9,815    21    0  

Faktura fra snekker

 27     Ålesund     0
Fikk et norsk firma, hovedsaklig med arbeidere fra Litauen til å gjøre en jobb hjemme hos meg. I den forbindelse ble en norsk byggeleder fra et annet firma konsultert sånn at jobben skulle bli utført forskriftsmessig og at det ikke skulle oppstå noen problemer med tanke på språk etc.

Jobben ble utført på en tilfredsstillende måte, både ift forskriftene, estetikk og tid. Etter en ukes tid mottok jeg fakturaen fra firmaet som utførte jobben. Jeg betalte den og var meget fornøyd med at saken tilsynelatende var ut av verden.
Noen uker senere kom det dog en overraskelse i postkassen. En faktura fra den norske byggelederen. Der har han fakturert hele fire timer befaring og oppfølging. Dette stusser jeg på og mener selvsagt at det bør informeres om dette på forhånd. All den tid jeg ikke har hatt noen avtale med den norske byggelederen så synes ikke jeg dette er noe jeg skal betale for, men hva tenker dere?
Er det vanlig praksis?

   #1
 7,691     Bærum     0
Hvem hyrte inn konsulenten? Hvis det var byggefirmaet, ble det gjort på din oppfordring?
  (trådstarter)
   #2
 27     Ålesund     0
De hyrte inn konsulenten, fordi de var usikre på hvordan jobben skulle utføres. Det skal dog sies at jeg ringte direkte til konsulenten midtveis i jobben for å få hans vurdering.
  (trådstarter)
   #4
 27     Ålesund     0
Har sendt mail og forklart hvordan jeg ser situasjonen. Venter i spenning...
   #5
 1,463     Harstad     0
Kanskje du skulle betalt 30min for telefonsamtalen, men ikke mer enn det. Regner da med at du ikke har bedt konsulenten befare arbeidet for å besvare ditt spørsmål.
Signatur
   #6
 1,570     Sunnmøre     0
kva jobb vart utført slik dei hadde behov for å leige inn konsulent?
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 27     Ålesund     0
På telefon så forklarte jeg hvordan progresjonen hadde vært, samt at det virket som at det var brukt feil type material (uimpregnert/impregnert). Jeg ba aldri om at han skulle komme å befare arbeidet, men det gjorde han. Etter dette gikk forsåvidt arbeidet på skinner.

Jeg er inneforstått med at jeg kanskje må betale noe. Håper dog det blir litt mer i retning av det Knett forslår.


   #8
 1,570     Sunnmøre     0
men sida firmaet leigde inn ein konsulent nokre timar må det jo vere noke meir bak, bærende konstruksjon eller liknandes. Eit vanleg tømrarfirma leigar ikkje inn konsulent for å vurdere estetikk, forskrifter og tid...verkar heilt søkt for meg det.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 27     Ålesund     0
De skulle erstatte/bytte deler av bunnsvilla på tre av fire sider av huset mitt fra 1912.
Jeg hadde innhentet anbud fra fire andre firma og de jeg endte opp med var på langt nær de billigste, men de hadde generelt meget gode vurderinger og jeg ble anbefalt disse av noen naboer litt bort i gata.
  (trådstarter)
   #10
 27     Ålesund     0
Da har jeg fått svar fra konsulenten. Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva han mener.. Limer inn mailen her og sensurerer navn etc :

Viser til vedlagte fakturagrunnlag fra oss og til rapport fra befaringen. Vi har fakturert BLABLABLA AS for vårt oppdrag på Adresse 123. Vi ble kontaktet av BLABLABLA for å gi faglige råd i forbindelse med utbedringen. Det er naturlig at BLABLABL får dekket sine kostnader i forbindelse med oppdraget - befaringer og arbeidsledelse er en del av dette. Minner om at du i løpet av oppdraget kontaktet meg direkte for å gjennomgå løsning og utførelsesmetode, da du ikke var helt konfortabel med valgt løsning. Jeg mener at BLABLABLA bør kunne fakturere deg også for nødvendig arbeidsledelse. For dette oppdraget valgte de å benytte oss til dette.

Mvh
Jens Jensen

Noen innspill folkens?
   #11
 3,277     I huset mitt     0
Hele saken står om 4 timer?
Hvis du er fornøyd med jobben denne eksterne byggelederen/konsulenten gjorde, er ikke 4 timer betaling (så lenge det var 4 timers jobb) ok å betale for?

Skjønner at det ligger et prinsipp bak dette, men likevel begrensa kostnad og sånn sett billig læring om at man må avklare oppdragsgiver på forhånd.
   #12
 6,009     Finnmark     0
Du ringte konsulent og han kom på befaring.....
Etter det jeg skjønner var det nødvendig for å få bra resultat, siden det var en utfordring byggeteknisk!
Bare betal, og gled deg over en bra jobb som er gjort;)
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 27     Ålesund     0
Jeg har forståelse for at jeg må betale for noe, altså den timen der jeg tok kontakt. Poenget mitt er at dette er en prinsippsak. Jeg har ikke for vane å kaste tusenlapper rundt meg, men det er mulig at det er fordi jeg er sunnmøring, hva vet jeg? Om jeg er fornøyd med resultatet er ikke så veldig vesentlig når jeg føler at det skrives timer med gaffel. Jeg stiller også spørsmålstegn ved praksisen her. For meg ser det ut som at konsulenten fakturerer oppdraget to ganger, ref mailen hvor han skriver at han har fakturert firmaet og det faktum at min faktura også kommer fra konsulenten.

Jeg har ikke intensjon om å snyte noen for penger, så lenge ingen prøver å snyte meg. Fire timer her og fire timer der, det blir fort penger av sånt... Spesielt når timeprisen er 850,- u/mva.

   #14
 3,277     I huset mitt     0
Er denne konsulenten også sunnmøring?
Spøk til side, det kan jo være at denne konsulenten har spredd timene sine på deg og snekkerfirmaet?
Jobba konsulenten 4t for deg, så er det vel naturlig at du betaler for 4 timer?
Hva konsulenten gjør imot det andre snekkerfirma er (burde) sånn sett (være) likegyldig for deg.
   #15
 6,009     Finnmark     0
Du nevnte i telefonen at du trodde det var brukt feil materialer.........syns det er kvalitetssikring at konsulenten mente at befaring var nødvendig.........og han sa kanskje også det i telefonen?
Ditt innlegg er at du er misfornøyd med fakturaen du har fått!
Uten denne konsulenten så kanskje du hadde skrevet innlegg om dårlig utført arbeide som kanskje hadde kostet ti ganger mer Wink
Skjønner godt at du ikke vil betale for mye, men i denne saken tror jeg du bør betale faktura....
Du har selv ringt konsulenten og startet taksameteret, så i den forstand har du en dårlig sak å gå videre med.........
Signatur
   #16
 7,691     Bærum     0
Her er jeg enig med TS. At byggefirmaet har behov for en konsulent er TS uvedkommende. Mangler de kompetanse skal vel ikke TS betale for det. At han ringte konsulenten som ønsket å gjøre en befaring er i grenseland. Det kan sees på som et eget oppdrag fra TS til konsulent. Da må det i tilfelle fakturerer separat for denne henvendelsen. Konsulenten burde også opplyse TS at han ville foreta en befaring og fakturere for denne. At dette kun er 4 timer er i mine øyne ikke avgjørende. Var befaringen avgjørende for at byggefirmaet gjorde en riktig jobb burde TS i alle fall ikke betalt. Man kan ikke fakturere ekstra for inkompetanse.
   #17
 6,440     tromsø     0
Hadde ikke konsulenten gjort noe arbeid og utførelsen ble feil..ville oppdragsgiver vært misfornøyd. Her i trømsø må polakker overvåkes konturnuerlig for å få et ønsket resultat. 4timer holder ikke her. Det er smart at en får noen å kontrolere arbeidet, som er nøytral.
   #18
 2,018     Strømmen     0
Dersom man ringer en konsulent for å spørre om råd, så er
det vel ganske klart at må betale for det, men saken blir jo
kompleks, siden det var firma som gjorde jobben som først
engasjerte konsulenten...
Konklusjonen er ikke lett, men TS må nok påregne å betale
sin del, siden han egentlig skulle forholdt seg til firma som
gjorde jobben... at TS kan videreføre sine kostnader mot
firma som gjorde jobben, siden de ikke hadde kompetanse
til å utføre det de skulle gjøre, blir jo det springende punkt..
Signatur
   #19
 7,691     Bærum     0
Det er ikke det som er problemstillingen. Firmaet hyret inn hjelp fordi de manglet kompetanse. Det var ikke TS som hyret inn konsulenten. Det er jo en totalt misforstått hvis man mener at oppdragsgiver skal betale underleverandører på en jobb hvis dette ikke er avtalt. At det kan være lurt å hyre inn en kontrollør til å sjekke er jeg enig i, men det er en helt annen sak.
   #20
 6,009     Finnmark     0
Jeg har lært meg at å ringe konsulenter, advokater og takstmann kan bli dyrt......
I denne saken har TS ringt konsulent for bistand, det er vel saken i et nøtteskal........
Signatur
  (trådstarter)
   #21
 27     Ålesund     0
Jeg betaler gladelig for den timen det er fakturert ifb med at jeg tok kontakt, men at det faktureres for tre timer før dette, det har jeg problemer med. Har sendt ny Mail til konsulenten og forklart dette på nytt.
Håper det løser seg.