7,035
24
0
DETEKTIV ønkes! Hvordan finne ut om dette er varmerør eller vannrør?
507
Vestfold
0
I vårt hus har vi tidligere hatt vannbåren varme fra oljefyr. Dette er nå fjernet, vann er tappet av systemet og langt de fleste varmerør er fjernet.
I gulvet i kjelleren har vi imidltertid noen VELDIG stygge rør som går inn i veggen (se foto) og som vi nå i forbindelse med rehabilitering av kjelleren ønsker å fjerne. Det store spørsmålet er om dette er gamle rør fra den vannbårne varmen eller aktive vannrør?
Jeg tenkte at enkleste måte å finne ut av dette på var følgende:
METODE 1: Å la alle husets hhv varmt/kaldtvannskraner renne en stund (10 minutter?) for da bør rørene vel endre temperatur om de er aktive vannrør; Ett bli kaldt og ett bli varmt. Er dette riktig tenkt?
METODE 2: For ekstra sikkerhet lurte jeg på om man kunne "punktere" ett av rørene (f.eks med et tynnt bor) for å se om det pipler ut vann og som fortsatt kan bli tettet dersom vi skulle bomme mht metode 1. Er dette utopisk, bl.a. pga vanntrykket dersom aktivt, eller er det mulig?
METODE 3: Spørre kloke mennesker på byggebolig.no om det finnes andre geniale måter å finne ut av dette på.... ;)
I gulvet i kjelleren har vi imidltertid noen VELDIG stygge rør som går inn i veggen (se foto) og som vi nå i forbindelse med rehabilitering av kjelleren ønsker å fjerne. Det store spørsmålet er om dette er gamle rør fra den vannbårne varmen eller aktive vannrør?
Jeg tenkte at enkleste måte å finne ut av dette på var følgende:
METODE 1: Å la alle husets hhv varmt/kaldtvannskraner renne en stund (10 minutter?) for da bør rørene vel endre temperatur om de er aktive vannrør; Ett bli kaldt og ett bli varmt. Er dette riktig tenkt?
METODE 2: For ekstra sikkerhet lurte jeg på om man kunne "punktere" ett av rørene (f.eks med et tynnt bor) for å se om det pipler ut vann og som fortsatt kan bli tettet dersom vi skulle bomme mht metode 1. Er dette utopisk, bl.a. pga vanntrykket dersom aktivt, eller er det mulig?
METODE 3: Spørre kloke mennesker på byggebolig.no om det finnes andre geniale måter å finne ut av dette på.... ;)

Skrap av malingen er det stål som ikke er galvanisert er det varme.
Men kanskje han kan si noe om vannrør vs. varmerør?
Ellers kan tilleggsinfo være at rørene sannsynligvis er fra seint 50-tall.
Er det slikt at man ikke bruker/brukte galv rør til varme? Mener bestemt at noen av de varmerørene som ble fjernet i kjelleren var galvaniserte (men mulig jeg tar feil...)
Skrap å se det har hendt at delene på et varmeanlegget har vært i galv. Rørlegger har tatt det han har hatt for hånden.
Skrap helst på et rør ikke et bend er det rent stål, riv.
Jeg ville heller prøvd å følge jøjene først, for å se hvor de kommer fra og går til.
Alt vi ser er det viste på bildet.
Alternativt kan du bokse dem inn (ikke bokse som i å slå med hansker, men en boks rundt, you got the drift..).
Kan alt om ingenting og ingenting om alt.
Ellers har jeg også vært inne på "bokse-tankene" tidligere - problemet er bare at det er ved oppgangen til en trapp - og derfor vil kassen være MEGET i veien hele tiden...
Men, dersom jeg ikke finner en sikker løsning på å sjekke vann- eller varme, da er det nok "boksen" jeg går for....
Alt metall har en viss motstand. Er varmtvannsannlegget et lukket system vil motstanden være uendelig til øvrig vann. Er det ikke lukket, vil jeg mene den av de to mulige løsningene som har lavest motstand er vinneren.
Lykke til
Men, problemet med dette er at vi faktisk ikkehar flere synlige varmerør i huset da alt er fjernet tidligere, inkl alle radiatorer, oljefyr osv.
Ellers er metoden med å åpne alle kraner god. Hold på røret, eller aller helst mål med et kontakttermometer, åpne kaldvannet rundt om og kjenn om tempen synker. Tror nok at VV bare kan glemmes i et hus med 50-opplegg.
Steng vannet kutt røret, sett på vann mens rørene er under oppsikt.
Ikke gjør det i helgen da rørlegger er ekstra dyrt da.
Uansett jeg vil sette penger på at det er rør til varme.
Sidan du likevel skal plate (evt. bokse) inn dette:
Røyret er sannsynlegvi ført gjennom eit hol som er større enn røyret og som er fyllt att med eitt eller anna. Dersom du hakkar ut dette, ser du kanskje kvar røyret går - og det evt. er kutta av.
Dersom øvrig av varmesystemnet er fjernet før, bør det ikke være forbindelse mellom vanninntaket på huset og de røra vi ser. Er det derimot forbindelse ... vurder borrealternativet og plugge hullet.
Lykke til
Kan alt om ingenting og ingenting om alt.
Ettersom du likevel skal pusse opp, så kan du jo også pigge opp rundt røret for om mulig å finne ut mer om hvor de blir av.
Når de ev er kappet så kan det kanskje være aktuelt å "rope i røret". Mao bruke det som talerør (vanlig i Marinen) Da kan du kanskje finne mer rukkel som kan fjernes eller som det er greit å vite hva er.
Hvis du borer i røret hvordan skal du tette det på en god måte?