anlegget. Da kjører ikke kona bilen hvis pluggen står i... ;D
Har fundert på det samme, men her er det meg som er synderen.
Å hindre start var ny, selv ser jeg for meg et kraftig varsellys på veggen forran bilen om pluggen står i, også om tidsur i bilen har koblet fra all last!
Noen med gode løsninger?
Et KRAFTIG rele (NC ved spenningsløst) koblet på kabelen til starter-solenoiden, med 230V AC spole koblet til en y-splitt fra Defaen?
Det funker om det alltid er spenning på kabelen. Bruker du ur, og det er av, kan du fortsatt kjøre avgårde med kabelen! Ellers får man tenke i baner med reed-rele og magneter. Reed-releer er jo ikke verdens mest solide greier, men om hjernen min husker rett finnes det vel mer hardføre alternativer, ofte brukt til automasjon og nærhets-detektering? Det kan googles.
I el-bil har jo dette vært et tema. Dels nettopp pga å dra løs spetakkelet fra veggen, dels også for at bilen skal vite når den kan starte lading, melde om feil på tilførsel o.l.
De nye ladekontaktene har kommunikasjon og interlock innebygget, før var det ene og alene basert på spenning tilstede eller ikke. Dermed gikk det jo også noen kabler fløyten. Nye ladekontakt-standarder har flere pinner nettopp for dette, for kommunikasjon mot lader (strømstyrke etc), og interlock (innkobling av batteri i lukket sløyfe etc).
Det er kanskje på sin plass å få Defa til å komme med en ny plugg? Så får man mulighet for nettopp dette, uten for mye mikk-makk!
En ny plugg med flere ledere vil vel fort føre til et vegguttak med flere ledere også, hjemme, på jobben...
Alternativ løsning:
Klipp av støpselet fra DEFA og sett på et nytt med en falsk liten last mellom fasene. Bilen tester kontinuerlig om lasten (motorvarmerkabelen) er tilstede.
Noen som ser en praktisk løsning på dette detektroproblemet? Her kan en tenke seg ohms last, en eller annen form for resonanskrets (jfr jernbanens sporfeltsystem), diode + motstand?
I min ungdom (som vel ikke er sååå lenge siden) hadde jeg en Golf I, den var såpass aldrende at den ikke hadde noe AUX ON på tenningsbryteren, så dermed måtte jeg slå av og på monster-stereoen for hånd = direkte ukult. Der satte jeg inn en phonokontakt (chassis-typen), ved siden av tenninga, og så hadde jeg en sånn jålete phonoplugg på nøkkelringen, hvor senter og chassis var loddet sammen. Inn med pluggen = stereo på. Ut med nøkkelen, så fulgte pluggen med av bare farta = stereo av. Det funka, iallfall halverte det problematikken, og så fikk man et artig samtaleemne på kjøpet ;D
Tilsvarende er jo mulig å gjøre her. En enkel værbeskyttet kontakt ved siden av DEFA-kontakten, og en liten hale på DEFA-kabelen, som du bare putter inn = lys på dashbordet, eller rele på starter-solenoiden.
Snedig. Hva med trådløst? Hvordan fungerer dagens startsperre? Tur til høgger'n og hente en nøkkel som tapes til kabelen og en ditto mottaker i bilen for alarm, lys, startersperre, your choise. Lite IR-spil på minikontakten? Andre trådløse greier? Detektor på klapplokket til kontakten?
Men joda, jeg har vært på tanken. Ikke alle de fancy-faktene du sikter til, men å gjøre det trådløst. Jeg har et antall reed-kontaktsett liggende fra skrotede ladekontakter, med tilhørende magneter. Enkel sak det. Hvor avansert man gjør det kan man jo velge? En solenoid som styrer et klapplokk over tenningslåsen. Så får du ikke satt inn nøkkelen før Defaen er koblet fra. Det er min favoritt til nå
Hvordan på enklest vis detektere at en strømløs motorvarmerkabel står plugget i bilen.
Phonokontakten din er enkel, men ville helst slippe den ekstra tilkoblingen som også kan glemmes.
-Da er det bedre å bytte kabel av og til... ;)
Et alternativ er å bytte Defa-pluggen med en egnet 5-pins plugg.
Tilfeldig eksempel: http://www.alibaba.com/product-gs/689163244/5_pin_electrical_plug.html?s=p
De to ekstra lederene kan kobles på en 12V kurs på bilsiden og et 12V horn på kabelsiden. (eller noe litt mer diskre for nabofredens skyld.. ;D )
Men joda, en sånn type kontakt er en mulighet. Bare ikke den! Og egentlig ingen andre heller når jeg tenker etter. Ref lovligheten av å tukle med faste installasjoner som dette jo er. Hele defasystemet er jo typegodkjent,så lenge man bruker kun de komponentene. Om du henger på andre komponenter utenpå,som ikke innvirker på 230V-kursen er det jo greit.
Sånn, det var disclaimer. "Gjør ikke som jeg gjør. Gjør som jeg sier!"
(Orginalen til Defa er sikkert myye bedre..
Nei, man må for all del ikke gjøre sånt, men tanken er fri.. :D
(Og man har lov til å bytte støpsler på aparatkalber og skjøteledninger, men ok dette er neppe et eksempel etter intensjonen i loverket..
Benyttes til kjøretøy med spesielle krav til innkoblingskabel. Eksempelvis sykebiler og brannbiler med spesielt utstyr.