#3321
 223     0
Han har ikke sagt noe om elbil - det er lys og høytrykksvasker han prater om... Men for all del, ingen grunn til å ikke velge PFXP 👍

   #3324
 1,355     0
Han har ikke sagt noe om elbil - det er lys og høytrykksvasker han prater om... Men for all del, ingen grunn til å ikke velge PFXP 👍


Evt. TFXP MR-Flex om den må legges i kanal som er synlig i soverom. Den er vesentlig tynnere enn PFXP og kan derfor legges i en mye mindre kanal.
   #3325
 3,591     0
Til sommeren setter jeg opp ny garasje for en under året gammel dieselbil, så jeg har ikke behov for elbil-lader på noen år.

For å utsette kostnaden til en skikkelig lader: Er det noe i veien for å legge et veldimensjonert trekkrør for enkel 1-fase (primært for lys og motorblokkvarmer) i første omgang, og om noen år trekke egen kurs til elbil-lader gjennom samme rør? Er det noen begrensinger på det? Eller har det null hensikt å legge et trekkrør? Eller bør jeg i så fall legge to trekkrør side om side? Kabelen kryser oppkjørselen, og må jeg legge ned ny kabel om noen år, må oppkjørselen graves opp. Det vil jeg helst unngå.

Jeg skal ikke gjøre noe av arbeidet selv; det jeg vurderer er hva jeg skal be entreprenøren om.

Jeg har 3×63A Δ230V IT-opplegg inn i huset. Så vidt jeg har forstått finnes ikke 3-fase IT billadere. Det kan ha kommet på markedet den dagen jeg går over på elbil - det er en av grunnene til at jeg helst vil utsette alt lader-opplegg til et reelt behov melder seg. Skal jeg legge ned trekkrør, må det ha plass for en trefase-kurs, hvis det blir aktuelt i framtida.
TBL
   #3326
 360     Lørenskog     0
Det kan settes inn en trafo fra 230V IT til 230/400V TN, finnes idag, monteres spesielt for å lade Zoe.
Annet alternativ vil være om det kommer trefase til enfase "trafo". Har forstått det vil komme slike. Da vil det lønne seg å ha alle tre faser frem.
   #3327
 1,355     0
Alle 3-fase ladestasjoner kan tilkobles 230V 3-fase. Det er evt. opp til bilen å støtte dette, foreløpig støttes det kun (og bare delvis) av Tesla samt nyere type eGolf. De fordeler da ladeeffekten over 2 faser istedenfor 1. eGolf lader da på 2x16A istedenfor 1x32A, noe som gir en jevnere belastning på hustets strømsystem. Tesla klarer opp til 2x18,5A så på den får man også 15% høyere effekt.

Det greieste er å legge ut en 3-fase kabel og sette opp en underfordeling i garasjen. Da har man alle muligheter fremover. Selv fikk jeg lagt opp 4G10 til garasjen sikret med 3x50A. I etterkant er det koblet to ladestasjoner og tre solcelleinvertere på den underfordelingen så det var bra jeg fikk lagt ut nok kapasitet. Kabel er billig, det er jobben som koster.

   #3328
 1,806     Trondheim     0
Enkelt å greit. Du legger opp 63A til garasjen. Samtidig legger du også 2stk tomrør. En for data til Wlan og en for kommunikasjon mellom lader og inntaket på boligen. Når du har kjøpt deg verdig elbil så vil du finne en god IT/TN trafo på finn.no til en human pris som en elektrikker kan installere.
   #3329
 1,355     0
Enkelt å greit. Du legger opp 63A til garasjen. Samtidig legger du også 2stk tomrør. En for data til Wlan og en for kommunikasjon mellom lader og inntaket på boligen. Når du har kjøpt deg verdig elbil så vil du finne en god IT/TN trafo på finn.no til en human pris som en elektrikker kan installere.


Det er kun om man kjøper en Renault Zoe at det er noe særlig poeng med trafo. Kjøper man en annen elbil kan de stort sett lade på 7,4kW på IT om de har 3-fase lader. Det holder for bortimot alle. De fleste elbiler har da også 1-fase lader og får null nytte av TN-nett.
   #3330
 1,699     Trondheim     0
Noen som vet hvordan man finner ut hvor lang avstand det må være fra en pære til brennbart materiale?
Tenker på å lage en lampe, men må vite hvor mye avstand det må være slik at jeg ikke lager noe som er brannfarlig!
Signatur