12,732    15    1  

Bilder av stålpipe.

 42     Ørsta     0
Kan dere som har montert stålpipe legge inn et bilde av ildstedet og stålpipen og skrive hvem som har produsert pipen og om det er uisolert eller halvisolert startrør?
Dette for å se hvordan de forskjellige pipene tar seg ut.
Husk dette under oppussing: Lagre kvitteringer, bilder og avtaler i Boligmappa. Logg inn her

   #3
 3,387     0
Noen raske bilder fra telefonen av min stålpipe og den ene siden av peisen, ut i hallen.
Bilder av stålpipe. - 28062011198.jpg - Aasg
Bilder av stålpipe. - 28062011199.jpg - Aasg
Bilder av stålpipe. - 28062011200.jpg - Aasg
Bilder av stålpipe. - 28062011201.jpg - Aasg
   #4
 23     Verdens Navle     0
Her er bilde av Jøtul 373 m/ stål pipe. Pipen er hel isolert fra ovn. Husker ikke produsenten i farta. Dette har jeg utført selv, og fikk godkjenning etter kontroll av det Svenske feievesenet uten anmerkninger.
Bilder av stålpipe. - Ovn + pipe.jpg - BOB1
Signatur
   #5
 98     Bergen     1
Hei,

Finn denne installert i dag, men er ikke veldig fornøyd. Likte ikke den lille stussen med uisolert rør som vises rett over ildstedet. Håper å få det skiftet ut med enten uisolert rør frem til 30 cm fra taket eller evt. føre isolert rør helt ned på ildstedet. Andre forslag til løsninger?
Bilder av stålpipe. - ildsted.jpg - GerhardGr
   #6
 433     vestfold     0
Her har ikke montøren giddet å kappe startkoblinga. Det peneste er å kappe den slik at det fullisolerte røret starter 5mm over ovnen. Altså nesten usynlig. Noen produsenter har også et deksel som spennes fast mot ovnen for å skjule startkoblinga.
Signatur
   #7
 817     Haugesund     0
Dagens beste:
Har ikke montert slik selv, men så den på finn.no og synes den var så god at den fortjente å komme med her.

" Så går vi rundt om en peisovnkamin..................tidlig en torsdags morgen "

Bilder av stålpipe. - pipe.jpg - Dias

   #8
 178     0
Må vel være lov å påstå at den plasseringen ødela hele stua? ::)
Signatur
   #9
 817     Haugesund     0
Det var nok satt opp av en Petter Smart som skulle spare penger på å slippe brannmur.
   #10
 6     Norge     0
Noen som vet om man kan bygge stålpipen inn i veggen? Skal ha gjennomgående peis fra kjøkkenet til stua og har tenkt på stålpipe. Men vil helst at denne skal være skjult inni veggen...
   #11
 5,416     Langhus     0

Det var nok satt opp av en Petter Smart som skulle spare penger på å slippe brannmur.
Vil tro det er en gammel åpen peis som er fjernet.

Noen som vet om man kan bygge stålpipen inn i veggen? Skal ha gjennomgående peis fra kjøkkenet til stua og har tenkt på stålpipe. Men vil helst at denne skal være skjult inni veggen...
Meg bekjent skal pipe være tilgjengelig for inspeksjon.
Signatur
   #12
 5,416     Langhus     0
Kan jo legge ut bilder av min stålpipe også, da..

Bilde 1: Peisovn og opp til gjennomføring bjelkelag/tak hovedplan.
Bilde 2: Gjenomføring/Gulv loft.
Bilde 3: Gjenomføring/Skråtak/tak loft.
Bilder av stålpipe. - P1020163.jpg - Jafo
Bilder av stålpipe. - P1020164.jpg - Jafo
Bilder av stålpipe. - P1020165.jpg - Jafo
Signatur
   #14
 5,416     Langhus     0
Det er en glippe på rundt en cm helt nederst, kun synlig hvis du har akkurat "riktig" (eller feil) høyde.
Måtte lete i FDV permen for å finne navnet, Premodul.
Signatur
   #15
 874     Oslo     0
Takker, så veldig fint ut. Synes ikke det er noe pent når den isolerte delen starter lsng over ildstedet. Men en overgang i etasjeskillet går kanskje også an? Er isolasjonen for at det ikke skal være et 500 gr varmt rør i etasjen over, eller er det en annen grunn også?

Kan man f.eks bruke uisolert rør opp på tak hvis ildstedet er i øverste etasje? Hadde dette på ei hytte fra 86, men mye har endret seg fra den tid. Grunnen til at jeg spør er at jeg klusser på et tilbygg. (som egentlig bestod av to soverom, men som nå i tillegg inneholder et bad og et øvre plan...) Der kunne det vært kult med et ildsted på øverste plan. Gidder ikke å ha isolert pipe hvis jeg ikke må