4,558    5    0  

BSH Service og "fastpris"-oppdrag

 345     Rett utenfor Oslo     0
Hei.

Jeg har hatt en opplevelse med serviceavdelingen til BSH jeg ønsker å dele.

For et par uker siden røk vaskemaskinen.  Et par raske søk på nettet avslørte at det var overveiende sannsynlig at det var børstene som var utslitt, og jeg bestilte service hos BSH.  Et par dager senere dukket en hyggelig servicemann opp.  Han dro frem maskinen, åpnet baklogget, byttet børster, satte på baklokket, skjøv maskinen på plass og testet maskinen.  Hele operasjonen tok ca 20 minutter.

Prisen var 1715 smekkers inkl mva.  Fastpris sa karen.

Pga en tilfeldighet fikk jeg vite at samme kar hadde vært hos en bekjent et annet sted i kommunen for å fikse en oppvaskmaskin.  Her var han ca 30 minutter og regningen lød på 675 inkl mva.

Jeg synes det var uforholdsmessig stort avvik på prisen vi betalte, sendte en mail til BSH og fikk et god dag mann økseskaft-svar i retur.  En viktig opplysning var at børstene kostet 366 + mva.

Situasjonen er altså

1) Jeg har betalt 1006 kroner (eks mva) for en 20 minutters jobb.

2) Min kompis som fikk besøk av samme servicetekniker samme dag har betalt 540 kroner for 30 minutters jobb.

Jeg sendte en ny mail til BSH for å få en forklaring på avviket.  Etter et par purringer fikk jeg et svar av typen "jeg må huske på at prisen inkluderer forberedelse, reisetid t/r samt reparasjonstid hos kunde" og "fastpris er innført for å gi forutsigbarhet for deg som kunde". Altså et ikke-svar.

Forutsigbarhet my ass.  Jeg aksepterer at minste fakturerbare enhet eksempelvis er en halvtime, men jeg synes det er unfair å definere en spesiell type reparasjon som fastpris og doble arbeidspengene.

Jeg er forberedt på å betale det det koster, men ikke å bli lurt.



/r

  (trådstarter)
   #2
 345     Rett utenfor Oslo     0

Neste gang bytter du børster selv......Du bruker sikkert 30 min..det hjelper med en lommelykt...Veiledning finner du her: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=8262.30;wap2 For å få rette børster må du ved bestilling oppgi PNC nr om står over luke... :)


_Det_ har du rett i.  Jeg var usikker på hvor vanskelig det var, spurte noen bekjente som heller ikke hadde gjort det før og med huset fullt av unger så var det om å gjøre å få den i drift igjen.
   #3
 314     0
Og neste gang du kjøper vaskemaskin, kjøper du med børsteløs motor. ;)

Fordelen med BSH er at de har alle deler i nettshopen sin, slik at man enkelt kan bestille hva det måtte være og bytte selv. Der har alle andre produsenter mye å lære.
   #4
 22,342     Akershus     0
En annen hvitevareimportør tar ca 900 spenn for oppmøtet.

Hadde denne tatt denne jobben ville det kommet på omtrent det samme uansett.

To drosjeturer koster fort det samme som et oppmøte...