11,030    14    0  

"For høy" pris fra håndverker, hvordan gå fram?

 3,216     0
Har fått en samlet regning som er godt og vel det dobbelte av det jeg forventet den skulle være på en jobb. Jobben ble gjort ett medgått tid, og det ble sånn jeg oppfatter det skissert en tidsbruk på 2 dager. Til slutt endte det på det dobbelte, pluss en vesentlig høyere delkostnad enn jeg mener det er dekning for (de er dyre, og det er fakturert mange deler som ikke har vært installert). Jeg har fått regning, og en purring, med forsinkelsesrente. Første regning var ikke spesifisert. Jeg sendte en epost der jeg nevnte at summen var endel høyere enn forventet og jeg ihvertfall ville ha en spesifisering før det ble snakk om en betaling. Jeg fikk en purring og en spesifisering med en dags mellomrom.

Som sagt, mitt perspektiv er at den samlede summen er svært mye høyere enn forventet (det dobbelte og vel så det).  Men jeg ønsker å angripe dette på en seriøs måte. Planen er følgende:

1- Be om spesifisering på timebruk også, ikke bare deler
2. Poengtere at regningen for delene ikke harmonerer med det som er installert, og at delprisene er høye.
3. Igjen gjenta at det ble skissert ett omfang som var endel mindre (hvertfall slik jeg oppfattet det).

Men hva bør jeg gjøre med betaling? Holde igjen alt? I første omgang betale det jeg mener er en fornuftig betaling, og la resten være opp til forhandlinger? Hva med hvordan man skal bli enig om pris? Hente inn en takstmann som verdsetter arbeidet? Bare holde meg til omfanget som opprinnelig ble skissert? Jeg har ingen intensjon om å "snike meg unna å betale", jeg ønsker å betale for en jobb som blir gjort, men per nå synes jeg prisen som er skissert ikke "harmonerer med virkeligheten"

Har de noe ansvar for at delelisten ikke harmonerer med virkeligheten (såvidt jeg kan bedømme), eller kan de bare vifte det bort med at det det ble gjort en feil? (til tross for at den er særdeles detaljert).

   #1
 5,416     Langhus     0
Du betaler den avtalte prisen og bestrider kravet på resten (Da kan den ikke gå til inkasso).
For delene ber du rørlegger komme og påvise hvor de forskjellige delene er benyttet.
Timer er verre. En mulighet er å henvise til tilbud og be om en forklaring på økningen. Alt finne "gjengs" pris på tilsvarende jobb.
Signatur
   #2
 765     Østfold     0
Vel, hvis det ikke er avtalt noen ting, så kommer du neppe langt med hva som er dine forventninger. At det løselig og udokumentert er antatt to dager holder ikke. Er det brukt rundt 30 timer, så er det jo nettopp det. At noe tar lengre tid en antatt skjer hele tiden, med ulike årsaker til grunn. At noen skal jobbe to dager gratis på dine eiendeler fordi du forventer det virker en smule optimistisk.

Man kan alltids forsøke seg med "gjengs pris", dvs f eks en takstmann takserer arbeidet, men slike takster er som regel høye, eller du får et par andre firmaer til å gi deg et tilbud på den jobben som allerede er gjort (regn med stor motvilje og stor kollegial lojalitet).

At det er fakturert flere deler enn hva som er brukt retter de nok opp i.

Du bør betale den delen som er ubestridt fra din side. Denne summen kan leverandøren lovlig beregne renter på fra forfall til betaling skjer.
Du stiller jo i en langt bedre forhandlingsposisjon når du har bevist at det ikke er manglende betalingsvilje eller -evne som ligger bak dine innsigelser.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 3,216     0

Vel, hvis det ikke er avtalt noen ting, så kommer du neppe langt med hva som er dine forventninger. At det løselig og udokumentert er antatt to dager holder ikke. Er det brukt rundt 30 timer, så er det jo nettopp det. At noe tar lengre tid en antatt skjer hele tiden, med ulike årsaker til grunn. At noen skal jobbe to dager gratis på dine eiendeler fordi du forventer det virker en smule optimistisk.

Man kan alltids forsøke seg med "gjengs pris", dvs f eks en takstmann takserer arbeidet, men slike takster er som regel høye, eller du får et par andre firmaer til å gi deg et tilbud på den jobben som allerede er gjort (regn med stor motvilje og stor kollegial lojalitet).

At det er fakturert flere deler enn hva som er brukt retter de nok opp i.

Du bør betale den delen som er ubestridt fra din side. Denne summen kan leverandøren lovlig beregne renter på fra forfall til betaling skjer.
Du stiller jo i en langt bedre forhandlingsposisjon når du har bevist at det ikke er manglende betalingsvilje eller -evne som ligger bak dine innsigelser.


Det er ett problem av avtalen er så løs, jeg trodde det var en ganske liten jobb (og det inntrykket har blitt forsterket av samtaler før oppdraget ble gjort). Kanskje er det optimistisk, men denne mangelen på samsvar er ikke bare mitt problem. Firmaet har heller ingen dokumentasjon på det motsatte, og de må også sannsynliggjøre at noe annet ble sagt. Men nok om det, ting er jo dessverre som de er per i dag.

Da tror jeg at jeg betaler for to dagers arbeidet. Omfanget av delen tror jeg at jeg venter litt med siden det er såpass mye uklart der. Tror jeg forslår en befaring med bedriften først.
   #4
 12     Nordstrand     0
Regel nr 1 er å skrive kontrakt, men hjelper ikke deg nå.

Det er litt vanskelig å gi det et generelt råd med så lite informasjon. Hvor store summer snakker vi om her? Har du oversikt over hvor mye tid de har brukt? Hvor er arbeidet blitt utført? Hvor lang tid har det gått fra du fikk første regning og du tok kontakt? Hvilken dato har brukt som rentedato?

Er det et seriøst firma kommer de garantert til å rette opp i feilen med deler. Forsikelsesrentene kan de nok også gjøre noe med. Men har de faktisk brukt 4 dager på anlegg er det litt problematisk å be de faktuerere for 2.

Ander du hvor mye tid de faktisk har brukt?


  (trådstarter)
   #5
 3,216     0

Regel nr 1 er å skrive kontrakt, men hjelper ikke deg nå.

Det er litt vanskelig å gi det et generelt råd med så lite informasjon. Hvor store summer snakker vi om her? Har du oversikt over hvor mye tid de har brukt? Hvor er arbeidet blitt utført? Hvor lang tid har det gått fra du fikk første regning og du tok kontakt? Hvilken dato har brukt som rentedato?

Er det et seriøst firma kommer de garantert til å rette opp i feilen med deler. Forsikelsesrentene kan de nok også gjøre noe med. Men har de faktisk brukt 4 dager på anlegg er det litt problematisk å be de faktuerere for 2.

Ander du hvor mye tid de faktisk har brukt?


Jobben var i utgangspunktet ganske liten (sånn jeg oppfattet det), jeg gjorde endel research og prøvde å finne ett anbefalt firma. Vi snakket sammen på telefon, og ble enig om å ta det etter medgått tid, iogmed at det var en såpass liten jobb, og det ble heller ikke foretatt noen befaring på forhånd av samme grunn. Det ble skissert to dagers arbeid. Regningen ente på omlag 65 000. Det ble fakturert 4 dagers arbeid. Jeg har ikke helt oversikt over hvor mye tid som ble brukt da jeg er (og var) i arbeid, og ikke satt hjemme, men jeg har ikke fått en spesifikasjon på hvordan de mener de 32 timene ble fordelt heller, til en viss grad kan jeg nok vurdere sannsynligheten om jeg får dette.

Jeg tok forøvrig kontakt umiddelbart etter jeg fikk første regning (som ikke var spesifisert i det hele tatt, men det viste seg senere at det ikke var hele beløpet). Jeg fikk også ett par uttalelser om delkostnader underveis i arbeidet som jeg ikke føler harmonerer overhodet med det endte opp med.
   #6
 270     Eidsvoll     0
Kan det være så enkelt at det ble brukt flere mann, slik at de derfor fakturerer flere timer?
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 3,216     0

Kan det være så enkelt at det ble brukt flere mann, slik at de derfor fakturerer flere timer?


Det tror jeg ikke. For å oppklare, per i dag så er det ikke nødvendigvis slik at det er uforståelig på noe vis at de kan ha brukt 32 timer. Jeg må få litt mer informasjon angående det fra de fra det, og sammenlikne med informasjonen jeg har. Hovedproblemet er det jeg oppfatter som ett stort misforhold mellom det jeg ble forespeilet, og det regningen plutselig kom på.

   #9
 752     0
Dersom du kan dokumentere at de har "jukset" med delelisten, og har berettighet mistanke om at de også "jukser" med timeforbruket, kan du vurdere en takstering av utført arbeide.

Jeg er enig med det Timberjack sier, dine forventninger spiller liten rolle all den tid du ikke har avtalefestet noe som helst.

Var det ingen tilstede som overså arbeidet, og kan dokumentere timeforbruket?
  (trådstarter)
   #10
 3,216     0

Dersom du kan dokumentere at de har "jukset" med delelisten, og har berettighet mistanke om at de også "jukser" med timeforbruket, kan du vurdere en takstering av utført arbeide.

Jeg er enig med det Timberjack sier, dine forventninger spiller liten rolle all den tid du ikke har avtalefestet noe som helst.

Var det ingen tilstede som overså arbeidet, og kan dokumentere timeforbruket?


Det er de som skal ha penger av meg, spiller deres forventninger noe som helst, når de ikke har en avtale? I en slik situasjon er en manglende konkret avtale ett problem for begge parter dessverre.

Det er ingen som har oversett arbeidet i sin helhet, men har en viss grad av oversikt på når ting har skjedd, men det er vanskelig for meg å si om timebruken er riktig uten å vite når de mener arbiedet har blitt utført.