1,130    17    2  

Relè på høvel ødelagt.. Erstatte med hva?

 837     0
Har en avretter og tykkelseshøvel som ikke starter fordi et relè bak startknappen er ødelagt... Relèet heter kedu jd2, og det ser ut til at man ikke får tak i dette lengere! 

Så da lurer jeg på... Kan man få tak i en bryter med mykstart relè og bare bytte ut hele "operasjons sentralen" på høvelen? Strøm inn på mykstarten og videre til motor? 

Eller hva gjør jeg?

   #1
 2,435     Hordaland     0
Har du bilde av opplegget?
Signatur
   #5
 25,410     Akershus     0
Det releet er bare et vanlig relé med 4 kontakter. Det bør finnes erstatninger om det er fysisk plass.
Trenger du å oppggadere til en mykstarter?

http://kedu.cz/KEDU-JD2-230V

Vet du hva som har feilet? Ev om to kontaksett fortsatt fungerer?
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 837     0
Har lest litt om det relèet og mange mener det starter altfor hardt og at det er grunnen til at det ryker.. Høvelen starter om jeg fysisk drar i pinnen som skal sørge for at det blir kontakt.. Jeg aner ikke hvorfor denne ikke går ut selv. Har prøvd og ha ut relèet og tatt det fra hverandre og rengjort alle kontaktflater osv.. Og alt ser ellers bra ut!

Jeg fant også den siden kjellG.. Men tsjekkisk'en min er litt dårlig... Har dog sendt de en mail og spurt om denne finnes og kan sendes til norge!
  (trådstarter)
   #7
 837     0
Fysisk plass er det nok.. Er det ikke plass sågår dette an og løse! Hva kan jeg evt erstatte det med kjell? Må vel da også ha en ny start stopp knapp?

   #8
 25,410     Akershus     0
Dersom releer fysisk fungerer og to kontaktsett har overlevd, så kan en bruke dette releet til å starte noe annet - en kraftig kontaktor eller en mykstarter om en foretrekker det.

Ved å gjenbruke, så har en et komplett betjeningspanel.

Forsto ikke helt beskrivelsen av problemet. For stor friksjon? Noe som er brukket av? Elektrisk feil?

Det er ikke noe spesielt med løsningen, Gjerdesag har brukt det i årevis. Dog, en gir full spenning til motoren som kan trekke mye under den første aksellerasjonen.

Signatur
  (trådstarter)
   #9
 837     0
Vet som sagt ikke hva problemet er selv.. Og jeg har ikke spesielt peiling på det her! Har du en link til noe jeg kan erstatte med?
   #11
 2,435     Hordaland     0
Jeg vil anbefale deg å enten kjøpe nye deler via leverandør / produsent, eller eventuelt få tak i en elektriker som kan komme med forslag til ny løsning. Panelet du har åpnet der har flere sikkerhetsfunksjoner tilkoblet, som er vanskelig å integrere i en ny løsning uten å ha kjennskap til hvordan de fungerer.
Signatur
   #12
 25,410     Akershus     0
Høvelen starter om jeg fysisk drar i pinnen som skal sørge for at det blir kontakt.. Jeg aner ikke hvorfor denne ikke går ut selv. Har prøvd og ha ut relèet og tatt det fra hverandre og rengjort alle kontaktflater osv.. Og alt ser ellers bra ut!


Jeg antar at funksjonen her er at du med den røde knappen fysisk beveger ankeret (trykke det inn) slik at releet legger til. Det holder deretter seg selv via en holdekrets.

Når du trykker blå bryter bryter du holdekretsen. I holdekretsen kan det inngå andre sikkerhetsmekanismer slik eydybdal nevner.

Det første er å forstå hva som er den egentlige feilen.
Signatur
   #13
 2,435     Hordaland     0
Rød bryter (øverst) er for stopp, grønn bryter (nederst) er for start...
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 837     0
Inni releet er det en plast skinne med 4 metallpinner på, skinnen skal jo draes mot pinnene som ledningene er festet på, så det blir kontakt.. På enden av denne skinnen er det en pinne som er festet i en fjær i toppen og et "stempel" i bunn som igjen går inn i en sylinder.. Antar at jobben til sylinderen er og trekke stempelet inn i sylinderen ved hjelp av en magnet(?) kanskje? Og når sylinderen trekker stempelet inn så blir pinnen dratt ut i toppen.. Og pinnen drar med seg kontaktplatene.. Problemet er at dette ikke skjer! Men hvis jeg med en skrutrekker dytter pinnen ut, så blir det kontakt og høvelen starter! Så antar det er en feil med "sylindertingen" i bunn.. Antar at kanskje startbryteren skulle gitt strøm til magneten bakerst i sylinderen?
   #16
 2,435     Hordaland     1
Forklaringen din er riktig, og forklarer i grunn en basic oppbygging av et relé / kontaktor. "Sylindertingen" som du kaller det er en spole. Når man setter strøm på spolen blir den magnetisert, og ankeret / "stempelet" i releet blir trukket til, som aktiverer brytersettene.

Det kan være flere grunner til at dette ikke skjer. Som nevnt ser det ut til at det er flere sikkerhetsfunksjoner som er koblet til i styrestrømmen, sett ut i fra antall kabler og ledere som kommer inn i boksen. Det var ikke så lett å se hvor alt går og hva alt gjør, men jeg får et inntrykk av at det kan være eksterne sikkerhetsfunksjoner som er involvert i styrestrømmen.

Slike sikkerhetsfunksjoner kan være mikrobrytere og lignende som er plassert rundt på maskinen. Dersom én av disse blir trigget, skal motoren kobles ut, som en sikkerhetsfunksjon. Således kan det være flere ting som gjør at ingen ting skjer når du trykker på start-knappen. Det kan være start-knappen er defekt, det kan være brudd i en kabel til en av sikkerhetsfunksjonene, det kan være noe galt med en av sikkerhetsfunksjonene, det kan være en grunn til at en av sikkerhetsfunksjonene er aktivert, eller det kan være at releet er defekt...
Signatur
   #17
 25,410     Akershus     1
Inni releet er det en plast skinne med 4 metallpinner på, skinnen skal jo draes mot pinnene som ledningene er festet på, så det blir kontakt.. På enden av denne skinnen er det en pinne som er festet i en fjær i toppen og et "stempel" i bunn som igjen går inn i en sylinder.. Antar at jobben til sylinderen er og trekke stempelet inn i sylinderen ved hjelp av en magnet(?) kanskje? Og når sylinderen trekker stempelet inn så blir pinnen dratt ut i toppen.. Og pinnen drar med seg kontaktplatene.. Problemet er at dette ikke skjer! Men hvis jeg med en skrutrekker dytter pinnen ut, så blir det kontakt og høvelen starter! Så antar det er en feil med "sylindertingen" i bunn.. Antar at kanskje startbryteren skulle gitt strøm til magneten bakerst i sylinderen?

Tror jeg vil følge eydybdals råd om å søke lokal faglig hjelp. Dette har du litt lite rede på og det blir fort missforståelser på et forum.

Releet ditt kan være i orden og feilen i sikkerhetsfunksjonene. De er der for å opprettholde sikkerheten og bør ikke tukles med uten at en har full innsikt.

Signatur