3,062
12
1
Strøm til garasje - ønsker tips / innspill
782
0
Ønsker tips og råd vedr. strøm til garasje.
Jeg vurderer å anskaffe ladbar hybridbil, og vil ikke utelukke at det også skal anskaffes en el-bil om ikke så lenge.
Sikringsskapet i huset er ganske fullt, men tror det skal være mulig å dytte inn fire enkeltmoduler (som ville gi plass til to vanlige jordfeilautomater). Opplegget er for øvrig 230 volt IT med hovedsikring på 63 Ampere i trefase.
Pr i dag har vi en 16 Ampere kurs ut til garasje. Kursen har vanlig jordfeilautomat (ikke type B for DC strøm). Denne brukes i dag til lys i garasjen, portåpnere og utelys på garasjen.
Det er ca 10-15 løpemeter fra sikringsskap i huset og ut til garasjen. Evt. nye kabler kan enten graves ned i jord eller legges på kjellermur, utvendig paneler og til slutt luftstrekk til garasjen.
Mulig løsning 1:
Montere ladestasjon i garasjen, eks Ratio 16 Ampere: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html (varenr 31336N) som bruker dagens 16 ampere kurs. Kan da ikke hurtiglade, men det er akseptabelt å lade på 6, 10 eller 13 ampere over natten. I tillegg legges det opp en ny kurs til garasjen fra sikringsskapet i huset på f.eks 32 Ampere 1-fase. 32 A kursen er da tenkt for hurtiglading via ladestasjon for 32 A fra Ratio (varenr: 31339NB). Må det da legges ut 10 mm2 eller vil 6 mm2 være tilstrekkelig for en-fase 32 A.?
Mulig løsning 2:
Legge ut to nye 16 ampere kurser til garasjen fra sikringsskap i huset og montere to stykk ladestasjoner som beskrevet over. Dette gir ingen mulighet for hurtiglading hverken nå eller i fremtiden. Vil det være fornuftig å bruke 4 mm2 for et slikt oppsett eller vil 2,5 mm2 være tilstrekkelig? Tror ikke det vil være behov for å hurtiglade så ofte, men kan jo være grei å ha muligheten, noe dette alternativer ikke gir oss.
Mulig løsning 3:
Dagens 16 Ampere kurs lever videre, men brukes ikke til lading av biler, kun til lys/stikk i garasjen.
Det legges opp 32 ampere kurs i tre-fase ut til garasjen, og så settes det opp egen underfordeling i garasjen. Ser da for meg muligheten for å ha uttak for 32 eller 16 Ampere CEE (finnes det 32 A CEE for 230 volt IT?) til evt. fremtidig bruk til tynge maskiner (eks. sveiseapparat) og to ladestasjoner for 32 ampere (: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html (varenr31339NB)). Det blir neppe aktuelt å hurtiglade to biler samtidig, men bør klare å sakte-lade en bil og hurtiglade en annen samtidig.
Garasjen er ikke oppvarmet og noen dager kan det jo bli både 15 og 20 blå inne i garasjen. Er de fleste jordfeilautomater godkjent for bruk i minusgrader, eller kreves det spesielle jordfeilautomater / utstyr? Jeg antar jo at Ratio sine ladestasjoner kan brukes i minusgrader, men spekken på sidene til elbilhjelpen er litt tynn på dette punktet.
Jeg vurderer å anskaffe ladbar hybridbil, og vil ikke utelukke at det også skal anskaffes en el-bil om ikke så lenge.
Sikringsskapet i huset er ganske fullt, men tror det skal være mulig å dytte inn fire enkeltmoduler (som ville gi plass til to vanlige jordfeilautomater). Opplegget er for øvrig 230 volt IT med hovedsikring på 63 Ampere i trefase.
Pr i dag har vi en 16 Ampere kurs ut til garasje. Kursen har vanlig jordfeilautomat (ikke type B for DC strøm). Denne brukes i dag til lys i garasjen, portåpnere og utelys på garasjen.
Det er ca 10-15 løpemeter fra sikringsskap i huset og ut til garasjen. Evt. nye kabler kan enten graves ned i jord eller legges på kjellermur, utvendig paneler og til slutt luftstrekk til garasjen.
Mulig løsning 1:
Montere ladestasjon i garasjen, eks Ratio 16 Ampere: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html (varenr 31336N) som bruker dagens 16 ampere kurs. Kan da ikke hurtiglade, men det er akseptabelt å lade på 6, 10 eller 13 ampere over natten. I tillegg legges det opp en ny kurs til garasjen fra sikringsskapet i huset på f.eks 32 Ampere 1-fase. 32 A kursen er da tenkt for hurtiglading via ladestasjon for 32 A fra Ratio (varenr: 31339NB). Må det da legges ut 10 mm2 eller vil 6 mm2 være tilstrekkelig for en-fase 32 A.?
Mulig løsning 2:
Legge ut to nye 16 ampere kurser til garasjen fra sikringsskap i huset og montere to stykk ladestasjoner som beskrevet over. Dette gir ingen mulighet for hurtiglading hverken nå eller i fremtiden. Vil det være fornuftig å bruke 4 mm2 for et slikt oppsett eller vil 2,5 mm2 være tilstrekkelig? Tror ikke det vil være behov for å hurtiglade så ofte, men kan jo være grei å ha muligheten, noe dette alternativer ikke gir oss.
Mulig løsning 3:
Dagens 16 Ampere kurs lever videre, men brukes ikke til lading av biler, kun til lys/stikk i garasjen.
Det legges opp 32 ampere kurs i tre-fase ut til garasjen, og så settes det opp egen underfordeling i garasjen. Ser da for meg muligheten for å ha uttak for 32 eller 16 Ampere CEE (finnes det 32 A CEE for 230 volt IT?) til evt. fremtidig bruk til tynge maskiner (eks. sveiseapparat) og to ladestasjoner for 32 ampere (: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html (varenr31339NB)). Det blir neppe aktuelt å hurtiglade to biler samtidig, men bør klare å sakte-lade en bil og hurtiglade en annen samtidig.
Garasjen er ikke oppvarmet og noen dager kan det jo bli både 15 og 20 blå inne i garasjen. Er de fleste jordfeilautomater godkjent for bruk i minusgrader, eller kreves det spesielle jordfeilautomater / utstyr? Jeg antar jo at Ratio sine ladestasjoner kan brukes i minusgrader, men spekken på sidene til elbilhjelpen er litt tynn på dette punktet.
For meg er garasjen "mitt andre hjem" og det værste jeg vet generelt er å møte begrensninger pga ting ikke er tilrettelagt godt nok eller angre på at jeg feiget ut når jeg prisen for det jeg egentlig ønsker meg skulle betales, og en kjipere løsning ble valgt.
Hvor reelt behovet for hurtiglading hjemme er, er jeg usikker på. Med mindre du har tesla tar det ikke mer enn 30-40minutter uansett. Den ene gangen i året det er ønskelig kan man kanskje bruke en hurtiglader i nærområdet istedet hvis dette finnes? Prisen for ladestasjonen til hurtiglading er jo heller ikke akkurat rimelig..
Ellers må du nesten vurdere selv hvilke behov du har for 3fas i garasjen. Selv klarer jeg meg fint med 1fas når det skal sveises, og fremtidig kompressor/løftebukk trenger heller ikke mer strøm. Å ha 2 eller flere kurser med 16a i garasjen i tillegg til lys kan imidlertid være kjekt.
Da kan du også lade bilen(e) samtidig som du kan drive i garasjen. Det er kjedelig å være begrenset til enten/eller.
Ja, både i en og trefase, og enfasevarianten er mye brukt til elbillading, for elbiler som ikke takler (eller, kan nyttiggjøre seg av) 230V trefase. Eksempelvis Tesla leveres med en blå 32A enfase-ladekabel.
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?Event=pathlist
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-32a-3pol-j-230v-9h-ip44/1578124/Product.html?Event=pathlist
Om du skal ha en 32A kurs (en eller trefase) i garasjen, så bør (må?) sikringen i skapet inne helst være minst et hakk større, så du kan ha på litt lys samtidig som du (eksempelvis) sveiser...
Legg kabelen mellom hus og garasje i et stort nok rør, slik at den kan oppgraderes senere.
Å grave opp til ny 32a kabel mener jeg er sløsing med penger. Du får ikke så mye raskere lading likevel, og før du starter eget verksted har du ikke bruk for hverken sveiseapparat, løftebukk, eller kompressor som krever 32a. I alle tilfeller blir det fordi det er kjekt og ha.
Mitt regnestykke er at med 8(!) lysrørarmaturet på 2x36w, bruker du 576w til lys. Med en 16a sikring, har du fremdeles 3100w til overs før sikringen på kursen går. Dvs at du kan fremdeles lade med 13a på samme kurs.. Du ha da 10a/ 2300w igjen til forbruk på den andre kursen før sikringen inne går..
Jeg ville bedd om et prisoverslag på alternativene dine, så tror jeg fort du endrer mening om hvor nødvendig det er med 32a i all den tid du må grave opp for å legge til rette for dette i tillegg.. Pr i dag har du jo heller ikke behov for dette? Så står muligheten for oppgradering alltid tilgjengelig når du har et reelt behov.
Hvor leser du at det ligger rør mellom hus og garasje som uten videre kan oppgraderes til 25A (som sannsynligvis vil kreve 6mm2, ikke 4, avhengig av lengde, kortslutningsytelse og en haug med andre faktorer) uten å grave, mens 32A krever graving som 25A ikke gjør??
Ser det stilles spørsmål om 32A på 6mm2 i åpningsinnlegget; elektrikerene på forumet får oppdatere om hva som gjelder nå; jeg vet bare at jeg selv har en 32A trefasekurs på 6mm2, noe som var OK i åpent anlegg, men ikke når kabelen lå i en kanal med flere andre. Kabelen ble flyttet ut av kanalen ved økning fra 25 til 32A.
10% ish
Dagens kabel ut til garasje er 2,5 mm2 som ligger langs huset og går i luftstrekk over til garasjen. Det er trolig like enkelt å legge noe nytt som å skifte den ut. Lysrørene i garasjen er to armaturer med 2 x 38 watt, trolig installert på midten av 80-tallet.
Forøvrig har jeg ingen planer om å starte verksted, så behovet for strøm til garasjen er nok begrenset til lading av el-bil / hybrid bil.
Jeg har sett litt mer på mulighetene for ladestasjon, og ser at utvalget til 230 volt IT er noe begrenset med hensyn på ladestyrke. Bor forøvrig i Oslo, så hurtiglading i nærheten er en mulighet (som noen helt korrekt har foreslått.)
Til lading av en hybridbil, tror jeg du burde klare deg med eksisterende løsning.
- Gjennomsnittet i Norge er å kjøre 35 km/dag. Dette lader man opp med 13A på 2,5 timer.
- Lader man 10 timer hver natt på 13A, så er det nok til 50.000 km/år.
Der man kan ha behov for rask lading er om man kjommer hjem med tomt batteri, og så skal kjøre langt kort tid etter dette. Hvor relevant denne problemstillingen er må man vurdere selv. Her er det flere ting som spiller inn, men hovedsaklig to ting; hvor lang elektrisk rekkevidden bilen man ser for seg har, og kjøremønster. På en hybrid er det ikke veldig viktig, konsekvensen av at man kanskje ikke får fullt batteri før man skal kjøre igjen betyr noe høyere drivstofforbruk. På en elbil kan det ha større betydning. Har man f.eks 200 km tur/retur jobb, og ser for seg å kjøpe Tesla, så vil man ikke ha nok rekkevidde til å komme seg til/fra jobb om man kommer hjem fra hytta med tomt batteri søndag kveld og kun lader på 13A. Men dette kan fortsatt være OK, om man er villig til å kjøre innom en hurtiglader på vei til jobb og lade 10 minutter de gangene denne situasjonen skulle oppstå. Eventuelt om man har mulighet til å lade på jobb. På elbiler med mindre rekkevidde kan det også være en utfordring om man har 100 km tur/retur jobb, og trenger innimellom å kjøre langt på kveldene. Da er det en fordel å kunne lade ganske fullt på 2-3 timer.
Denne vurderingen må også ta hensyn til om man har flere biler. Er man på hytta med en bil, så med litt planlegging, så vil den andre elbilen ha fullt batteri når man kommmer hjem. Da vil man kunne bruke den bilen med fullt batteri til langkjøringen neste dag, mens den andre brukes til bykjøring. Men så klart går ikke dette an om begge bilene må brukes til å kjøre langt.
Denne vurderingen kan være litt komplisert - men det er billigere enn å sette opp ladere man egentlig ikke trenger.
Personlig har jeg satt opp ett 16A industristikk. Jeg forventer at dette vil dekke opp alle mine behov for hjemmelading for all fremtid. I dag har jeg en bil som kjører 20.000 km/år, men om 3 år kan jeg ha to biler som kjøres 30-40.000 km/år til sammen. (Muligens en Tesla Model X og en Tesla Model 3.) Dette vil jeg løse ved å lade den bilen som trenger det mest om natten. Begge vil ha rekkevidde i området av 400 km, så med ca 55 km/dag i snitt på hver bil, så vil bilene i snitt måtte lades ca 4 timer hvert døgn. Eventuelt 8 timer annet hvert døgn, eller 24 timer hvert sjette døgn.
Jeg har pr. nå delvis 6mm2 og 10mm2 ut til garasjen. Sikret med 25A. Ute i garasjen blir den til 3x 1-fas 16A. utnytter jeg én av disse fullt ut, kan ikke de andre utnyttes allverden, men det bør gå greit. Blir det problem, så er det ikke rare stubben 6mm2 som må byttes ut for å øke til 3-fas 32A ut.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.