42,969    57    3  

Hvilken stekepanne er bra?

 22,342     Akershus     0
For mange år siden kjøpte jeg en stekepanne på Ikea i 365 serien. Den hadde et litt "mykt" teflon belegg og holdt seg relativt bra. Svigerfar mente vi måtte ha noe bedre og vi fikk stekepanne fra Gastrolux. Der løsnet belegget raskt og vi fikk ny som heller ikke varte lenge. Jeg kjøpte så en ny stekepanne på Ikea, en tyng svart en med "hardt" belegg slik som på Gastrolux. Nå begynner dette belegget å bli mindre pent.

Er det noen som vet hor lenge en stekepanne skal vare, og hvilke panner er bra?
Husk dette under oppussing: Lagre kvitteringer, bilder og avtaler i Boligmappa. Logg inn her

   #2
 371     0
så lenge på dette og guruene på nettet mener at pannene med titanoverflate holder best ettersom det ikke er noe belegg som kan løsne. Det er alikevel et problem med at karbonrester setter seg fast og fyller porene over tid så konklusjonen ble at bruk og kast var tingen ettersom belegget blir enten utslitt eller fylt med drit uansett.

Driver nå og surrer med en jernpanne (jøtul), men den er håpløs til annet enn kjøtt. Funker de virkelig ikke med olje, men bare med smør? (fett)
   #3
 340     Nord-Norge     0
Har forsøkt med både dyre og billige stekepanner, og har kommet frem til at med vårt bruk, så holder de kanskje 2 år før teflon belegget er slitt så pass mye at den ikke er bra lengre. Uavhengig av pris.
Vi har sluttet å kjøpe dyre panner, og heller kjøpe billige som vi bare kasserer når de blir dårlige, uten å ha dårlig samvittighet. Det eneste jeg irriterer meg litt over med billige steke panner, er at godset i dem er litt for mykt, og det ofte blir kast/bulker i steke panna. Det slipper du ved å gå litt opp i pris.
Nå kjøper jeg bare stekepanner på rema, eller coopèn når de er på tilbud, og maten, den blir god den Smile
   #4
 1,943     0
Mulig at støpejernspanner frå f.eks Le Cruiset kan fungere til andre ting, f.eks fisk. Dei har belegg oppå, men veit ikkje heilt kva dette er.
   #5
 1,029     Oslo     1
Har hatt 2 stykker av de Jamie Oliverpannene og synes ikke disse er et dugg bedre en den i 365serien til IKEA. Har som dalton tenkt å kjøpe billig neste gang. Men et tips til å unngå kast er å ikke ta pannen å skylle den mens den fortsatt er varm da det gir stort sjokk og bevegelse i godset, men dette er kanskje almenkunnskap som jeg ikke fikk med meg før jeg leste dette i en bok som fulgte med ene pannen jeg har hatt.
   #6
 144     1
Kun god gammel jernpanne som gjelder! Ulempen er at man nesten ikke får tak i det lenger. Fordelen er også at panna bare blir bedre og bedre jo mer man bruker den
Stek på moderat varme med ekte meierismør. Ikke noe problem å steke alt fra pannekaker til fisk i en slik panne.
Maten smaker dessuten langt bedre enn i en teflon-palmeolje marinade..

   #9
 2,297     Ski     0
Styr unna Jamie Oliver panner, værre dritt enn det er det vel ikke mulig å få tak i. Greit at man kan reklamere på de, men når alle er like dårlige så er det liksom en begrensing på hvor mange ganger man gidder å be om ny. Kjøp billigeste du kan finne, da kan du i hvertfall kaste den med god sammvittighet en gang å året. Eneste panna vi har hatt som fungerer mer enn 1 år er ei støpejernspanne, men det er ikke like lett å steke i de som i de med plastbelegg.
   #10
 817     Haugesund     0
For å gjøre det helt klart: Det finnes mange typer støpegodspanner på markedet, men det er kun Høyangs Brasseri-serie som er den ekte uten belegg.
Så: unnskyld J-R. Det var du som var først ute med god, gammeldags støpegodspanne.  Ingenting slår den  Wink
   #11
 118     S-T     0
Jeg har 2stk Ikea Favorit, de er kjempegode, synes nå jeg da.
Hadde Scanpan i mange år, den var også god
   #12
 817     Haugesund     0

Jeg har 2stk Ikea Favorit, de er kjempegode, synes nå jeg da.
Hadde Scanpan i mange år, den var også god


Sikkert bra nok hvis du bare steker speilegg og pannekaker og aksepterer at stekepanner er forbruksvare som skal byttes ut med jevne mellomrom.

Men skal du ha ekte vare så finnes det bare én på markedet og den heter Høyang-Polaris Brasserie.
   #14
 144     0

Denne stekepannen i støpegods helt uten noe slags belegg blir bare bedre og bedre med årene.  Har hørt at de gjerne går i arv til neste generasjon.
http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=607670


Kunne ikke vært mer enig!
Jeg har arvet min jernpanne fra bestemor og den er så god at jeg til og med tar den med når jeg reiser på hytta..
Skjønner ikke at folk vurderer noe annet en gang. Jeg steker absolutt ALT i jernpanne - ikke noe problem. Smaken blir uovertruffen..
   #15
 817     Haugesund     0
Og hvilke giftstoffer kan det finnes i panner med belegg ? Hvem vet ?

I støpegodspanner er det bare jern, og det har helsebringende virkning.
   #16
 3,109     Norge     0


Denne stekepannen i støpegods helt uten noe slags belegg blir bare bedre og bedre med årene.  Har hørt at de gjerne går i arv til neste generasjon.
http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=607670


Kunne ikke vært mer enig!
Jeg har arvet min jernpanne fra bestemor og den er så god at jeg til og med tar den med når jeg reiser på hytta..
Skjønner ikke at folk vurderer noe annet en gang. Jeg steker absolutt ALT i jernpanne - ikke noe problem. Smaken blir uovertruffen..


Sløttar begge desse karane her, har sjølv ei sli Høyang panne, som eg fikk når eg flutta på hybel for over 2 tiår sidan, den er idag like fin og like god/bedre.
Den vil nok helt sikkert gå i arv.
   #19
 740     0

Hva koster disse da ? Og det står at pannen kan vaskes i oppvaskmaskin. Dette er omtrent den største synden du kan gjøre mot en støpejernspanne. 

Skal egentlig ikke vaskes i oppvaskmaskin nei. Spesielt uheldig hvis de har trehåndtak.

Ved skjeldne anledninger har våre gått i oppvaskaskinen, men settes da inn med matolje med en gang den er tørket. Pass på å tørke god av overskudds olje under og rundt på utsiden av kanten etterpå.
   #20
 469     Kløfta     0
Husker ikke helt... Mener grillpannen kostet ca 900 mens stekepannen kostet rundt tusenlappen... Pleier ikke å ha våre i oppvaskmaskinen vi heller, selv om det sikkert går an...
   #21
 817     Haugesund     0

Husker ikke helt... Mener grillpannen kostet ca 900 mens stekepannen kostet rundt tusenlappen... Pleier ikke å ha våre i oppvaskmaskinen vi heller, selv om det sikkert går an...



Hvis designet betyr noe, så kan det vel aksepteres at du kjøper en stekepanne som koster dobbelt så mye som den norske dersom den gir like godt stekeresultat.  Tror ikke at Høyang har grillpanne.
   #22
 244     0
har en panne fra : Jamie Oliver by Tefal , suveren på steking, og belegget holder seg der det skal være- i panna! et lite problem er det alikevel da den er blitt litt bua (sterk varme ? ), slik at den reiser seg litt på mitten men ikke værre en at det funker greit nok.
har hatt mange panner før, bla fra polaris, som mister belegget alt for fort.

har foresten også en jernpanne fra høyang-polaris i skuffen som vi bruker minst! 1 gang i året!!!  fint til de høye biffa!!  Wink
   #23
 817     Haugesund     0
Stekepanner til daglig bruk skal ikke ha belegg. De egner seg kun til å steke egg i ( men ikke bacon ) når de er nye.
  (trådstarter)
   #29
 22,342     Akershus     0
Det eneste jeg irriterer meg litt over med billige steke panner, er at godset i dem er litt for mykt, og det ofte blir kast/bulker i steke panna.
Kona kjøpte en liten stekepanne til 20 spenn på Ikea, etter min mening var det 20 kr for mye. Den sto å vippet på plata og veide 10 gram.
  (trådstarter)
   #30
 22,342     Akershus     0

Kun god gammel jernpanne som gjelder! Ulempen er at man nesten ikke får tak i det lenger. Fordelen er også at panna bare blir bedre og bedre jo mer man bruker den
Stek på moderat varme med ekte meierismør. Ikke noe problem å steke alt fra pannekaker til fisk i en slik panne.
Maten smaker dessuten langt bedre enn i en teflon-palmeolje marinade..
Jeg har en slik gammel panne i skapet som jeg ikke bruker. Det var problemet med vasking. Jeg har hørt man ikke skal bruke såpe på disse, og da er det ikke gøy når pannekakene smaker fisk. Jeg skal prøve denne til kjøtt om en dag eller to og se om det funker for meg.
   #31
 1,943     0
Eg er enig at jernpanner er gode, men erstattar ikkje ei teflonpanne altså. Eg har begge deler. Jernpanna mi er ei over 20 år og feit og fin. Men eg brukar teflonpanna like mykje, særlig til pannekaker, fisk og grønsaker. Jernpanna går til kjøt og kraftigare ting, og jerngrytene blir brukt til gryterettar og wok. Så det er ikkje ente-eller her syns nå eg da.


]Jeg har en slik gammel panne i skapet som jeg ikke bruker. Det var problemet med vasking. Jeg har hørt man ikke skal bruke såpe på disse, og da er det ikke gøy når pannekakene smaker fisk. Jeg skal prøve denne til kjøtt om en dag eller to og se om det funker for meg.


Vasking er eit problem ja. Eg har vaska mi med såpe av og til - det må ein rett og slett gjere... Det hjelper å kopke opp panna med reint vatn - da koker ein del av smak bort.
   #32
 817     Haugesund     0


Kun god gammel jernpanne som gjelder! Ulempen er at man nesten ikke får tak i det lenger. Fordelen er også at panna bare blir bedre og bedre jo mer man bruker den
Stek på moderat varme med ekte meierismør. Ikke noe problem å steke alt fra pannekaker til fisk i en slik panne.
Maten smaker dessuten langt bedre enn i en teflon-palmeolje marinade..
Jeg har en slik gammel panne i skapet som jeg ikke bruker. Det var problemet med vasking. Jeg har hørt man ikke skal bruke såpe på disse, og da er det ikke gøy når pannekakene smaker fisk. Jeg skal prøve denne til kjøtt om en dag eller to og se om det funker for meg.


Finn fram den gamle pannen du og foreta en mekanisk rens av denne med varmt vann og oppvaskbørste uten såpe. Så har du i nøytral matolje og setter den på laveste trinn i ca. 10 min., la det kjølne og tørk vekk oljen med tørkepapir. Stek så sild og fortær den med velbehag og gå fra stekepannen for å hvile middag. Til ettermiddagskaffen foretar du en ny mekanisk rens av pannen med varmt vann og oppvaskbørste uten såpe og steker pannekaker som garantert ikke smaker sild. Det er ikke nødvendig å ta oljeprosessen imellom, men bare hvis pannen virker tørr av og til. Kok aldri ut en stekepanne når den er varm.
Velbekomme !
   #33
 2     Lindesnes     0
Den beste panna jeg har er i støpegods. Den kostet 75 kr på Rema i 2002. Grin Den er prikk lik Høyang sin.  ;D
Signatur
   #34
 469     Kløfta     0
Kan vel ha hatt noe å si for valget at vi har en del kasseroller osv fra samme fabrikant, ja..

Nå skal det sies at vi har både Høyang sin, Jamie sin og diverse andre stekepanner også... Eneste aberet med dem er at de er litt tunge... og dama velger av og til annen stekepanne fordi hun ikke orker å løfte på le creuset pannene...
   #35
 629     Bergen     0
Vi har to stekepanner som har overlevd mer en noen få år. Den ene er den mye omtalte støpejernspannen som man arver fra bestemor. (Det gjorde jeg også.. Grin)
Den andre er en Høyang-Polaris med keramisk belegg i stedet for teflon. Det har tålt både høy varme og stålull i flere år nå. Den hører  til "midt-på-treet" serien til høyang og kostet ca 500 på COOP.

-Ser forøvrig at jeg har gjordt absulutt ALLT feil med stekepannene mine opp igjennom tidene.. Grin
   #36
 1,519     Oslo     0
Jeg har to LeCruset grillpanner i støpejern. En til kjøtt og en til fisk. Funker fint. Superkvalitet som holder til du dauvver og vel så det. Har også en liten stekepanne fra LeCruset, samt en gryte. Topp saker alt sammen. Koster ikke SÅ mye mer enn alternativene.

Teflonpanner blir slitt og jeg ser på det som forbruksvare. De holder noen år, men ikke evig. Kjøpte ny her om dagen, en Tefal - det er noe av det absolutt bedre jeg har vært borti innen slippbelegg. Får se hvor lenge det varer.
   #37
 1,062     Lindesnes     0

Nå skal det sies at vi har både Høyang sin, Jamie sin og diverse andre stekepanner også... Eneste aberet med dem er at de er litt tunge... og dama velger av og til annen stekepanne fordi hun ikke orker å løfte på le creuset pannene...

Helt riktig, som samboer til frøken dings, så kjenner jeg til dette, vi er begge godt fornøyde med stekepanna til 75,- fra Rema, men den er veldig tung, og den blir derfor skjeldent brukt, ett annet problem med denne er at den har treskaft, dette svis innvendig og etter en stund løsner det, da er det rett og slett ett helvete å bruke den, så fort en løfter den opp, så vrir den seg til en an sidene på grunn av det løse trehåndtaket, kan strammes til ett par ganger men så er det stopp.
Stort sett er det to teflonpanner av billig ukjent merke som blir brukt, de begynner nå etter tre fire år å bli slitte og er klare for utskifting.
Men det blir billige, bruk og kast panner her, de har uansett en begrenset levetid, uansett hva de koster.
Gryter er noe annet og der ønsker vi kvalitet.
Signatur
  (trådstarter)
   #38
 22,342     Akershus     0

Gryter er noe annet og der ønsker vi kvalitet.
Grytene solder godt. Jeg har noen fra Ikea og noen andre som jeg ikke vet hvor er fra. Har gatt disse i over ti år. Alle er relativt tykkbunnete.
   #39
 76     0
Jeg kjøpte Fiskars Functional Form på Skeidar. Den er testvinner og jeg er meget godt fornøyd med den. 
   #40
 5,188     Østlandet     0
Dere som liker teflon, hvor tror dere belegget som forsvinner fra panna havner?
Teflon er giftig. Det er merkelig at det er lov å selge slikt i det heletatt.
Når den kastes må den håndteres som spesialavfall.

http://www.tu.no/nyheter/energi/article22582.ece

Min favoritt er støpejernpanna fra Høyang. Som tidligere nevnt, den rengjøres ved å koke opp rent vann.
Signatur
   #43
 43     Ski Kommune     0

Vi har stekepanne og grillpanne i støpejern fra Le creuset, og er meget fornøyd med begge!

http://www.lecreuset.no/Sortimentet/Stopejern/


Jeg synes den grillpannen blir svært varm i håndtaket. (Og så veier den jo et tonn - men det gjør ikke noe - da føler jeg meg mandig når jeg trakterer den på kjøkkenet Tongue.)

   #44
 3,997     Oppland     0
Støpejernspanne er min favoritt, men det krever jo at alle i huset skjønner at den ikke skal inn i oppvaskmaskinen, og for guds skyld ikke vaskes med Zalo!!
   #46
 3,997     Oppland     0
Den skal vaskes i varmt vann uten såpe!

Har du prøvd å steke noe i støpejernspanne som er vasket med såpe?
Du skjønner fort at det ikke er særlig smart.
Såpen fjerner all oljen som har trekt inn i jernet, og alt brenner seg fast de neste 3-4gangene du bruker panna.
Du kan sette den inn i ovnen på grei varme og dekke stekeflaten med olje, da blir den brukende i gjen,men det tar lang tid før den blir skikkelig god igjen.

Og nei, før noen hyler om bakterier og såpehysteri, det trengs ikke såpe.
   #47
 262     Ved siden av naboen     0
Jeg har støpejernspanne  og sverger til denne.

Grunnen til at ei jernpanne aldri skal vaskes med såpe er at du da fjerner fettet/ olja som har trekt inn i godset. Hvis det forsvinner vil ting brenne seg fast og det blir masse arbeid å få dne bra igjen.

Vasker aldri panna med såpe, bare med glovarmt vann. Innimellom fosskoker  jeg vann i den mens jeg skraper den med steikespaden deretter skyller jeg godt og tørker ut av den med papir før jeg smelter litt smør for å smøre den opp igjen.
   #49
 940     Østfold     0
På dette forumet kan man til og med lære mer om hvordan man bør ta oppvasken!!!  Grin
   #50
 602     oppland     0
Har en gammel jernpanne fra begynnelsen av 1900 tallet, brukes kun til biff. Men det er fordi den er så tung. Men gir nydelig smak. Kjøpte endel billigpanner, men da de holdt bare en liten stund bestemte jeg meg for å kjøpe en skikkelig en. Da gikk jeg for en Høyang panne, muligens den het polaris. Valgte den fordi det var 10års garanti på den. Mulig at den het polaris, men det husker jeg ikke nå. Den ble innkjøpt for ca 13 år siden og like fin. Vet det var noe klager på TV2 hjelper deg på denne, da noen av pannene ble ru i overflata etter et par år. Men det har jeg ikke merket noe av. Så hvis jeg skal ha behov for noen ny, kommer jeg til å gå for høyang, defintivt Smile
   #51
 5,432     Akershus     0
Jeg er lite gæærn da. Har to yndlingspanner som har overlevd diverse panner med teflon (som jeg ikke har turt kjøpe og bruke på mange år) titan belegg meg her og titanbelegg meg der som samler noe svart fastbrent som er umulig å fjerne og som kan inneholde gud vet hva av forkullete helseskadelige oljerester.

De to er skikkelige gamle støpjernspanner, den ene av merke Jøtul, som dessverre kommer til å byttes i en ny støpjernspanne grunnet ødelagt (smeltet) håndtak. Jøtul har ikke reservedeler og jeg orker ikke å lage noe mik mak som erstatning.

Hvorfor jeg er gæærn? Sikkert av flere grunner, men en av dem er at jeg ifølge forståsegpåere begår den kardinalfeilen å vaske med zalo. Hver gang jeg har brukt dem, i alle år. Koker ikke inn med ny olje engang, men jeg bruker kun olje i matlaging da pga kolestrolet. ALDRI noe problem med fastbrenning, pannene blir bare bedre og bedre. Skikkelig gæærn....hrm....hrm...

   #52
 194     Romerike     0
Hos meg:


  • Jernpanne til steking av kjøtt. Tåler høy varme, gir god smak. Aldri byttet.

  • Sauterpanne fra Nowo til nesten alt annet. Lett å håndtere, tar liten plass i skapet (avtagbart håndtak), lett å rengjøre og bra belegg som tåler høy varme. Denne er byttet en gang etter at steking av taco-kjøttdeig tok knekken på den. Unngår å tilberede taco-kjøtt i panner med belegg, da dette tilsynelatende tar knekken på belegget. Beste allround-pannen jeg har hatt.

  • Lav stekepanne fra Scanpan med non-stick belegg. Lave kanter, lav vekt og et belegg som ikke er så glatt gjør dette til pannekake-favoritten. Belegget er nok egentlig utslitt, men det passer meg bra. Pannekake-smør kombinasjonen på glatt belegg gjør det vanskelig å steke tynne pannekaker fordi røra sklir i stedet for å fordele seg når man vinkler pannen.

   #53
 602     oppland     0
når jeg rengjør stekepannene, så skyller jeg dem under krana mens de er varme. Da kokes dritten ut, og man slipper å skrubbe. Men hjelper til med oppvaske børsten. Aldri satt de inn med olje el lign,o g de holder seg kjempefine
   #54
 745     Sponvika     0
Hyttestekepanna er med titan, har blitt noen runder med egg og bacon. Er vel nærmere 15 år og bør nok skiftes  snart, og det blir garantert med titanbelegg igjen. Før vask, etter avkjøling tilsettes litt salo og vann så løsner alt dersom noe er fastbrent, men det er jo bare min egen feil.
   #55
 231     oslo     0
Det finnes ikke bedre stekpanner enn deBuyer sine Mineral panner. (http://www.debuyer.com/product.php?id=711&cat=60&background=bleu1)
Disse kan kjøpes til blodpris hos Traktøren, eller til veldig fornuftige (ikea)priser hos http://www.gastronaut.no (som er importøren).

Det som er nevnt tidligere i tråden om å ikke bruke såpe, anbefales også av deBuyer. Se film om hvordan man behandler pannen sine her: http://www.debuyer.com/video.php?id=99
Jo mørkere pannen blir, jo bedre "non stick" egenskaper får den.

Har hatt disse pannen i snart et år, og er SUPER fornøyd. Har aldri likt teflon panner, og kommer aldri til å bruke det heller. Man kan jo bare lure på hvor belegget som slites av havner.. I maten eller i kummen/oppvaskmaskinen?