20,011    19    1  

Planlegging av carport - dimensjoner.

 519     Østfold     0
Vi vurderer å bygge en dobbel carport foran garasjen. Ergo vil enden av carporten bli fronten av garasjen. 6 x 6 meter er ønsket. Garasjen er fra før av 29kvm så totalt vil dette bli 65kvm. Takvinkel er ca 30. Hvilke dimensjoner bør vi gå for? Ønsker ikke stendere i midten av carporten. Den gule streken på den så forseg gjorte tegningen regner jeg med å ha der for å stive opp byggverket. Dette er helt i starten av idefasen så innspill er svært velkommene.

Og en annen ting...

Det vil bli under 8 meter (tror jeg) til huset. Ser at da må man brannsikre dette.. Eller gjelder det kun garasjer? Hvordan brannsikre en carport i såfall? Vet at en kompis av meg slapp å brannsikre sin carport som var bygget i sammenheng med huset. Husker ikke helt hva argumentet hans var, men det holdt i hvertfall.
Planlegging av carport - dimensjoner. - meget prof. carport tegning.jpg - Fox

   #1
 874     Oslo     1
Er det pga størrelse totalt du evt må brannsikre? Folk flest har jo garasje vesentlig nærmere huset enn 8 m, men da er det 49,99 m2 garasjer. Det er kanskje hele forskjellen? når det gjelder dim, skal den forankres i garasje og på to stolper i hvert hjørne? Altså uten vegger? Da må du i tilfellet inn med limtre på langsiden. Hvis du skal ha sperretak må du ha limtre over innkjøring også. Men du kan f.eks bruke w-stoler, da bærer det seg selv over innkjøringen. Sjekk limtretabell for dim, men tipper du må på noe sånt som 30-40 cm høyde
   #2
 5,111     Sørnorge     0
Ville brukt stål fremfor limtre.

Med et kjapt overslag (4kN/m2 egenvekt+snølast) kommer jeg frem til at du trenger IPE270 eller HEA220 på sidene. Da har jeg regnet 6m fra garasjevegg til stolpe og 6m bredde på taket inkl overheng. Med mindre 5cm høyde er veldig viktig for deg velg IPE pga vekt.
Med Kerto (limtre) kom jeg frem til 63x900mm.

Her er det endel gjetting med i bildet. Bl.a. avhenger overslaget av hvor du bor (snølast) og hva du har tenkt til å dekke taket med (egenvekt). Du kan gå mye ned i dimensjoner ved å sette en stolpe på midten.
  (trådstarter)
   #3
 519     Østfold     0
Hei

Takker for svar. Stolper på langsidene kan fungere. Kan ikke ha noen i midten pga at garasjeporten kommer foran stolpen. Til taket tenkte jeg å bruke rupanel og decra tak. W takstoler har jeg tenkt på. Tror kanskje det blir penest med å lage en gavlvegg også.
Snølast har jeg ikke sjekket enda. Garasjer over 50 kvm må brannsikres leste jeg, men hvordan gjennomføre det er jeg usikker på...
   #4
 5,111     Sørnorge     0
Usikker på om carport regnes som garasje mtp. brannsikring.

Ang Decra... Jeg fikk anledningen til å sammenligne decra og powertekk side om side i forrige uke. Powertekk virker mye mer solid. Jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt den. SmartClub hadde også kampanie på Powertekk for et par uker siden. Kr 95/m2. Mulig de har det fortsatt. (Og mulig OBS bygg også har det.)

Hvis du har planer om å utnytte loftet til lagring av lange ting bør du vurdere A-takstoler med et par ekstra avstivere fremfor w-takstoler. (Og dør i gavl.)
   #5
 120     Oslo     0

Ville brukt stål fremfor limtre.

... kommer jeg frem til at du trenger IPE270 eller HEA220 på sidene... Med mindre 5cm høyde er veldig viktig for deg velg IPE pga vekt.


Jeg tror IPE270 er 270mm høy, mens HEA220 er 210mm høy (og 220 bred) -mao 6cm...
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 519     Østfold     0
Da er vi litt nærmere våren så da vekker jeg denne tråden til live igjen.
Snølasten her er i bygda er 3,0.
Tenker jeg har flere stendere på begge sider. Samt en som går fra møne og ned på "overliggeren". Så om noen kunne hjulpet meg litt med hva som trengs av materialer når dere har snølast og litt mer info så hadde det vært toppen Smile

   #8
 5,111     Sørnorge     0
Skal du ha rekke av stendere på begge sider er det vel ikke stort annet enn takstolene som trenger beregning. De dimmensjoneres der du bestiller dem.
  (trådstarter)
   #9
 519     Østfold     0
Sett på dette og skissert både det ene og det andre ned på papir. Planen er dragere på sidene som ligger på x antall stendere. Om mulig så ønsker jeg færrest mulig stendere på ene siden pga kjerringa og etter hvert mobile unger hiver opp dørene på bilen. Så ha en drager over i forkant som støtter opp drager i møne for så å bruke sperrer i stede for å bestille takstoler. Tror dette blir estetisk mest pent. Takkonstruksjonen skal være åpen og "luftig". Skal hive ut en skisse etter hvert. Finnes det hjelp å få hos f.eks byggmakker med dimensjonene eller er det andre steder det er lurt å høre?
   #10
 5,111     Sørnorge     0
Moelven og Montér tilbyr vel dimmensjonering.
Ellers er det jo bare å regne ut last, kikke på tabeller for bjelkelag og taksperrer, og gå opp et par dimmensjoner fra det du finner ut.
  (trådstarter)
   #11
 519     Østfold     0
Takk for tipset, da skal jeg lese meg opp Smile kommer tilbake med resultat.
   #12
 5,111     Sørnorge     0
Og det vanlige tipset TreDim som også står i forumkatekoriens tipstråd, øverst.
  (trådstarter)
   #13
 519     Østfold     0
Da vekker jeg denne tråden til live igjen. Får besøk av kommunen i morgen for å se på mulige jeg har.

Litt info:
Garasje og carport blir på 69 kvm.

Jeg leser på:
http://www.viivilla.no/eksterior/Garasje/Bygge-garasje-47175

"Byggteknisk forskrift stiller ikke branntekniske krav til carporter. Erfaring viser derimot at mange carporter senere blir innebygd og omgjort til garasjer, og det kan derfor være en fordel om de branntekniske krav til garasje også er tilrettelagt eller gjennomført for carporter."

Har dette noe å si i mitt tilfelle?

Måles avstanden fra husvegg til garasjevegg/stolper eller fra utstikk på hus til utstikk på garasje/carport? Er i dag 7,1 meter fra lecagarasjen til husveggen. Huset ligger en etasje høyere enn garasjen. Har det noe å si? Siden garasjen er i leca kan jeg da flytte stolpene så det blir 8 meter mellom hus og carport? (Forutsatt at det måles fra vegg til stolper på carport)

Naboen i øst (beige garasje) har gitt med tilatelse til å evnt bygge. Naboen i sør (bak garasjen) har jeg ikke snakket med. Mulig de må gi sin velsignelse siden garasjen ligger noen cm fra nabogrensa. Da må de godta å ikke bygge på huset nærmere enn 8 meter om jeg ikke brannsikrer. Vil helst unngå å sette noen i den klemma. Siden garasjen er i leca så er vel det en fullgod brannsikring? Hva kreves av brannsikring mot taket som er av tre?

Mitt ønske er at garasjen sees på som brannsikret i dag og at carporten ikke trenger brannsikring som det står i byggteknisk forskrift. At de sees på som to forskjellige enheter som henger sammen. Men det er vel for godt å håpe på det Smile
  (trådstarter)
   #14
 519     Østfold     0
Fant denne fra SINTEF Byggforsk - Byggforskserien Byggdetaljer 2 - 2007

Carport som tilbygg til en liten garasje (mindre enn 70kvm) regnes som takutstikk
på garasjen. Carport som er bygd inntil en liten
garasje og som vender mot en bygning på naboeiendommen,
får krav til brannmotstand for bærekonstruksjoner
som står nærmere bygningen enn 2,0 m. Inntil 1,0 m av
utkragende bygningsdeler som carporttak, regnes ikke
med ved beregning av avstander.

Riktig nok fra 2007, noen som vet om den gjelder enda?
Hva menes med vender i mot en bygning på naboeiendommen? I mitt tilfelle så vender den ikke i mot men går parallelt. 
  (trådstarter)
   #15
 519     Østfold     0
Ikke verst å vekke denne tråden til live igjen for tredje gang Wink Kommunen var hos meg for ett år siden så har nå kontroll på brannsikringa og naboer jeg må snakke med. Egentlig hadde jeg lagt alt på is pga andre prioriteringer helt til vi kom over noe firkantstål på jobben i dag som kanskje kan brukes som dragere i fremkant og bakkant. Jeg kjenner ikke til disse røra eller bæreevne generelt til stål så jeg kaster ut ett spørsmål i lufta.

Firkantrørene er på 1200mm x 1200mm, 5mm tykkelse. Er disse egnet til formålet? Jeg har null greie på dimensjonering og spesielt ikke i stål.

Hvordan er bæreevnen til firkantrør i forhold til H bjelker?
   #16
 25,344     Akershus     0
En må finregne, men i utgangspunktet er et firkantrør og en H-bjelke sammenlignbare. ("Klyv røret, bytt om delene og du har en H-bjelke med dobbelt steg."

Imidlertid, du antar ekstra stolper på langsidene. Mønedrageren får dobbel last. Den ene enden av mønedrageren kommer ned over en 6 m åpen port. Den gavelen din må ta endel last!
Signatur
  (trådstarter)
   #17
 519     Østfold     0
Ser at jeg ikke har oppdattert tråden helt med de "nyeste" skissene. Bredde mellom stolper i fremkant er ca 5,3 meter. Dybden på carporten er 5 meter + inntil 1 meter utstikk. Da havner byggverket totalt på 69,75kvm. (evnt strekke den litt i bredden og mindre i dybden.) Det blir langt spenn i fremkant ja. Siden sist har jeg også erstattet garasjeport, døra og veggen i mellom med en bred port så tanken er å legge en bjelke over leca inne i garasjen og bygge forsterkninger som en mønebjelke til carporten kan hvile på bak gavlvegg på garasjen. Tips mottas med takk Smile Blitt ett evighetsprosjekt. Wink
   #18
 25,344     Akershus     0
Du har saltak. Da bør du vurdere å utnytte gaveltrekanten til et fagverk for bæring av mønedrager.
Signatur
  (trådstarter)
   #19
 519     Østfold     0
Tror jeg er med på hva du mener, men vil ikke det bli en veldig belastning på konstuksjonen som skal holde hele carporttaket ettersom jeg nå har en stor port som tar hele bredden?