13,597    17    1  

Hjelp, Klipperen har stoppa!

 186     1
Hei

Har en Ariensklipper 6,5 Hk (tror jeg) Solid klipper....
Men......nå har den stoppa. Jeg mener på at det er en Briggs&Stratton motor.....kan komme med mere utfyllende info senere....om nødvendig...

Jeg holdt på å klippe og så stoppa klipperen opp fordi det fylte seg opp med gress under (den ble kvelt på sett og vis)

Deretter begynte den å lage litt lyder og ryke litt. Den ble veldig varm. Og startsnora var koplett umulig å dra ut. Jeg lot den stå og kjøle seg litt ned, og klarte etterhvert å dra litt i snora, men da kom det mange lyder og det begynte å ryke.

Jeg har lyst å prøve å fikse den selv....kan noen hjelpe meg med diagnosen og evt hva jeg skal gjøre?

Mvh Biarte

  (trådstarter)
   #1
 186     0
Her ser du klippertypen jeg har:

Modell:LM 21 S
Motor: Briggs & Stratton, 700 Serie DOV
Materiale: Stål
Fremdrift: Selvgående m/bakhjulsdrift/
trinnløs variabel kjørehastighet
Klippebredde: 53 cm
Klippehøyde: 6 stillinger, 25-100 mm
Høydejustering: 4 spaker
Håndtak: Ergonomisk
Klippefunksjon: Oppsamler 90ltr/bakutkast/BIO
Hjul: Store bakhjul med differensial og kulelager
Drivstoff: 95 oktan, blyfri bensin
Motorolje SAE 30
Vekt 47 kg
   #2
 5,745     0
Mest sannsyling har du "brent" motoren, dvs. motoren har blitt for varm. Da kan motoren innvendig få så store skader at overhaling eller utsktifting er einaste løysing.
Dårlig prognonser for slike, men du kan være heldig.
Skur ut tennpluggen og fyll litt motorolje nedi og dra ein del ganger i snora for å sjå om den går lettere. Sjekk også at det er noko motorolje på motoren.
Eg har klart å redda ein slåmaskin etter tilsvarende symtomer, men heilt som før vart den ikkje.
  (trådstarter)
   #3
 186     0
Uffda...det hørtes ikke bra ut.

Er vel lite jeg kan gjøre som ikke har erfaring med å reparere gressklippere da.....bortsett fra det du nevnte....

Får dratt i snoren nå, men hver gang kommer det litt røyk ut og motoren viser ikke antydning til å starte.
   #4
 3,042     Akershus     0
Nå aner jeg ikke noe om motoren på denne maskinen, men å plukke toppen av burde være rimelig rett frem og da burde du kunne se en evt. skade. Typisk har stempelringene smuldret opp og hatt fest på sylinderveggen eller stemplet ligger nede i motoren i tusen knas.

Siden motoren nok er gått heden så er det lite å tape på å lære seg å mekke litt.  Wink
   #5
 22,342     Akershus     0
Er det olje på den? Er det fult med gress innunder dekslene på motoren slik at det hindrer luftstrømmen?

Er du sikker på at du ikke har slått borti noe med ljåen?

   #6
 4,110     Akershus (Follo)     0
Hvis den stoppet brått så kan svinghjulet ha klipt kilen så det ikke lenger står der det skal.
Det medfører feil tenningstidspunkt. Og dermed blir det gjerne bare noen rare snøftelyder og ingen start.

De B&S motorene jeg har vært borti henter/leverer  ikke kjøleluft gjennom klippepannen. Noen Honda motorer gjør det.

Du har selvfølgelig rensket klippepannen for drit? Hvis ikke, så er jo det det første du gjør.
Signatur
   #7
 923     0
Som sagt, kilen til svinghjulet kan ha gått, da vil den få feil tenning, i nøden kan du sette på svinghjulet der det skal være utan kile og dra godt til for å starte.

Viss den gikk tungt til den ble kald, er eg rimelig sikker på at det er snakk om en varmskjæring, det skjer som oftest som følgje av dårlig kjøling(gress under ståldekslet og på svinghjulet), men kan og skje som følgje av mager blanding og/eller feil tenningstidspunkt.
Verken blanding eller tenning er justerbart på disse(noen eldre har justering av blanding).

Hadde det vært en sideventiler så hadde det vært lett å demontere topp og slikt for å kikke litt, men dette er nok en toppventilert motor med  direktevirkende kam eller noe i den dur, så er nok litt verre.

Ettersom eg har forstått er ikkje B&S motorer så dyre  da.

Sett motoren med plugghulle pekende så oppover du kan, fyll opp diesel først, så sviv litt på den når det har trekt ned, så fyller du med tynn olje(ATF, hydraulisk  eller noe "vannskvip" frå Shell), i plugghulle selvfølgelig.

La det trekke godt ned. Skift olje etterpå og prøv å start. Varmskjæring er som oftest stempel/sylinder som får for liten klaring.

   #8
 22,342     Akershus     0

Får dratt i snoren nå, men hver gang kommer det litt røyk ut og motoren viser ikke antydning til å starte.
Har du lagt klippern på siden? Da kan du ha fått olje på steder du ikke burde hatt den. Det kan være så enkelt.
   #9
 745     Sponvika     0
Kupper denne litt, skal skifte drivrem for framdrift. Må jo legge den på siden men hvilken??
   #12
 22,342     Akershus     0
Jeg vet ikke eksakt hvilken det er, men på de fleste andre funker det greit så lenge tennpluggen er opp.
   #13
 4,110     Akershus (Follo)     0
Let etter gummislange fra veivhus til luftfilterhus.
Legg den med den siden opp.
Finner du ikke slangen så er det nok trygt å legge den med den siden opp som luftfilteret sitter på.
Signatur
   #14
 22,342     Akershus     0
Men er ikke en del av problemet at oljen kommer inn ved ventilene på de sideventilerte motorene, kanskje det er fra veivhusventilasjonen den kommer. Hvis pluggen er opp vil ventilene og luftfilter/forgasser/bensintank være godt over oljenivået på de modellene jeg kommer på. Det er også en stor fordel at tanken er forholdsvis tom.
   #15
 4,110     Akershus (Follo)     0
Motoren skal stå i "feil" stilling bra lenge for at det skal komme nevneverdig med olje fjennom ventilføringene. Plassen er jo allerede opttatt av ventilstammene.  ;)

Men veivkasseventilasjonen er ikke laget for å holde på olja om den havner under oljenivået. Renner den gjennom der så havner den i luftfilteret. Når du så starter suger motoren i seg dette. Dessuten ødelegger du filteret. Det er mange posisjoner som gjør at ventilasjonen ikke havner under oljen, alle er OK. Egentlig er ned den eneste som ikke bør velges.

Jeg er helt enig i at det er lurt med tom tank. Benytt gjerne muligheten til å drenere den for vann og bøss.
Signatur
   #16
 745     Sponvika     0
Takk for bra hjelp, får sveive innom Norsk Maskinservice for å høre om de har drivreim og et nytt luftfilter til den 22 år gamle klipperen som har vært trofast i alle år.
   #17
 22,342     Akershus     0

Motoren skal stå i "feil" stilling bra lenge for at det skal komme nevneverdig med olje fjennom ventilføringene. Plassen er jo allerede opttatt av ventilstammene.  ;)
Aner ikke hvordan oljen kommer til de forskjellige stedene. Jag passer bare på at den ikke kommer dit. I ett tilfelle hadde en leieboer hatt klippern stående på siden hele vintern, Da oste det godt.

Dessuten ødelegger du filteret.
Skumgummi filtrene skal være satt inn med olje, men da fersk olje. Papirfiltre er noe annet, det har vel Quantumen.