#3461
 287     Trondheim     0
Takk for svar.
Kan jeg spørre deg om hvordan du leser det ut i fra dataen du ser på bryteren?


   #3462
 2,068     klippdalen     0
det står 3PH

en annen ting er at du også kan se på antall tilkoblinger inni bryteren
   #3463
 287     Trondheim     0
Ja, der er det tre pol. Men det sier ikke noen om hva den tåler eller hvordan man leser spec om at 2 pol 20A er ok.
   #3464
 4,387     1
Det står at den tåler 25A i AC22A og AC21A drift. Da tåler den 25A enten du har 20A i en, to eller tre ledninger.
   #3465
 25,138     Akershus     0
Dette er en enebolig? Hva med å bruke sikringen som servicebryter?
Signatur
   #3466
 287     Trondheim     0
Flott. Takk for svar og hjelp. Elektriker sier at det skal være bryter. Er et stykke bort til sikringsskap, så greit for meg.
   #3467
 200     0
Jeg har fått lagt 3x10mm2 CU kabel til underfordeling i garasjen for elbillading med en Schneider 32A 1~ elbillader. I går kom elbil nr. 2, og jeg trenger dermed en enda en lader. Bilene lader på 1~ 3,3kW (Nissan Leaf) og 1~ 7,2 kW (Opel Ampera). På litt lengre sikt ønsker jeg å bytte ut Leafen, og derfor ønsker jeg at begge ladeboksene skal kunne utnytte tilgjengelig effekt best mulig.

Underfordelingen i garasjen har en OV på 32A, altså blir makseffekt på 12,7kW hvis jeg har forstått det rett (230Vx32Ax1,73=12,7kW (det er IT-nett)). Men hvordan beregnes det hvor mye jeg kan trekke på de to andre fasene, når en fase allerede bruker 7,3 kW? Altså hvor mye strøm kan den nye ladeboksen trekke?

Instalasjonen vil selvsagt bli utført av godkjent firma/montør som vil gjøre sine egne beregninger, men jeg er skrudd sammen sånn at jeg vil forstå ting selv også Grin


   #3468
 4,387     1
Egentlig har du maxet sikringen du allerede har hvis du trekker 7,2kW på to av ledningene. Da har du igjen "ingenting" til lader nr to. Selv om en av ledningene ikke har belastning nå så er de to andre fullbelastet.

Løsningen jeg ville gått for er to ladere som snakker sammen og deler tilgjengelig strøm.


Hvilken ladeboks har du i dag?
Evlink wallbox?
   #3469
 25,138     Akershus     0
«Faser er et veldig uklart begrep, kan bety en leder, en vinkel og en spenning om en holder seg til elektro.

Om en lader én bil her med én spenning/to ledere, så belastes to ledere fullt ut og den siste lederen er til pynt.

Om en lader Tesla M3 så kan den lades med balansert last på IT (tror jeg). Dakan en lade opp til to M3 med 12,7 kW.
Med si eGolf i åpen delta, har en mulighet for å lade eGolfen med 7,4 kW og en bil til med en spenning, 3,6 kW.

En helt annen vinkling er ladeuttak som koordinerer slik at de lader to biler etter hverandre.
Signatur
   #3470
 200     0
Laderen er en Schneider EVlink Wallbox ja (denne).

Da var dette egentlig som jeg fryktet.. Uansett hvordan man vrir og vender på det får jeg vel ikke ladet med høyere totaleffekt enn 7,3 kW da (med to biler som lader på en fase)?

Utfordringen her i huset er at vi er to som pendler 14 mil til jobb hver dag, og med ulike arbeidstider hadde det av og til vært kjekt å kunne lade begge biler med maks effekt samtidig. Det er litt tungvidt å holde på å bytte sånn at en lader av gangen, og det vil være en aldri så liten krise om vi skal på jobb og kommer til en bil som ikke har blitt ladet.

Easee sine ladebokser reklamerer jo med at de vil fordele tilgjengelig strøm mellom ladebokser på samme kurs automatisk, men vil jeg virkelig kunne montere to Easee 3~ 32A ladebokser på en 32A-kurs? I så fall er det kanskje enklest å gjøre det.

Edit: Bare for å nevne det så har jeg 80A OV inn i huset, så totalbelastning dit er ikke noe problem.