11,492
14
0
Trimming av freser -> "quick shift gear" høyere topphastighet
100
Norge
0
Har du lange ben og kraftig motor og er lei å måtte gå med museskritt etter freseren på høyeste gear?
Vil du at 5 giret skal ha skikkelig utveksling, et skikkelig motorvei-gear, hvor du kan småjogge på transportetapper?
Iallfall på min nye freser med 13HK (nærmest overmotorisert) klarer fint mere trøkk og høyere hastighet.
Løsningen ligger i “quick shift”, det vil si større utslag ved giring (ny utveksling på girvelgere) slik at ytterpunktene til friksjonhjulet er lengre ut (større fart) både på 5`te gir or R2 (Revers).
Bilde 1: Normalt utslag før modifisering, liten bevegelse-sirkel som kan utvides.
Bilde 2: Normal gear-arm montering.
Modifisert gear-arm, kortere arm gir quick skift og større utslag, og høy fart, tar av med hjulspinn, kan stå på ski etter, eller brukes til butikken med glatte sko (en smule overdrivelse).
Vil du at 5 giret skal ha skikkelig utveksling, et skikkelig motorvei-gear, hvor du kan småjogge på transportetapper?
Iallfall på min nye freser med 13HK (nærmest overmotorisert) klarer fint mere trøkk og høyere hastighet.
Løsningen ligger i “quick shift”, det vil si større utslag ved giring (ny utveksling på girvelgere) slik at ytterpunktene til friksjonhjulet er lengre ut (større fart) både på 5`te gir or R2 (Revers).
Bilde 1: Normalt utslag før modifisering, liten bevegelse-sirkel som kan utvides.
Bilde 2: Normal gear-arm montering.
Modifisert gear-arm, kortere arm gir quick skift og større utslag, og høy fart, tar av med hjulspinn, kan stå på ski etter, eller brukes til butikken med glatte sko (en smule overdrivelse).
Men, sikkert ikke dumt å ha den som tohjulstraktor og
Problemet er at jeg synes det går for sakte, har jo ca 80 meter privat vei så farten er faktisk viktig.
Med modifisert racing gear så har jeg fortsatt krabbegir på 1`rste fram og R1, men på høyere gear framover og R2 beveger det seg fortere, og det er bra.
Før så gadd jeg ikke bruke revers, dro den heller manuellt bakover siden jeg ikke orket å vente på den langsomme maskinen.
Det var det samme med den gamle Husqvarna`n, alt for lavt giret for “action”.
Har kun testet racing giring gjennom skavler på terassen i krabbegir (1`rste), det gikk mer enn sakte nok.
Skal bli artig å teste på vei i praksis, hvordan ekvipasjen oppfører seg i høye hastigheter (får håpe det ikke er radar kontroll, og at jeg slipper å forta halsbrekkende forbikjøringer) ;)
Ny racing giring gir forhåpentlig vis “danse med freser`n” effekt.
Enkel beregning viser at halvering av armlengde fører til:
Før: Etter:
R2 R2*2=R4
R1 R1*2=R2
1 1*2=2
2 2*2=4
3 3*2=6
4 4*2=8
5 5*2=10
Så jeg mister første gir fram og bakover, som blir erstattet av 2 gir fram og bakover.
Tips angående fotobokser, rett tutten mot dem så spørs det om bildene blir synlige
Du får lage deg en liten vogn eller et brett du kan henge på bak, så du får en midtsvingt freser du kan sitte på også.
Det med midtsving og vogn er en god ide, freser om vinteren, hagetraktor om sommern, og på høsten mose/pulverisere løvhauger og småkvist
igår var første baneløp med race-giring: 80 meter privat vei og to gårdsplasser, 10 cm våt nysnø.
Overveldende resultat, har aldri brukt så kort tid på jobben, fartsvinden formelig strøk forbi ørene, ny banerekord, ny topphastighetsrekord 8)
Gårdsplasser:
Halvt turtall var passende og lavere gir måtte velges på trange plasser og ved fin-navigering rundt biler etc.
Kunne kjørt max turtall, men det ville vært unødvendig bensinforbruk.
Åpne deler av gårdsplasser så var det 5`te gir som gjaldt, det gikk fort og jeg måtte venne meg til å stoppe i tide før freser`n brast inn i brøytekanten på andre sida (litt uvant å måtte beregne bremselengde på en snøfreser) ;)
På vei:
Her gikk det også fint på halvt turtall og 5`te gir, ingen problem å dra unna snøen, på 5`te gir er det som å ”kjøre” fordi farten kombinert med 135kg tung freser gjør at ekvipasjen braser som et tog gjennom alle småting og ujevnheter, min jobb er kun å henge på å styre. Før tasset den framover og var følsom for alle små ujevnheter, jeg måtte presse mye sideveis og framover for å holde kurs og framdrift.
På 5`te og max driftsturtall er det racing, før ble jeg svett av pressing og kaving ved ujevnheter, nå blir jeg varm av rask gange -på grensen til småjogging.
5`th gir og max turtall er seriøst: “do you really want this?”, “be prepared for takeoff”, for slipper man kløtsjen fra stillestående så spinner hjulene “burner” så snøspruten står de første to meterene før topphastigheten er oppnådd.
Sikkerhetsbrudd:
Racing er alltid fare, på hvert hjul er det (var det iallefall før testen) en sikkerhetsbolt i svartstål (meget hardt og sprøtt), satte meg fast èn gang og spant meg løs men da brakk bolten på høyre side (satte inn en ny bolt i mykere seigere stål), brudd nummer to (denne gang på venstre side) kom da jeg forsøkte å frese inn gjennom brøtekanten og inn i hagen, kom langt inn men satte meg fast spant meg ut på R2, og da brakk bolten, byttet også denne, ingen problem etter det.
Skal sette inn bolter som ikke er helgjengede for ytterligere forsterkning for å takle de extreme forholdene under snøfreser racing.
Konklusjon:
Godkjent, jeg er meget fornøyd med den “nye” fleksible freser`n hvor alt er kombinert: skremmende høy fart men også mulighet for krabbegir, 13HK gjør at man kan frese både på halvt turtall og max turtall. Trenger mer trening får å lære meg å posjonere kreftene som sitter i hjulene :)
Note:
Den nye gearutvekslingen er tilpasset slik at 5`te gir klikker på plass akkurat ved endestopp for max utslag av friksjonshjulet, drar man tilbake til null så er utvekslingen så stor at friksjonshjulet faktisk treffer helt tilbake i null (center av skiva), med original utveksling ville nok samme bevegelse (fra max utslag) havnet tilbake på rundt “original 5`te” gir...
Bilder viser gammel akselbrytebolter i hardstål, and nye i litt seigere stål.
Hvis ikke må jeg muligens innføre soft start: kjøre igang på 5`te gir med lavt turtall for deretter å øke turtall?
Snøen er desverre på vei bort, ikke sikkert det blir mere fresing i vinter?