#441
 104     Norge     0

Settene til PEX ble levert med muttere merket FPL PX (eller noe slik) disse er noe lengre enn muttere uten denne merkingen.


Det er helt korrekt. Den er merket FPL-PX og er litt lengre. Har aldri undersøkt hvorfor, men siden det er en forskjell på de og dette er merket, er det nok en god grunn til at det er sånn.

taz
   #442
 3,840     Haugesund     0
Da er det nok flere utgaver. Det står ikke noe PX på mine, de er og akkurat like lange som de vanlige.
På den annen side er det et vell av produsenter, og FPL er vel i dag i ferd med å bli et rørleggerbegrep. Ikke et firmanavn...  Smile
Signatur
taz
   #444
 3,840     Haugesund     0

Hvor er disse "FPLene" fra?
TA hydronics selvfølgelig.  ;)  ;D

Men etter et raskt søk, så ser jeg hvilke muttere dere ser på. Jeg ser på vanlige, også benyttet på CU koplinger.

Uansett er kropp, og mutter felles. Selv om de er litt lenger de med FPL-PX på.
Signatur
   #445
 22,342     Akershus     0

Uansett er kropp, og mutter felles. Selv om de er litt lenger de med FPL-PX på.

Skjønte ikke helt den der. Kropp er felles, men som du skriver så er ikke mutterne de samme, er det ikke en forskjell på profilen på Cu og PX muttern? Jeg tok feil mutter en gang, og da var den vanskelig å entre. Det var slik jeg oppdaget at jeg tok feil mutter. Jeg har ikke undersøkt dette nærmere da jeg synes det er greit å bruke delene slik produsenten sier.
   #446
 1,267     0
Spesielt hvis man skulle få en skade og en takstmann henger seg opp i feil bruk av mutter.

Hadde ikke turt å bruke annet enn en flp px mutter på pex.

   #447
 104     Norge     0


Uansett er kropp, og mutter felles. Selv om de er litt lenger de med FPL-PX på.

Skjønte ikke helt den der. Kropp er felles, men som du skriver så er ikke mutterne de samme, er det ikke en forskjell på profilen på Cu og PX muttern? Jeg tok feil mutter en gang, og da var den vanskelig å entre. Det var slik jeg oppdaget at jeg tok feil mutter. Jeg har ikke undersøkt dette nærmere da jeg synes det er greit å bruke delene slik produsenten sier.


Det er samme gjenge på disse mutterene, man bruker nøyaktig samme kropp om det er til Cu eller Px-kupplingen, så det er mulig å bruke feil mutter om man ikke er obs på det. Hvilke konsekvenser det får vet jeg ikke, men som han over her sier er det absolutt mat for et forsikringsselskap om det er mikset med delene og det skulle bli en skade;)

KAO
   #448
 15     Sandnes     0
Jeg skal bestille noen loddedeler fra vvskupp men er usikke på hva som er forskjellen mellom;
albu og helbend
muffe og kappe
overgangsnippel og overgangsmuffe

f.eks. 18x15 overgangsnippel og 18x15 overgangsmuffe. Har på følelsen at det er et system her, den ene går inn i røret og den andre går utenpå, men hvilken ende og hvem har fasiten ???
   #449
 22,342     Akershus     0
albu=krapt bend
helbend=ikke så krapt bend (større radie)
(Overgangs-)Muffe=for å skjøte rør
Overgangsnippel=puttes i muffe på den ene siden og rør på andre siden
Kappe=lokk for å stenge røret.
   #450
 22,342     Akershus     1

Det er samme gjenge på disse mutterene, man bruker nøyaktig samme kropp om det er til Cu eller Px-kupplingen, så det er mulig å bruke feil mutter om man ikke er obs på det.
Grunnen til at jeg ikke fikk entret var at det ikke var nok gjenger igjen til å gripe. Hvis jeg husker skal jeg se om det er mere forskjell enn lengden. Det kan være at hullet røret går igjennom er støtte på pxen.