18,712
33
2
Gjesteparkering - fellesområde
1,574
Trondheim
0
Ble gjort oppmerksom på følgende fra leietagere:
Sameiet har parkering i kjeller for en bil per leilighet, og det er satt av ekstra felles P-plass utenfor bebyggelse. Antallet plasser er slik at summen dekker kommunens krav om 1,5 p-plass per boenhet (m.a.o 0,5 plass per leilighet utenfor). Fellesparkeringen er skiltet med blå P-skilt og underskilt Personbil. Følgelig gjelder offentlige p-regler. og ikke private (som ved svarte P-skilt). Parkeringsselskapet (kommunalt) som kontrollerer, gir kontrollavgift om det er en bil med grønne skilt som er parkert på disse plassene.
Følgelig fikk håndverkeren kontrollavgift da han var innom med sin Vito , mens nabobilen av samme type - med hvite skilt gikk fri.
Bilene er i utvendige mål identiske, selv om grønne/hvite skilt gjør de til å være i to ulike avgiftsklasser for registrering. Jeg ble noe forundret over at jeg ikke klarer å google noen avgjørelser omkring dette temaet mht parkering.
Eneste jeg finner er at man kan ha P-plasser med underskilt vare-/lastebil som er tiltenkt næringsaktivitet, men det er i mitt hode absurd at en grønnskiltet bil må parkere på en slik - all tid grønnskiltene vel er tiltenkt biler som kan være både person- og varebiler.
Jeg er trygg på at det blant forumets kloke hoder er noen som har vært borti tilsvarende problemstilling. Enten som grønnbilinnehaver med kontrollavgift elelr noen fra andre siden :)
Tilbakemeldinger mottas med takk, alternativt må jeg budsjettere med noen kontrollavgifter i tiden fremover.
Sameiet har parkering i kjeller for en bil per leilighet, og det er satt av ekstra felles P-plass utenfor bebyggelse. Antallet plasser er slik at summen dekker kommunens krav om 1,5 p-plass per boenhet (m.a.o 0,5 plass per leilighet utenfor). Fellesparkeringen er skiltet med blå P-skilt og underskilt Personbil. Følgelig gjelder offentlige p-regler. og ikke private (som ved svarte P-skilt). Parkeringsselskapet (kommunalt) som kontrollerer, gir kontrollavgift om det er en bil med grønne skilt som er parkert på disse plassene.
Følgelig fikk håndverkeren kontrollavgift da han var innom med sin Vito , mens nabobilen av samme type - med hvite skilt gikk fri.
Bilene er i utvendige mål identiske, selv om grønne/hvite skilt gjør de til å være i to ulike avgiftsklasser for registrering. Jeg ble noe forundret over at jeg ikke klarer å google noen avgjørelser omkring dette temaet mht parkering.
Eneste jeg finner er at man kan ha P-plasser med underskilt vare-/lastebil som er tiltenkt næringsaktivitet, men det er i mitt hode absurd at en grønnskiltet bil må parkere på en slik - all tid grønnskiltene vel er tiltenkt biler som kan være både person- og varebiler.
Jeg er trygg på at det blant forumets kloke hoder er noen som har vært borti tilsvarende problemstilling. Enten som grønnbilinnehaver med kontrollavgift elelr noen fra andre siden :)
Tilbakemeldinger mottas med takk, alternativt må jeg budsjettere med noen kontrollavgifter i tiden fremover.
Signatur
Da vil dere vel gå fri for kontrollavgiften?
Send en mail til Trondheim Parkering, med krav om begrunnelse for kontrollavgiften.
Trondheim parkering er kanskje en av de beste i landet på servicenivå. Så jeg regner med du vil få ett godt begrunnet svar.
I skiltforskriften kap 6 om opplysningskilt § 12, skilt 552 fremgår det "Dersom underskilt angir at parkering er forbeholdt bestemte kjøretøy- eller trafikantgrupper, er parkering forbudt for andre."
Underskilt fremgår av skiltforskriften kap 9 og underskilt 807.1 sier personbil.
Det absurde resultatet av dette er faktisk slik som TS sier, at kun personbiler kan parkere der, varebil med grønne skilter er kjøretøygruppe N1 og derfor ikke definert som personbil.
NB!
La meg for orden skyld gjøre det klart at jeg kun opplyser om et regelverk, som sikkert i dette tilfellet oppfattes som sterkt urimelig. Jeg lager ikke lovene, jeg forsvarer heller ikke alle lover, men håper at korrekt informasjon rundt et regelverk er av interesesse, selv om man ikke liker utfallet. For TS vil jeg tro at svar på spørsmålet har interesse, selv om det ikke er det svaret man ønsker.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det er jo tydelig at det går an da. Men jeg ble også overasket over at det var mulig.
Men i klartekst vil det si at du ikke kan parkere din private pick-up på denne plassen. Og årsaken er at biler med en gunstigere avgiftsordning har en annen definisjon enn personbil.
Jeg synes også dette er svært urimelig, men nå er det slik parkeringsselskapet har fulgt regelverket og har hjemmel til å gjøre dette, og det er en bedre hjemmel enn at man SYNES og MENER at dette er urimelig. Personlig SYNES og MENER jeg dette er noe tull, men det hjelper dessverre ikke.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Kjører P-vaktene hvite eller grønne biler?
Parkeringsvaktene kjører biler med hvite skilter og har irriterende nok tillatelse til å parkere mer eller mindre der de vil, såfremt de er ute på "oppdrag".
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Løsningen kan være å gå i dialog med Trondheim parkering. Hør om personbilskiltet er det som er best egnet og hvilke uheldige konsekvenser det gir. Som sagt de er åpen for dialog og har helt sikkert en veldig god forklaring hvis andre skiltplaner ikke er aktuelle.
Hvor strengt slike prinsipper blir håndhevet av ulike p-selskaper skal jeg ikke gå god for. Likeså om jeg hadde plassert Caddyen med grønne skilt på en p-plass for vare-/lastebil. Det er jo analogt med å fortøye en pioner 8 fots jolle i en båtplass til en 50 foter.
Da jeg startet denne tråden, hadde jeg ingen ide om hvor godt jeg traff med å plassere denne i "nabokonflikter". Tydelig at det er det som ligger til grunn.
Jeg lar meg selv, som incognito og andre her inne overraske over at dette er mulig. P-plassene er i utgangspunktet dimensjonert ut i fra personbil størrelse - og meg bekjent er grønnskilta biler tilsvarende.
Selvsagt kan de ikke parkere slik som vist i artikkelen, men jeg finner det vanskelig å drøfte alle muligheter og umuligheter i en slik konstellasjon, og det er selvsagt forskjellig om det er kommunalt eller privat parkeringsselskap.
Og med det, for det kan jo drøftes det også, mener jeg at de kommunale parkerinsgselskapene gratis kan parkre hvor de vil på "egne" plasser (dog ikke ulovlig) men de kommunale kan parkere der de finner det "formålstjenelig", f.eks på handikapplass.
Man kan sikkert skrive side opp og ned hvor grensene går for hva som er lovlig osv, men det har jeg ikke tenkt å gjøre.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Til Incocnito: ville bare peke på at bilen har grønne skilt og i omtalen at det fortrinnsvis skal forholde seg til parkeringsbestemmelsene.
Jeg har dog ikke lagt merke til at kontrollørene her i Oslo kjører med grønne skilter, men har heller ikke kikket etter det.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Gjelder biler som originalt bygges og selges som varebiler. Land Criuiser, de fleste Pick up's, muligens VW Touran m.fl. Modeller som fra fabrikk normalt ikke bygges som varebiler, men som pga særnorske avgifter bygges om til varebiler her, vil f.o.m. 29 april ikke kunne tilbakestilles og omregistreres til personbiler.
Jeg synes det er en underlig løsning av styret. Man risikerer fortsatt at beboere med to privatbiler bruker en gjesteplass og en garasjeplass med denne skiltingen. Hvis man ikke har slike beboere i det man setter opp skiltet, så vil man få det etterhvert, og da vil personbilskiltet vise seg å være utilstrekkelig.
Jeg har forøvrig full forståelse for at styret vil gjøre tiltak mot misbruk av gjesteplasser.
Undres på om det skulle vært sendt noe slikt til styret
Vedrørende gjesteparkering og begrensing til kun Personbil
Vil med dette varsle at undertegnende gjør gjeldende at styret ikke har myndighet til å gi enkelmedlemmer særlige rettigheter i forhold til den eiendommen som sameiet forvalter på vegne av dets medlemmer. Ved å sette opp underskilt "personbil" på felles utendørs parkering, vil varebiler med grønne skilt ikke innfri parkeringsbestemmelsene. Fellesparkeringen må også være tiltenkt som oppstillingsplass for slik parkering.
Sameiets styre har i sin egenart et objektivt ansvar i å ikke forfordele enkeltmedlemmer i sitt virke som styre. Dette er i sameiets interesse og representerer det kollektive jeg som sameiet utgjør på vegne av samtlige medlemmer.
Om hensikten med underskilt er å begrense bruken, kan underskilt "personbil" erstattes med "maksimalt 8 timer". På denne måte vil sameiet kollektivt begrense bruken av oppstillingsplassene til det formål de er tiltenkt, gjesteparkering.
Det er aldri en god ide for ikke-jurister å prøve å skrive som jurister. Heller ikke her.
Innholdet henger ikke på greip. Eneste fornuftige måte å ta opp dette med styret på en ryddig og høflig måte.
Jeg synes forbud mot alle andre biler enn personbiler i og for seg er en grei måte å gjøre det på. Og klart innenfor hva styret kan beslutte. Den foreslåtte begrensningen på 8 timer er vel mye verre?
Mens det er tydelig at mange av svarene her baserer seg på at dette er å regne som gjesteparkering, starter TS tråden med å si at det egentlig er en p.plass som er ment å dekke kommunens krav om 1,5 p.plass pr. boenhet. Så vidt meg bekjent er ikke dette kravet nødvendigvis myntet på gjester.
En gjesteparkering bør jo absolutt romme håndtverkerbiler, da de jo normalt opererer på dagtid, mens det stort sett er kveldstid de fleste har gjester. Dermed burde ikke håndtverkerbiler by på problemer.
Er det ikke spesielt definert som gjesteparkering, men ekstraplasser for husstandene, er underskiltet også her særdeles feilplassert. Det kan ikke være slik at misunnelige naboer skal styre et offentlig parkeringsselskap. En grønnskiltet bil er faktisk lovlig å ha i privat eie.
Jeg synes TS skal sende dette brevet til styret og eventuelt parkeringsselskapet, men utelate 8 timers forslaget. Blir det ikke positivt mottatt bør avisene bli tipset.
Er dette egentlig gjesteparkering som man vil unngå at beboerne bruker,vil et slikt underskilt virke mot sin hensikt. Da er det mer effektiv metode å sjekke eierskapet og adressen opp mot kjøretøyregisteret, slik private p.selskaper gjør.
Om det ér gjesteplasser og for å hindre misbruk, vil et underskilt med ordlyden "forbud mot parkering over x antall døgn pr. uke" være mer rettferdig, men sikkert enklere for private enn offentlige selskap å kontrollere.
Dette fungerte fordi sameiet var såpass lite at man kunne ha oversikt over hvilke biler som tilhørte beboere, og som derfor fikk påminnelse om parkeringsregler om de skulle stå på feil plass.
Hvis du parkerer din varebil på et sted der det står at det er reservert personbil, så risikerer du bot.
På samme måte som man risikerer bot hvis man parkerer utenfor angitt tidsperiode, parkerer lenger enn man evt. har betalt for, kjører fortere enn det er skiltet osv.
Om dette er en fornuftig måte å gjøre det på av borettslaget er nå én ting, men hvis en håndtverker parkerer en varebil der det er reservert parsonbiler, så vil jeg egentlig si det er synd for han.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
På denne måten kunne beboere få både håndverkere eller sånne som meg på besøk. ;)
Jeg kunne godt betalt noen kroner for parkering de ganger jeg er der,
men det er vel tvilsomt at beboere som har 2 biler er villig til å betale (f.eks 10-20kr pr time) for at sin bil står der ute døgnet rundt, 365 dager i året...?
Investeringskostnaden vil jo betale seg selv, og vil etter en tid kunne gi sameiet noen ekstra kroner i kassen. Samtidig unngår man mye frustrasjon fra både grønnskiltede besøkende og håndverkere.
Det finnes en utmerket tjeneste som fra Språkrådet hvor ulike instanser har lagt inn sine termer. http://www.termwiki.sprakradet.no./wiki/Personbil
Per begrepsdefinsijn fra Vegvesenet er en personbil en motorvogn under 3500 kilo med inntil 8 passasjerplasser. Fargen på skiltingen har for vegvesenet ingen betydning. Førerkort klasse B gir anledning til å føre slik motorvogn. Det trengs ingen ytterligere opplæring for å kjøre varebil med grønne skilter. Skiltfarge er et ene og alene et avgiftsmessig spørsmål og håndteres av Tollvesenet.
Håndhevingen som parkeringsselskapet har iverksatt vil i så fall medføre at biler med "fremmede" skilter som CD eller militære skilter også skal illegges kontrollavgift da de jf deres vurdering ikke er "personbiler". Etter folk flests, og vegvesenets oppfatning er det størrelse og vekt som avgjør.
Sender denne tråden til Trondheim Parkering og ber om deres tilbakemelding.
Jeg oppdaget til min forbauselse at det foreligger to ulike skilinger ikke langt fra hverandre. Slik jeg forstår det, er det avgjørende hva underskiltet forteller. To vedlagte eksempler viser to underskilt - ene sier parkering forbudt for lastebiler (herhunder varebiler med grønnskilter?) og andre viser kun tillatt for personbil.
Eneste jeg finner som forskjell, er at man har lov å parkere buss, vogntog og campingbil og -vogn på den ene, mens P-vaktene kan skrive som blekket spruter for grønnskilter på den andre (og om noen lurer: JA - nok en kontrollavgift er mottatt - GREM!)
Vi har også fått oss underskilt med personbil etter at Trondheim kommune fikk reguleringen av parkeringen i vårt grendalag. Forskjellen er vel den at de parkeringsplassene som er satt opp rundt i sameiet, ikke er regulert nødvendigvis til besøkende. Her har vi ikke satt noen norm for hvem som skal benytte dem, eller ikke. Bortsett fra nå, etter 36 år, altså hovedsaklig for personbiler. Vi vedtok i generalforsamlingen at Trondheim kommune skulle få reguleringen av parkeringsplassene rundt om i grendalaget, og ingenting mere. Når dette skulle overlates til Trondheim parkering, tok vår tidligere styreleder en egenhendig avgjørelse om at de også kunne sette opp underskilt med personbiler. Og slik har det blitt. Mange varebiler har fått bøter, fordi de ikke hadde registrert at disse skiltene hadde kommet opp. Og disse sameierne har også bodd her i grendalaget med sine varebiler i både 10, 15 og 20 år, og aldri hatt slike problemer før.
Det jeg hovedsaklig lurer på er, kan en styreleder uten generalforsamlingens samtykke, få satt opp slike underskilt fordi har finner det hensiktsmessig? Jeg spurte han om grunnen, og fikk til svar at det var for å gjøre det lettere for f.eks eldre mennesker og personer med barnevogner å kunne parkere nærmere. Til opplysning, så har vi på nåværende tidspunkt ingen restriksjoner for å kjøre inn i tunene og kunne slippe av disse. Det er heller ingen garanti for at de skulle kunne finne seg en plass nærmere tunene ved å bortvise de i gjennomsnitt 2 varebilene som sogner til hver av de 4 p-plassene rundt om i grendalaget. (Hver av de 4 p-plassene har plass til ca 10-15 biler) Og varebilene er henvist til parkering langs den kommunale vegen, som også på flere steder befinner seg nærmere tunene enn p-plassene ved garasjene i grendalaget. Altså de eldre og de med barnevogn kan altså parkere nærmere for besøk ved veien som varebilene er henvist til. Hadde vår tildigere styreleder en skjult agenda montro??
Men sameiermøtet har som k-ryeng skriver all mulighet til å omgjøre slike beslutninger ved første korsvei. Sameiere har også en rett regulert i eierseksjonsloven til å kalle inn til ekstraordinære sameiermøter som gir mulighet til å raskt omgjøre styrevedtak.