6,325
16
4
Terrasse: Feste drager til betonggvegg med franske treplugger i treplugger?
40
1
Jeg bygger terrasse og skal feste 2x8 drager på grunnmuren min.
Min bror har sagt at oppheng av bærer på grunnmur med ekspansjosbolter kan være vanskelig å få helt rett fordi fordi det er veldig vanskelig å borre helt rett og i eksakt punkt. Og en trang bolt gir jo ikke noe feilmargin.
Han har isteden foreslått en gammel teknikk som han mener er veldig solid og som gir nødvendig fleksibilitet :
- Kjøp et kosteskaft i tre og mål diameter. Dette er typisk ca 20mm
- Kjøp murbor i tilsvarende diameter
- Bor hull i mur og bank inn en tilsvarende bit av kosteskaftet i hullet. Hos meg blir det 10cm inn i betongen.
- Skru fast drageren med solide franske treskruer inn i trebiten
Med denne metoden har man mulighet for å justere drageren opp/ned 5-6mm om nødvendig før man skrur inn treskruen.
Kommentarer?
Min bror har sagt at oppheng av bærer på grunnmur med ekspansjosbolter kan være vanskelig å få helt rett fordi fordi det er veldig vanskelig å borre helt rett og i eksakt punkt. Og en trang bolt gir jo ikke noe feilmargin.
Han har isteden foreslått en gammel teknikk som han mener er veldig solid og som gir nødvendig fleksibilitet :
- Kjøp et kosteskaft i tre og mål diameter. Dette er typisk ca 20mm
- Kjøp murbor i tilsvarende diameter
- Bor hull i mur og bank inn en tilsvarende bit av kosteskaftet i hullet. Hos meg blir det 10cm inn i betongen.
- Skru fast drageren med solide franske treskruer inn i trebiten
Med denne metoden har man mulighet for å justere drageren opp/ned 5-6mm om nødvendig før man skrur inn treskruen.
Kommentarer?
er jo ikke noe problem og få det rett med og bruke feks ekspansjonsbolter.
Fester man emnet (2"x8") i hver ende, helt i vater først, også går over etterpå med og borre inn flere skal det bli rett nok
hvis man starter litt rolig med slagdrillen så skal det mye til at den sklir noe nevneverdig
alle gjør det jo slik, så hvorfor skal det ikke fungere?
Jepp, har selv gjort dette uten problemer
Jeg skal forbore som foreslått. Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal feste dragern til veggen før jeg begynner å bore gjennom hullene i dragern og inn i muren, som baltazar foreslo.. Feste hvordan da? Kan jo bruke et par biljekker kanskje før jeg får inn de første boltene...
Man må uansett ha løsning for å ha bjelken på plass.....
Bruker ofte bare å skru noen planker som støtte til slikt....
Kosteskaftløsningen virker temmelig talentløs, hva gjør man når kosteskaftstykke kommer ut av muren eller begynner å snurre rundt?
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Skal nok få løftet og holdt drageren på plass i vater med jekk og midlertidige snekkerier slik at jeg kan borre riktig.
Kosteskaft-metoden er forkastet
Hvis det er leca eller lignende "porøs" betong så kanskje du må ha andre festemidler enn de du har.
Er på en måte en plugg med mørtel og herder som gjør festepunktet solid.
Jeg festet dette i eldre lettklinkerblokker ala Leca.
Et alternativ: http://www.fischernorge.no/PortalData/9/Resources/fischer/documents_pdf/kjemisk_kapittel/R_OG_RG_M.pdf
Grunnmuren er armert betong, så ekspansjonsbolter er nok best. Jeg så noen svære Essve skruer for "lettbetong" på byggmakker. Men tviler på at jeg klarer å skur inn disse i hard betong. Så det blir bolter.
Hvis jeg i tillegg bruker en drilljig som jeg kjøpte for ingenting på Biltema så klarer jeg sikkert å bore vinkelrett i veggen også.
Får to ekstra hender til å hjelpe i morgen, så da blir det gjort. Skal gi tilbakemelding.
Bumper denne
Eller slik:
Med to håndlangere er det enkelt!
Forborr alle hull til bolter med trebor i bjelken, så holdes bjelken på plass og du borrer to hull i betong, og slår på plass ekspansjonsbolter........ Så fortsetter du med resten når bjelken henger på muren
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Dog, siden det er armering i betongen er det en fordel å bore i den først. Hvis jeg støter på armering borer jeg bare ett nytt hull litt til siden i betongen, trenger ikke nytt hull i bjelken også. Med hull hver meter er sannsynligheten for at jeg treffer armering stor.