21,891    20    7  

Snøfreser stopper på full gass

 301     Vestfold     1
Har en hønngammel toro 824 freser med en 8hk tecumseh motor. denne har starta på første draget i flere år, og fungert problemfritt. riktignok bråker den, og bruker MYE bensin, men i det siste har den begynt å bruke enda mere.
var ute å starta den idag, og lot den gå på lavt turtall mens jeg var inne å kledde på meg snørydder-klær. kom ut og dro gassen i bunn....og da dødde den helt ut -den har trengt litt forsiktig gassing tidligere, kan ikke bare hive den rett på hare etter lang tid på skilpadda. skjønner? må ta det litt rolig liksom.
men idag så dødde den helt ut for meg. starta den flere ganger etterpå, går greit på lav og halv gass, men dør etter noen sekunder på full gass.
tok av forgasseren og sjekka dyser og pakninger uten å finne noe.

er det noe jeg bør sjekke? gidder ikke å bruke masse tid på rep av denne nå. er ganske slitt, og godt brukt.
har allerede begynt å kikke etter ny, men hadde ikke gjort noe å venta litt med å punge ut 20000 for ny.

   #1
 551     Norge     1
Om den stopper, så ville jeg sjekket bensintilførselen.
Tett lufting for tanken? (I skrutoppen?)
Signatur
   #2
 278     Sandefjord/Larvik     0
Ja, sikkert noe med bensintilførsel. Ta slangen ut av forgasseren og sjekk at det renner godt. Kanskje noe rusk i tanken delvis sperrer tilførselen?
   #3
 551     Norge     0
Tenker det blir vacum i tanken, siden den stopper.

Prøv å gi full gass med tanklokket av.
Signatur
   #4
 9,677     Kysten     0
Hvis ikke de tidligere forslag funker kan du prøve å rense/skifte luftfilter og/eller tennplugg(er). Går ut fra at du har ny bensin at den ikke er fra ifjor.
  (trådstarter)
   #5
 301     Vestfold     0
luftfilter har det aldri vært. faktisk ikke sett det på noen snøfresere. skal prøve med tanklokket imårra
   #6
 4,110     Akershus (Follo)     0
En ting til du kan sjekke.
Er det hull i eksospotta? Du skriver jo at den BRÅKER FÆLT!
Da kan det være at eksosen finner veien inn i luftinntaket. Da trekker den dårlig, tåler ikke full gass og er generellt ikke særlig grei. Sjekk hele potta. Ofte ser den ut som en tesil på innsiden / oversiden.

Hvis dette er det eneste som er galt med freseren så kan en ny potte gi deg noen vintere til. Vanligvis må du tømme den for olje om du skal drepe en Tecumseh.

Signatur
  (trådstarter)
   #7
 301     Vestfold     1
var noe som kunne minne om en eksoslekkasje mot innsuget ja. kan også nevne at den spytter endel flammer hvis jeg går fort fra full gass til lav gass. da smeller det til, og kommer endel gnister ut av potta. som regel kun i løpet av de første minuttene etter oppstart. men også etter langvarig tung belastning

   #8
 4,110     Akershus (Follo)     0
Høres ut som eksos resirkulering ja.
Vent til etter kjerketid i morgen. Ta av potta og prøvekjør. Men ikke forvent at nabolaget blir imponert om ikke alle sammen er Harry Davidsen entusiaster.  ;D

Går den bra da, så få deg ny potte. Jeg går ut fra at den uten potte vil sende eksosen rett ut uten å finne veien inn bak dekselet for luftinntak.



Signatur
   #9
 22,342     Akershus     0

Høres ut som eksos resirkulering ja.
Vent til etter kjerketid i morgen. Ta av potta og prøvekjør.
Ligger ikke potta inne i en kasse for oppvarming av innsugsluft på disse? il ikke fjerning av potta føre til at mere eksos blir trukket inn?

Har du sjekket at ikke luft/bensinblandingen er for feit?
   #10
 9,677     Kysten     0
Kan være tenningspunkt som er for sein. Da kan du få tenning av uforbrent bensin i potten. Og som Hans9001 skriver feil innstilling av blanding bensin/luft.
   #11
 22,342     Akershus     1
Hvis Techum motoren er som BS' småmotorer har den svinghjulsmagnet og spole som er fast. Den eneste måten tidspunktet kan endre seg der er om svinghjulet har forskjøvet seg. Dette kan der kun skje dersom motor bråstanses og "brytepinnen" skades. Lite trolig at det skjer på en snøfreser, men en sjekk er det verdt.
   #12
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jo, potta gir forvarming. Men på de jeg har vært borti så peker eksosutløpet uten potte rett i det fri. Derfor mitt forslag.

Tenningstidspunkt kan vanligvis ikke stilles. Feil kamvinkel (stiftåpning) vil i noen grad påvirke tenningstidspunkt, men da blir den vanligvis også tungstartet.

Det vanlige er at stiftkammen er frest ut i krumtappen, ikke på svinghjulet.
Signatur
   #13
 22,342     Akershus     0

Jo, potta gir forvarming. Men på de jeg har vært borti så peker eksosutløpet uten potte rett i det fri. Derfor mitt forslag.
Det kan godt hende. Hvis det ansees som mulig at eksos blir trukket inn kan man vel legge noe mellom inn og ut.

Tenningstidspunkt kan vanligvis ikke stilles. Feil kamvinkel (stiftåpning) vil i noen grad påvirke tenningstidspunkt, men da blir den vanligvis også tungstartet.

Det vanlige er at stiftkammen er frest ut i krumtappen, ikke på svinghjulet.
Hvis den har stift. De siste 25 årene har ihvertfall BS hatt stiftfri tenning som tar tidspunktet fra magneten på svinghjulet. Ellers vil dreiing av svinghjulet gi dårlig/ingen gnist.
   #14
 551     Norge     0


Jo, potta gir forvarming. Men på de jeg har vært borti så peker eksosutløpet uten potte rett i det fri. Derfor mitt forslag.
Det kan godt hende. Hvis det ansees som mulig at eksos blir trukket inn kan man vel legge noe mellom inn og ut.

Tenningstidspunkt kan vanligvis ikke stilles. Feil kamvinkel (stiftåpning) vil i noen grad påvirke tenningstidspunkt, men da blir den vanligvis også tungstartet.

Det vanlige er at stiftkammen er frest ut i krumtappen, ikke på svinghjulet.
Hvis den har stift. De siste 25 årene har ihvertfall BS hatt stiftfri tenning som tar tidspunktet fra magneten på svinghjulet. Ellers vil dreiing av svinghjulet gi dårlig/ingen gnist.



Om det skulle være noe galt med gnist eller blanding, vil den jo ikke stoppe helt.?
Det er derfor jeg tenker på vacum i tanken.
Signatur
   #15
 741     Det glade Sørland!     0
Min Husqvarna fusket og mistet turtall når den jobbet tungt. Det kom lange stikkflammer ut av potta. Symptomene var akkurat som at den hadde altfor rik blanding. Bensin ettertente i potta.

Årsaken var bensin som "bare" var fra forsommeren. Bensinkanna var imidlertidig under halvfull og ble lagret i garasjen med "ideelle" forhold for kondensering. Sugde ut all bensinen, startet maskinen og slik at all den gamle bensinen ble borte. Fyllet opp tanken med fersk "go juice" fra Esso'n. Maskinen ble sitt gamle jeg igjen med plenty kraft..... ;D
Signatur
   #16
 308     Trondheim     0
Bruk miljøbensin, den holder seg mye lenger og er av bedre kvalitet. Og så slipper du å puste inn kreftfremkallende benzen-preparater.
  (trådstarter)
   #17
 301     Vestfold     0
har jo kjørt fram til nå på bensin fra i fjor, har også gjort det tidligere år uten problem. fyllte tanken med fersk bensin igår før problemene begynte.
har også kjørt på miljøbensin pga mangel på vanlig, men da ryker det litt mye syns jeg (olje)
   #18
 308     Trondheim     0
Bruk "grønn" miljøbensin på 4-taktere. Den "oransje" er for totaktsmotorer (med oljeblanding).
  (trådstarter)
   #19
 301     Vestfold     2
Det ordnet seg istad. var så banalt som at det hadde tettet seg med is i luftinga på tanklokket.

noen som vet grunn instillingen på tecumseh forgasseren? hvilken skrue stiller blandingen? og hvilken vei for magrere blanding? tror den får litt i meste laget. lukter bensin
   #20
 551     Norge     1

Det ordnet seg istad. var så banalt som at det hadde tettet seg med is i luftinga på tanklokket.

noen som vet grunn instillingen på tecumseh forgasseren? hvilken skrue stiller blandingen? og hvilken vei for magrere blanding? tror den får litt i meste laget. lukter bensin


Ja, hva var det jeg skrev tidligere Wink
Signatur