(trådstarter)
   #11
 100     Norge     0



Bare for å vise forskjellen på utslag før og etter, en smule differanse...
Trimming av freser -> "quick shift gear" høyere topphastighet - arbomraade.jpg - Fresermannen

   #12
 3,387     0
Slik som fresen med belter er ny så går den ganske sakte fremover og drit sakte bakover. Fremover som en halt linerle og bakover som en snile.

Etter å ha borret nytt hull til staget for utveklsing fremover/bakover er det blitt vesentlig bedre. Hastigheten på rygging nærmer seg hastigheten på fremover. Men begge er alt for sakte.

Kraften på fremdriften er ikke akseptabel på noe vis. Den slurer for et godt ord. Vil sammenligne med 2 HK omtrent. Den er litt bedre fremover enn bakover. Men dette er noe jeg absolutt må ta tak i og få orden på. Som den er nå er den lite brukbar.

Men kastelengden er brutal. Og kraften på skovlene er brutal. Jeg skulle ta under hageslangen som er i en slik trommel på veggen (tømt for vann i høst) og der fikk den selvsagt tak i tilkoblingen som hadde blitt dratt litt utover. Snapp, snapp snapp så hadde jeg flere korte slanger og snøfresen reagerte ikke på motstanden en gang. Armert slange av beste kvalitet.

Hold armen vekk fra dette for her er det krefter til å maltraktere en arm, kanskje rive den av.

Men fresen har absolutt potensiale til å prestere. Men noe for de som ikke kan gjøre litt fiksing selv er det kanskje ikke. Men for den middels handy er det så langt muligheter for å spare fryktelig mye penger. Skal en ha et anerkjent merke med slike krefter snakker vi om tre til fire ganger prisen.

Et pluss er at den starter momentant, ristet av litt snø der den stod ytterst i carporten. tre pump, choke og start på første drag i snora. Går jevnt og fint.

Skal legge noen bilder som viser forskjellen til den med hjul.
   #13
 255     Trøndelag     0
Syns du må logge topphastighet me en håndholdt gps,eller smartfon me gps app... ;D
Signatur
   #14
 3,387     0
I dag åpnet jeg min freser som er en belteutgave av 13 HK Loncin. Grunnen til at den har sluret var rett og slett at fjæra som regulere trykket mellom drivskiva og drivhjulet var skadet. Jeg fant frem en fjær med passende stivhet fra et utvalg av fjærer og monterte den. Justerte wiren slik at den var stram før håndtaket treffer hendelen, da er det fjærstivheten som bestemmer trykket mellom drivskiva og drivhjulet.
Reversen sin hastighet styres av hvor langt drivhjulet plasseres mot venstre på drivskiva. Der var det ikke noe å gå på for å øke hastigheten.
For hastigheten fremover handler det om å få drivhjulet lengst mulig mot høyre, uten å komme opp på skråkanten av drivskiva. Gjennom å kappe av ca 12 mm av en distansehylse ble det mulig å flytte drivhjulet tilsvarende mot høyre og oppnå høyere toppfart.

Fresen har fremdeles kjip hastighet i revers, men har relativt grei hastighet fremover. Eneste alternativ nå er å ta av tannhjulet i drivkjeden og sveise på et med annen utveksling. Tror det blir alternativet til sommeren. Siden jeg er 1,94 så er det også fristende å skøte på litt håndtakene så jeg kan gå litt mer oppreist.

Men motoren er fantastisk, minner på mange vis om motoren på den Hondafresen jeg hadde før. Og krefter i massevis. Kaster snøen utrolig langt.