1,130
17
2
Relè på høvel ødelagt.. Erstatte med hva?
837
0
Har en avretter og tykkelseshøvel som ikke starter fordi et relè bak startknappen er ødelagt... Relèet heter kedu jd2, og det ser ut til at man ikke får tak i dette lengere!
Så da lurer jeg på... Kan man få tak i en bryter med mykstart relè og bare bytte ut hele "operasjons sentralen" på høvelen? Strøm inn på mykstarten og videre til motor?
Eller hva gjør jeg?
Så da lurer jeg på... Kan man få tak i en bryter med mykstart relè og bare bytte ut hele "operasjons sentralen" på høvelen? Strøm inn på mykstarten og videre til motor?
Eller hva gjør jeg?
Trenger du å oppggadere til en mykstarter?
http://kedu.cz/KEDU-JD2-230V
Vet du hva som har feilet? Ev om to kontaksett fortsatt fungerer?
Jeg fant også den siden kjellG.. Men tsjekkisk'en min er litt dårlig... Har dog sendt de en mail og spurt om denne finnes og kan sendes til norge!
Ved å gjenbruke, så har en et komplett betjeningspanel.
Forsto ikke helt beskrivelsen av problemet. For stor friksjon? Noe som er brukket av? Elektrisk feil?
Det er ikke noe spesielt med løsningen, Gjerdesag har brukt det i årevis. Dog, en gir full spenning til motoren som kan trekke mye under den første aksellerasjonen.
Kan jeg bruke den feks??
Jeg antar at funksjonen her er at du med den røde knappen fysisk beveger ankeret (trykke det inn) slik at releet legger til. Det holder deretter seg selv via en holdekrets.
Når du trykker blå bryter bryter du holdekretsen. I holdekretsen kan det inngå andre sikkerhetsmekanismer slik eydybdal nevner.
Det første er å forstå hva som er den egentlige feilen.
Selvfølgelig, sløvt av meg!
Det kan være flere grunner til at dette ikke skjer. Som nevnt ser det ut til at det er flere sikkerhetsfunksjoner som er koblet til i styrestrømmen, sett ut i fra antall kabler og ledere som kommer inn i boksen. Det var ikke så lett å se hvor alt går og hva alt gjør, men jeg får et inntrykk av at det kan være eksterne sikkerhetsfunksjoner som er involvert i styrestrømmen.
Slike sikkerhetsfunksjoner kan være mikrobrytere og lignende som er plassert rundt på maskinen. Dersom én av disse blir trigget, skal motoren kobles ut, som en sikkerhetsfunksjon. Således kan det være flere ting som gjør at ingen ting skjer når du trykker på start-knappen. Det kan være start-knappen er defekt, det kan være brudd i en kabel til en av sikkerhetsfunksjonene, det kan være noe galt med en av sikkerhetsfunksjonene, det kan være en grunn til at en av sikkerhetsfunksjonene er aktivert, eller det kan være at releet er defekt...
Tror jeg vil følge eydybdals råd om å søke lokal faglig hjelp. Dette har du litt lite rede på og det blir fort missforståelser på et forum.
Releet ditt kan være i orden og feilen i sikkerhetsfunksjonene. De er der for å opprettholde sikkerheten og bør ikke tukles med uten at en har full innsikt.