14,653    24    10  

Er trykket for lavt? Vbv

 1,411     Hordaland     0
Hei
I dag hørte jeg en slags kvittrelyd fra ekspansjonstanken og la da merke til at trykket var et godt stykke under maks. Vet ikke hva det skal ligge på, men har forstått det slik at det kan økes ved å åpne kranen som er til høyre i bildet?

Hvor mye bør det ligge på? 

Er trykket for lavt? Vbv - image.jpeg - fredsjo

Bildet er litt uklart; trykket er rett over 1 bar
Signatur

   #1
 25,401     Akershus     0
Hva er ca høyden fra karet til høyeste punkt i varmesystemet ditt? Dette bestemmer dimensjonerende trykk.

Mest vanlig er ca 1.5 bar og du fyller nok med krana som du nevner.

Ta en annen sjekk også. Under karet er det en bilventil. Åpne et øyeblikk. Kommer det vann, er karet defekt og må byttes. Åpne kun kort tid, du mister blæretrykk.

Signatur
  (trådstarter)
   #2
 1,411     Hordaland     1
Tja, det er kun vbv i 1. etg, så alt er like høyt. Dvs karet henger 1,8m ca over høyeste punkt.

Åpnet ventilen kort og det kom litt vann ut ja. Typ en teskje. Er det defekt da?? Det er jo deprimerende... Mye styr å bytte?

Fylte forøvrig opp til 1,5 bar..
Signatur
   #3
 25,401     Akershus     3
Høres ut til at det kan være defekt ja.

Da prøver vi igjen. Denne gangen slipper du ut luft så du er sikker på om det kommer vann.
Dersom det kommer vann, er hele den røde dunken full av vann. Typisk vil da trykket fly opp når varmen settes på og sikkerhetsventilen vil skvette. Når temperaturen i anlegget går litt ned, faller trykket brått i bunn. I karet er det et "mellomgulv" festet i vulsten mellom øvre og nedre del. Nedre del skal være luftfylt.


Hvis bytting, så slipper du av trykket. Bør være en tappekraran et sted. Over karet ser det ut til å være en løpemutter skru av og karet kommer ned. Hold imot, det veier litt.

Flytt over ev messingdeler til nytt kar. Sjekk lufttrykk i nytt kar. Du finner litt om trykk her: http://novemakulde.no/01%5Cdot20_48.pdf

Skru karet opp igjen, fyll opp med vann til 1.5 bar.

Det bør egentlig helst være en avstengningsventil og tappeventil mellom anlegg og kar. Da er det enklere med kontroll og bytting. Det kan være noe lurium i de messingdelene. Det finnes serviceventiler til kar som gjør lite av seg.

Signatur
   #4
 1,778     Norge     0
Det er mer enn nok trykk. Nå er vel varmeanlegget ikke i full drift/temp. I ditt tilfelle kan du la det gå helt ned til 0,5 bar.
Når nesten alle sløyfer er "kalde" blir trykk volumet naturlig mindre.
Ta heller å fyll og feilsøk hvis det forverrer seg.
  (trådstarter)
   #5
 1,411     Hordaland     1
Tusen takk begge to. Smile

Testet med å åpne ventilen nå igjen, tappet ut fra 1.5 bar til 1 bar. Det kom bittelitt vann, men ikke verre enn at jeg ble våt/fuktig på hånden. Vil anslå 1/4 teskje... Men skal det være HELT tørt? Er den kanskje på vei å bli defekt?
Signatur
   #6
 25,401     Akershus     0
I prinsippet ja. Det er et mellomgulv som skal være 100% tett. Kommer det vann, så er det en indikasjon på at det kan være hull i membranen. Over tid kan da luft under memranen snike seg opp over membranen. Ved temperaturskiftninger i anlegget kan lufta trenge videre og gjemme seg på toppen av en radiator, fordeler e.l. Sikulasjonspumpa er egenlig ikke særlig effektiv, nærmest som ei røresleiv og vil kunne få problemer med å løftee vannet over luftproppen.

Dersom karet står slik at lufta samler seg på toppen, så finnes nødløsninger, men plundrete.

Når det kommer så lite vann som du nevner, så har jeg ikke noe klar mening om dette er uten betydning, eller om det kan oppstå ørlite pga kondens, men kondens i et lukket rom er kun det vannet som var i lufta ved innblåsning.

Siden du har sluppet ut noe luft, kan det kanskje være betimelig med en fortrykksjekk. Her står karet øverst i systemet. Da mener jeg du kan gjøre dette enkelt. Åpne tappekran til trykket faller til 0. Pump opp med luft til 1.5 bar og la det stå noen timer. Du må bruke dekktrykkmåler, manometeret på toppen står fortsatt i 0. Sjekk om lufttrykket faller. Hvis ikke, er karet trolig i orden.

Deretter reduseres lufttrykket noe. Jeg mener at et lufttrykk på 1 bar er ok hos deg og et driftstrykk på 1.5 bar. (Stopp på 1 bar om anlegget er kaldt ved fylling) Husker ikke detaljene her og et annet innlegg mener et lavere driftstrykk er ok.
Signatur
   #7
 1,778     Norge     1
Les på lappen på eksp.tanken. Der står det maks fortrykk. På min er det kun 0,3 bar.

   #8
 25,401     Akershus     0
Maks fortrykk på 0.3 bar? Da kan det vel knapt brukes i en 2-etasjes bygning? Trykket i anlegget i laveste punkt må økes med 1 bar per 10 m opp. Jeg vil anta at riktig kartrykk er 50% av driftstrykk. I bruk vil da karet være 50% fylt i normalsituasjonen.
Signatur
   #9
 782     0
Vi har 25 liters ekspansjonstank. Fortrykk skal være 0,5 bar. Maks arbeidstrykk er 3 bar. I øyeblikket viser manometeret 1,5 bar. Dette stiger når vanntemperaturen øker.
   #10
 25,401     Akershus     1
Hvordan bestemmes fortrykket til 0,5 bar?
Signatur
   #12
 25,401     Akershus     0
Likegyldig hva driftstrykket er og uansett om vi snakker om 1 eller 6 etasjer?
Hva bør driftstrykket være med én og med 3 etasjer for å gi optimale forhold, ingen koking eller pumpekavitasjon?

Finner ellers også kar med makstrykk på 8 bar og fabrikkfortrykk på 1.5 bar.

Det kan godt være at 0,5 bar er optimal eller bra nok for en vanlig enebolig med 3 etasjer, men det må finnes et optimalt trykk avhengig av driftstilstand.
Signatur
   #13
 782     0
Jeg er enig med KjellG at det bør være en sammenheng mellom løftehøyde, fortrykk i ekspansjonstank og arbeidstrykk. Finnes sikkert noe dokumentasjon hos leverandørene, men den gjengse rørlegger installerer vel bare på gammel vane og stort sett fungerer det i vanlige hus.

Men til TS: Hvis ekspansjonstaken er høyeste punkt, hvordan får du luftet anlegget?
   #14
 25,401     Akershus     0
Vi ser ikke TS sitt system. Her er et annet foto. Øverst, innerst mot veggen står en luftepotte. TS burde ha en slik for enklest mulig drift og vedlikehold.



(Ja, det fotoet var synlig i edit-modus, men ikke etter at kommentaren er lagret!?)
Signatur
   #15
 25,401     Akershus     0
Her http://www.sgp.no/ekspansjonssystemer/
Er nevnt rimelige ekspansjonskar slik vi bruker. Dimensjonerende for forladetrykk er relatert til statisk trykk ( høyde) i anlegget.

I et vanlig hus 1-3 etasjer er det trolig et tommelfingertrykk som brukes. Ideelt skal karet være nesten tomt ved laveste driftstrykk/temperatur i anlegget. Da har en maks tilgjengelig volum i karet når temperaturen økes. Settes ladetrykket for lavt, vil trykket brått falle drastisk når alt vann er presset ut av karet. Settes trykket for høyt tilsvarer det å sette inn et mindre kar. Totalt vannvolum og temperaturvandring bestemmer nødvendig størrelse på karet.
Signatur
   #16
 32     1
Hvis du har 1 bar trykk på ekspansjonskaret så har du nok trykk til å løfte vannet ca 10 meter, fra ekspansjonskaret og opp.

Hvis det er over 10m fra ekspansjonskaret og til høyeste punkt av anlegget så har du for lite trykk på.

eks 10m rør med vann statisk høyde regnes om til 10mvs.
10mvs = 10 meter vann søyle.
1mvs = 0.1 bar.
10mvs = 1 bar.

Vanntrykk ved høyder i lukket krets med 10 meter vann søyle
laveste punkt 1 bar
5 meter opp 0.5 bar
10 meter opp 0 bar

Ladetrykk ekspansjonskar er statisk høyde + 0.2 bar.
1 + 0.2 bar = 1.2 bar ladetrykk.
Det som står på de fleste ekspansjonskar er hva det kommer med fra fabrikk, vanligvis 0.5 eller 1.5 bar. Poenget er at innstallatør skal justere til riktig ladetrykk.

Så ekspansjonskaret ved 10mvs vil ligge på 1.2 bar ladetrykk. så påfyll til 1.3bar vanntrykk.

NB er flere faktorer som spiller inn ved påfylling av vann, kaldt. varmt. osv
   #17
 1,763     1
Til trykk ekspertene over :
De er forskjell på vanntrykk og lufttrykk. Luft komprimeres ,det gjør ikke vann.
Trykket i et ekspansjons kar har ingen ting med vannsøyle å gjøre.
   #18
 32     0
Så det du sier mestertomas er at hvis du har en løftehøyde på 10mvs så er 0.5bar ladetrykk helt ok? og driftstrykket kan ligge på akkurat hva det vil?
   #19
 25,401     Akershus     0
Artig fremstilling og kommentar til hvor ekspansjonskar helst bør plasseres:

https://flamcogroup.com/no/pageid/support-pressure-buildup.

På videoen, legg spesielt merke til pumpas oppførsel når karet trekkes lengst mulig bort fra pumpa (eller driftstrykket (blå) i systemet blir for lavt
Signatur
   #20
 6,009     Finnmark     0
Hva er egentlig problemet?

Rødmerking på manometer indikerer maks trykk som aldri bør overskrides....
1-1,5 er passelig trykk 😀

Det ser ut som det er luftepotte bak manometer, kanskje der lyden kom fra...

Skjønner ikke råd om å begynne å fikle med anlegget om det virker bra Angel
Signatur
   #21
 1     1
Hei,

Gammel tråd, men jeg prøver..

Hvis man fyller på vann mens anlegget er kaldt, vil det jo fort bli høyere trykk når det fyres opp selvfølgelig.. er det da greit å bare tømme ut litt(mye) vann fra en radiator slik tryiiet går tilstrekkelig ned?
   #22
 431     0
Ja, eller hvor som helst ellers i nærheten av trykkmåleren (så det er lettere å følge trykket når du tapper). Du har vel vanligvis en sikkerhetsventil der, og kanskje en lufteskrue et sted?
   #23
 782     0
Hvis du fyller på med mye nytt vann, blir det mye luft i anlegget når vannet varmes opp. Trykket synker selvfølgelig når du lufter anlegget. Og det kan være betydelige mengder med luft hvis hele anlegget er fylt opp med friskt vann.
   #24
 131     Harstad     0
Interessant å lære litt om ekspansjonstanken idag.
Har aldri tenkt så mye på den, men skjønte nok at det var noe muffens når trykket på varmeanlegget falt til nesten 0 da jeg slo det av pga. solvarmen forleden.
Det viste seg at 18-liters tanken var full av vann istedenfor luft. Det er forklaringen på at jeg alltid har måtte fylle litt vann i systemet med jevne mellomrom, uten at jeg kunne finne noen lekkasje noe sted.

Skrudde av tanken og tømte den, og byttet ventil. Fylte opp med 1 bar og den holdt på trykket.
Gjorde en liten tabbe da jeg skrudde av tanken. Tenkte ikke helt på at vekta var over 20 kg.. så den deiset i gulvet.
Dvs. heldigvis oppi en plastbalje som tok av for støtet. Baljen ble knust da Laughing
Ser ikke ut til at det ble noen skade, men en ny tank er jo billig.
Men vanskelig å finne på en søndag...

Ser at tanken er produsert i 2005, og den har aldri vært sjekket de siste 10-12 årene.
Ble installert til den gamle oljefyren som ble byttet til luft-vann varmepumpe i 2008.
Ikke sikkert ekspansjonstanken ble sjekket da heller.
Pleier å ha systemtrykk på ca 1,5 bar, det har funket bra. 3 etasjer.
Nå er det iallefall varmt og godt inne, -10 ute.
Tanken er merket 1,5 bar men det er vel det den er fylt med fra fabrikken?

Er trykket for lavt? Vbv - grundfos.jpg - teerex