43,685
59
74
Har du også blitt "svindlet" av Norgesenergi ?
38,403
Lillestrøm kommune
7
Norgesenergi er ute å sammenligner sitt billigste spot pris produkt med andre leverandørers dyreste produkter, ikke rart at de er eid av Hafslund ...
http://www.na24.no/article3744702.ece
Men de har andre måter de "svindler" oss på :
På mitt abonement hadde de aktivert "Sparepakke" en ekstra kostnad på ca 30-40kr pr faktura. For alle dere som har bestilt via rabatten på Elkjøp så står dette med liten skrift, men for at dere ikke skal merke dette så har dere fått denne uten avgift de første månedene (slik at dere ikke lengre er så ivrige å kontrollere Avtalegiro fakturaen)
For meg måtte de inrømme at siden jeg hadde endret kontraktstype etter denne bestillingen så var ikke denne "Sparepakke" bestillingen lenger gyldig og etter mange runder så er pengene nå kreditert.
Men det slutter ikke her, du tror du har Norgesenergis billigste abbonement fordi du har bestilte laveste spotpris abonnement, men "Gul-spot" er nå erstattet med "Gul e-spot" og de har lagt til nye 37kr/mnd for eksiterende Gul-spot kunder noen måneder før nyttår.
Dvs er du spot kunde hos Norgesenergi :
- Bytt leverandør til en annen (Bruk konkuransetilsynets liste)
eller
- gå inn på Min-side på Norgesenergi, slett alle sparepakker o.l. og bytt til "Gul e-spot"
Da får du ca tilbake den samme prisen du hadde den gangen du bestilte produktet ....
(Snart forhenværende NorgesEnergi kunde hvis noen lurte på det).
http://www.na24.no/article3744702.ece
Men de har andre måter de "svindler" oss på :
På mitt abonement hadde de aktivert "Sparepakke" en ekstra kostnad på ca 30-40kr pr faktura. For alle dere som har bestilt via rabatten på Elkjøp så står dette med liten skrift, men for at dere ikke skal merke dette så har dere fått denne uten avgift de første månedene (slik at dere ikke lengre er så ivrige å kontrollere Avtalegiro fakturaen)
For meg måtte de inrømme at siden jeg hadde endret kontraktstype etter denne bestillingen så var ikke denne "Sparepakke" bestillingen lenger gyldig og etter mange runder så er pengene nå kreditert.
Men det slutter ikke her, du tror du har Norgesenergis billigste abbonement fordi du har bestilte laveste spotpris abonnement, men "Gul-spot" er nå erstattet med "Gul e-spot" og de har lagt til nye 37kr/mnd for eksiterende Gul-spot kunder noen måneder før nyttår.
Dvs er du spot kunde hos Norgesenergi :
- Bytt leverandør til en annen (Bruk konkuransetilsynets liste)
eller
- gå inn på Min-side på Norgesenergi, slett alle sparepakker o.l. og bytt til "Gul e-spot"
Da får du ca tilbake den samme prisen du hadde den gangen du bestilte produktet ....
(Snart forhenværende NorgesEnergi kunde hvis noen lurte på det).
Mitt prosjekt:
Halvmoderne enebolig i Kongsberg
Mitt prosjekt:
Halvmoderne enebolig i Kongsberg
Jeg ble til stadighet oppringt fra et nummer der det ikke var noen i den andre enden, og etter noen sekunder ble det brutt.
Klarte etter noe leting finne ut hvem som stod bak dette nummeret, så jeg skal aldri mer bli kunde hos dem igjen.
Dessuten får jeg da kun en regning hver mnd, noe som er mer en nok
Sånne flagger jeg med en gang ;D
Har Gul-e-spot idag - burde sikkert byttet leverandør, men er lat og usikker på om de andre er noe bedre hva gjelder forretningsetikk :-\
EDIT: Leste litt kjapt først - bra info HSt!
Etter bestilling kom en e-post med klar beskrivelse av produktet, priser og betingelser. Ser også ut som vi kan gå inn og legge inn ønske om varsel om prisendringer fra www.ge.no. Motsetningen hos Norgesenergi der skal du inn på nettsiden deres minst hver 14.dag :P for å se etter om de planlegger å legge på noen nye tillegg.
Jeg vil tro at de også vil prøve å selge noen tilleggspakker da de ikke tar betalt for elsertifikatet så vidt jeg forstår, men prøver de seg på sleipe triks så ser dere hvor de havner :)
På konkuransetilsynets liste anbefales å filtrere bort forskudds/akonto betalinger slik at en unngår problemer med dette, ser et annet firma en bør unngå ligger litt høyt på listen i en slik kategori.
Gjorde det samme som deg i dag, etter at jeg gjennom å lest denne tråden fikk sjekka egen historikk med Norgesenergi... Takk skal du ha HSt!
De er sikkert ikke billigst, men service og ærlighet er det lite å si på.
Lureri var det!
http://www.ustekveikja.no
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Ustakveikja er vel også et lignende stabilt firma etter det jeg oppfatter.
Hafsluld ringte meg og tilbød en ny avtale uten fastleddet på regningen. Jeg sa at det var interessant, men spurte om hun ikke kunne sende det skriftlig, så jeg hadde mulighet til p vurdere det i ro og mak opp mot konkurrentene. Det var av en eller annen grunn ikke mulig. Når de ikke kan gi meg tilbudet skriftlig, så velger jeg å ikke ta dem særlig serøst.
En annen mulighet er jo at de også produserer energi så de går jo ikke nødvendigvis med tap selv om de selger under spot-prisen. De mer spekulative kjøper vel også strøm på langtidskontrakter der de spekulerer på pris. Derfor skal du ikke velge leverandører som krever forskudd.
- Noen har vært på et billigprodukt de fant på Konkurransetilsynet, og plutselig har leverandøren flyttet de over på et langt dyrere produkt.
- De ser tilfeldigvis at det er lagt på unødvendige tilleggsprodukt de ikke har behov for. Disse kan fort koste over en tusing i året, klart strømregningen blir mye dyrere når man skal betale sparepakker, pristaktjenester, strømforsikring osv...
- De har en avtale med Topp 5 eller Topp 10 garanti, noe som høres veldig bra ut. Det mange selskaper gjør er å sammenligne seg med et utvalg av konkurrenter, ikke de 5 eller 10 billigste, prisen er derfor ikke nødvendigvis billig likevel. Mange av disse produktene er også standard variabel produkt, over tid er ekspertene klare på at spotpris er det billigste.
- Etter inngåelse av avtale finner de flere skjulte påslag. En bekjent lurte på å bytte til en stor nasjonal strømleverandør, og produktet såg veldig billig ut helt til han leste vilkårene. Med liten skrift sto det at påslag kom i tillegg til fastbeløp og kostet 2,9 øre/kWh.
- TV2 Hjelper deg hadde en fin sak der de viste hvor vanskelig det var å bestille de billige lokkeproduktene, plutselig ble folk linket inn på et dyrere produkt på hjemmesiden.
Vi ber alltid våre kunder kontakte oss om de får et tilbud fra en annen leverandør, slik at vi kan si om det produktet faktisk er billigere enn det vi tilbyr, og hva de evt må passe på. Når vi har regnet på det, er vi nesten alltid billigere enn "billigproduktet" kunden får tilbud om. Unntaket er lokketilbudene som ligger ute med 0,- i fastbeløp og 0,- i påslag, men disse kundene blir som oftest flyttet over på noe dyrere etter 3 mnd.
SFE har jeg god erfaring med. God service og ok pris.
Vi hadde for så vidt en helt grei samtale der jeg fortalte at så lenge de lurer inn kostnadsøkninger på kontrakter uten å varsle kunden (og billigere kontrakter eksisterer) så blir de misfornøyd og jeg fortalte også at noen forteller dette til andre ;D
Jeg kan legge til at på Gudbrandsdal Energi sine nettsider så kunne jeg krysse av på e-post varsel om prisøkninger, ikke sikkert at prisen vil holde seg, men varsle ser det i alle fall ut til at de skal klare.
En liten utfordring (dette gjelder mange selskap) for kundene er at de har 12 ulike produkt så det kan være vanskelig å orientere seg for å finne det billigste. Bare på spotpris har de fem ulike avtaler der månedsbeløpet varierer fra 0,- til 66,- og påslaget varierer fra 0 øre/kWh til 4,2 øre/kWh.
Det aller billigste spotproduktet er et kampanjeprodukt som må bestilles på facebook. De har alltid ett sånt produkt liggende, så trolig øker de prisen etter en stund, for så å opprette et nytt kampanjeprodukt. Har du prisvarsling og er våken, kan du sikkert bare bytte over til det nye kampanjeproduktet :)
Ellers er det bare å sende meg en pm om dere har fått et tilbud dere lurer på er bra, eller om dere har andre spørsmål knyttet til strømregningen
Ellers er det jo smart å gjøre seg kjent med de ulike tilbudene her:
http://www.konkurransetilsynet.no/no/kraftpriser/sjekk-kraftpriser/
Konkurransetilsynet er ellers en grei oversikt, selv om det er mange produkt som ikke står der av ulike grunner.
Stort sett er det snakk om små prisforskjeller, så velg en leverandør du er fornøyd med, som yter god service og som det er mulig å få tak i om det skulle være noe
Jeg opplever tvert imot prisforskjellene som store, så jeg ville absolutt sjekket prisene (og satt meg inn i prismodellene, og prishistorikk) grundig før jeg valgte leverandør. Pris er jo det desidert viktigste kriteriet når man velger strømleverandør. De gangene man har behov for å ringe dem er jo fordi man har spørsmål relatert til pris/faktura...
Poenget mitt var at det for noen er andre ting enn pris som også spiller en rolle.
Dette kan være service, tilgjengelighet, at de støtter lag og organisasjoner i nærområdet ditt osv :)
Hvis du kun er opptatt av pris bør du hoppe fra kampanjeprodukt til kampanjeprodukt på spot slik at du kun betaler spotpris og ikke noe fastbeløp eller påslag. Men da må du være en aktiv kunde som passer på jevnlig og bytter med en gang du ser at leverandøren vil flytte deg over på et annet produkt, eller øke prisen på ditt eksisterende produkt.
Lov å spørre hvilken avtale du har? Evt på pm :)
- Hei dette er (noen) fra NE. Nå har vi endelig fått et lenge etterspurt produkt. Vi kan dele opp regningene dine slik at du betaler lik sum hver mnd utfra hvor mye du brukte i fjor, og så betaler vi tilbake på slutten av året hvis du har betalt for mye. Dette koster bare 29 kr pr mnd. Så da kan jeg jo bare sette deg opp på det!
- Det har jeg ikke bruk for.
-*dørgende stille* Men...er det ikke greit å betale litt mindre nå på vinteren? Nå som det er så mange andre regninger?
- Har ingen problemer med å betale regningene mine.
-*mer stillhet* Men...da lar vi det stå åpent, så kan du si ifra når du vil ha det!
-Ja jøss...
En sak er klar, det er aldri slik at noen ringer deg for at de skal stå igjen med mindre inntekter.
Hadde de overberegnet akontoen litt mindre og avregnet oftere hadde jeg kanskje fortsatt hos dem. Hvis Telinet leser dette slipper de å ringe og spørre om hvorfor jeg byttet tilbake. I grunnen litt rart at de ikke har ringt enda, men de har kanskje vent seg til at folk forsvinner etter et år, og heller satser på å kapre nye kunder i stedet for å prøve å beholde gamle kunder.
Fjern valget for akonto-betaling ved valg av tilbyder så faller disse forhåpentligvis også ut på listen fra Konkurransetilsynet (Dvs bruk kun etterskuddsbetalte avtaler).
Ringte Kundeservice og fikk stoppet den fra dags dato, og anbefalte konsulenten å fjerne den fra dag 1... Men det øret hørte han visst ikke på.
Fikk også vite at jeg har 9 måneders binding, er det virkelig lov å binde kunder for 9 måneder når de har latt seg kjøpe for et gavakort på Elkjøp til 500 kroner?
Dine tjenester: Norgespakken : Aktiv. Bladdibla om hvor bra det er og hvor mye det inneholder, og alt dette for kun 2 kr. 50 øre pr. dag .. ?? Jeg har da for f*** ikke bestilt noen norgespakke!?!?!?
Dette fremkommer selvsagt ikke på varsel jeg får om e-faktura. Jeg har tidligere litt dårlig erfaring med e-faktura, og det ble ikke noe bedre nå.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
frodes - du kan jo bytte til Sparepakken, da får du akkurat det samme for bare 1kr 50 øre per dag 😉!
Jeg har bedt dem svare på hvor lenge jeg har hatt dette, og at de sender kopi av bekreftelsen hvor jeg har bestilt greiene.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Vi har hatt fastprisavtaler siden 2009, en periode med trønderenergi( kunne ikke få slik avtale lokalt da) men har byttet til lokale kraftlaget igjen nå.........de tar 49 kr måneden uansett avtale man har, nå har vi garantikraft avtale: spotpris med tak!
Syns det er ok med en leverandør strøm/nettleie....
Selvsagt kunne vi spart på spotpris, men med relativt høyt forbruk oftest over 30000kWt så vil jeg være gardert mot store hopp i prisen........noen år tilbake var jo pris over 1kr KWt;)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Av alle rare sånne avtaler, så kanskje man skulle se nærmere på Fjordkraft eller hva det er for noe, som lover ekstra trumf-rabatt på drivstoff hos shell?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ellers ser jeg at de følger samme mal som tidligere, liten skrift og gratis de første månedene og de håper brukeren har sluttet å åpne fakturabilaget når tid for å betale eventyrproduktene deres starter.
Oppdaget den overfaktureringen tidlig, og ringte for å klage. Tenkte kanskje det var mulig å få noe av det tilbake, men neida. Så spør jeg om den eneste måten å få pengene tilbake på er å bytte leverandør, og det kunne fyren på telefonen bekrefte.
Så da byttet vi til Fjordkraft, og fikk tilbake over 5000,- etter bare to måneder hos Telinet.
Da er det noen som trenger en grundig opplæring når det kommer til strømmarkedet.
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Husk at du har 14 dagers angrefrist:
https://norgesenergi.no/Documents/NE%20Angreskjema%20tjenester.pdf
Har du noe med hafslund eller norgesenergi å gjøre?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Sant så sant men det var i januar så.. Men var jeg ikke fornøyd etter 12 mnd så skulle jeg få igjen fastbeløpet..
Og strøm må man nå ha uansett..
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Norgesenergi hadde visst ingen lydfil på samtalen der jeg bestilte dette tullballet demmes, så de har refundert noen kroner.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Den eneste gangen de ved en glipp klarte å slette et opptak av en samtale.
Vinterhageprosjekt
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x3PoKj/mistenker-prisjuks-hos-stroemselskaper-umulig-aa-si-hvor-mye-kundene-har-tapt
Han slet litt han fyren som ringte på døren for NorgesEnergi forrige uke han fikk et kort resymé av denne tråden